دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت درخت مورینگا و شرایط ایده آل برای رشد این گیاه

  • سحر بهرامی
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

مورینگا از کهن ترین درختانی می باشد که از زمان های گذشته از آن استفاده های دارویی متعددی می شده، حال امروزه پرورش و کاشت درخت مورینگا در مناطقی که آب و هوای گرمسیری و نیمه گرم سیری دارد رواج زیادی پیدا کرده، این درخت دارای برگ های کوچکی می باشد که همان برگ ها سرشار از املاح مفید می باشد که در ادامه بیشتر با این درخت آشنا خواهیم شد.

درخت مورینگا یکی از کمیاب ترین درختانی می باشد که از ارزش بسیار زیادی برخوردار است، نام دیگر این درخت گز روغنی می باشد که برخی آن را با نام درخت معجزه هم می شناسند، این درخت یک درخت بومی در منطقه هند می باشد به همین دلیل ممکن است نامش برایتان ناآشنا باشد، کاشت درخت مورینگا شاید در ایران رواج چندانی نداشته باشد اما اگر بدانید از چه خواص ارزشمندی برخوردار است قطعا به پرورش آن خواهید پرداخت.

  شرایط مناسلب برای رشد درخت مورنیگا

آشنایی با روش کاشت درخت مورینگا

ویژگی های درخت مورینگا؛ یکی از ویژگی های که این درخت دارد این است که از تمامی قسمت های این درخت استفاده می شود، از برگ آن گرفته تا چوب آن تماما مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده هایی همچون دارویی، غذایی، بهداشتی و …، از دیگر ویژگی های این درخت معجزه این است که می تواند شرایط بسیار سخت را هم تحمل کند و حتی در خاک ها کاملا فقیر هم به رشد خود ادامه دهد. درخت مورینکا دارای رشد بسیار زیادی می باشد.

غفواید باورد نکردنی درخت معجزه

از مهم ترین خواص درخت مورینگا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد کلسترول
  • ضد التهاب
  • تحریک کردن ریشه مو
  • سلامت پوست
  • تقویت بینایی
  • تنظیم کردن فشار خون
  • تقویت سیستم گوارشی
  • ضد سرطان
  • ضد قارچ
  • ضد افسردگی
  • تنظیم قند خون
  • دارا بودن آنتی اکسیدان

علاوه بر تمامی این خواص ها استفاده های کاربردی دیگری هم از این درخت می شود.

آشنایی با خواص باورد نکردی درخت مورینگا

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نحوه کاشتن درخت مورینگا و ایجاد شرایط مناسب رشد بهتر

از متداول ترین راه های کاشت درخت مورینگا، کاشت آن از طریق بذر می باشد. که البته کار بسیار راحتی می باشد، شاید شما برای کاشت درخت مورینگا بخواهید مکانی را که در آن هستید را در نظر بگیرید، اما باید گفت که مهم نیست شما در چه شرایط آب و هوایی اقدام به کاشت درخت مورینکا می کنید بلکه فقط کافیست به مقدار نور دریافتی و آبیاری آن توجه داشته باشید.

حتی شما می توانید برای کاشت درخت مورینگا در گلدان های بزرگ این کار را به راحتی انجام دهید. نکته ای که در مورد این درخت وجود دارد این است که این درخت در مناطق گرمسیری دارای رشد بهتری خواهد بود به همین دلیل بهتر است از هوای سرد دور نگه داشته شود. بدین ترتیب کاشت بذر این درخت به شرح زیر می باشد:

ابتدا برای کاشت درخت مورینگا باید مکان مناسبی را برای کاشت بذر استفاده کنید، توجه داشته باشید خاکی که قرار است بذر در آن کاشته شود باید عاری از هر گونه آلودگی باشد زیرا به سرعت درخت از بین می رود. همچنین مکانی که قرار است در آن بذر کاشته شود باید در معرض تابش مستقیم نور آفتاب باشد و خاک آن باید خاکی شنی و سبک باشد، توجه داشته باشید که خاک های سنگین به هیچ عنوان مناسب کاشت این درخت نمی باشد.

کاشت مورینگا از طریق بذر

قبل از کاشت بذر ها بهتر است که بذر ها را به مدت ۱ شبانه روز در آب بخیسانید تا سرعت جوانه زنی آن بالا برود، بهتر است که از همان ابتدا بذر در داخل زمین کاشته شود چرا که ممکن این در حین جابجایی نهال آسیب ببیند. زمینی که قرار است در آن بذر کاشته شود بهتر است مخلوطی از خاک کمپوست و کود باشد، هر چند این درخت به خاک حساسیت چندانی ندارد اما توجه به آن می تواند رشد مطلوبی را برای درختتان فراهم کند.

بعد از آن نوبت کاشت بذر در خاک می رسد، ابتدا باید گودالی به عمق ۳۰ سانت در خاک ایجاد کنید. شما می توانید گودال هایی با عمق و قطر یکسان به اندازه ۳۰ سانتی متر در زمین ایجاد کنید و سپس آن را با خاک سبک پر نمایید، سپس بدر را باید در عمق ۱.۵ سانتی خاک قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید. عمق کاشت بذر نباید بیشتر از این شود.

بعد از کاشت بذر باید خاک را مرطوب کنید، ( از خیس و غرقابی کردن خاک خودداری کنید). بذر ها در دمایی به اندازه ۳۲ تا ۲۱ درجه سانتی گراد جوانه می زنند، اگر تمامی شرایط برای جوانه زنی بذر محیا باشد در عرض ۲ هفته شروع به جوانه زدن می کند. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که موریانه ها و دیگر آفات قادرند نهال کوچک این درخت را از بین ببرند از این رو باید حواستان به این موارد باشد.

 نحوه کاشت درخت مورینگا

درخت مورینکا نیاز آبی بسیار کمی دارد، زمانی که شروع به جوانه زدن کرد هفته ای ۲ مرتبه آبیاری کافی است، بعد از اینکه نهالتان ۲۵ سانتی متر رشد کرد بهتر است رشد آن را تحریک کنید این کار را می توانید با چیدن برگ های آ و یا بریدن شاخه های این کار را انجام دهید.

کسانی که این بذر را در داخل گلدان می کارند و سپس می خواهد آن را به زمین انتقال بدهند باید این کار را با احتیاط فراوان انجام دهند تا نهالشان آسیبی نبیند، توجه داشته باشید زمانی می توانید نهالتان را به زمین انتقال دهید که حداقل ۹۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد تقریبا چیزی حدود ۶ ماه بعد از کاشت بذر.

چگونگی کاشت و پرورش درخت مورنیگا

زمانی که نهال در زمین کاشته شد رشد سریعی به خود می گیرد به خصوص در همان سال اول می تواند تا ۳ متر هم رشد کند. اگر درختتان به طور همیشگی در گلدان است باید در تابستان ها به صورت دائمی در هوای بیرون باشد و در فصل زمستان هم باد به محیط خانه انتقال یابد.

کاشت بذرها در کیسه های  پلاستیکی

از این روش برای زمانی استفاده می شود که شرایط مناسبی برای کاشتن مورینگا در سطح زمین وجود ندارد، حال برای این منظور می توانید در ابتدا کیسه های حاوی بذر را با خاک سبک (مثلا سه قسمت خاک + یک قسمت ماسه) پر کنید، سپس دو تا سه بذر را در عمق ۰.۵ سانتیمتری بکارید.

کاشت و پرورش مورینگا

جوانه زنی این گیاه حدوداً دو هفته به طول می انجامد، باید در طی این دو هفته مراقب باشید که رطوبت آن کاملا حفظ شود و بعد از گذشت این مدت زمان, جوانه های اضافی را از گیاه جدا کرده و هر یک از آنها را از داخل پلاستیک خارج کنید، سپس جوانه های رشد کرده را می توانید ۴ تا ۶ ماه بعد از آن, یعنی وقتی طول ساقه های گیاه به ۶۰ الی ۹۰ سانتیمتر رسید، پیوند بزنید.

هرس کردن درخت مورینگا

همه درختان به منظور افزایش سرعت رشد برگ ها، جلوگیری از رشد بیش از حد گیاه و نیز محدود کردن شاخه ها نیاز به هرس کردن دارند، حال در صورت عدم توجه به رشد و پرورش مورینگا، بسیاری از برگ های آن ممکن است کوتاه و بلند رشد کنند و همچنین گیاه, تنها گل می دهد که در این صورت فایده ای نیز نخواهد داشت، در صورت هرس درخت مورینگا, بسیاری از برگ ها و شاخه های این درخت حفظ می شود.

پیوند درخت مورینگا

به منظور هرس درختان مورینگا می توانید به راحتی شعاع را به نصف طول برش بزنید و بالای گیاه را مرتب کنید، همچنین شاخه های هرس کرده را تکه تکه کرده تا به شکل یک کود خوب در پای درخت بریزید.

شما می توانید جهت آشنایی بیشتر با پرورش گل و گیاه بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *