دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم عفونت کلیه و راه های درمان و پیشگیری از این بیماری

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

عفونت کلیه از شایع ترین بیماری های دستگاه ادراری می باشد که بنا به دلایل مختلفی فرد را به خود گرفتار می کند و با شناخت علائم عفونت کلیه می توانید در جهت درمان به موقع آن قدم بردارید.

کلیه ها از جمله اندام های اصلی بدن به منظور تصفیه خون از مواد اضافی و آب زاید می باشد و همچنین سبب دفع ادرار نیز می شود، زمانی که باکتری از طریق مثانه به یک یا هر دو کلیه نفوذ می کنند سبب عفونت کلیه می شود که در صورت عدم درمان به موقع آن آسیب جدی به کلیه ها وارد خواهد شد، در ادامه مطلب به علائم عفونت کلیه و راه های درمان و پیشگیری از این بیماری می پردازیم.

عفونت کلیه در حقیقت نوعی عفونت در مجرای ادرار می باشد که از مجرای ادراری و یا مثانه به سمت کلیه ها نفوذ پیدا می کند و در صورت عدم درمان، باکتری ها وارد جریان خون شده و در نتیجه مشکلات جدی تری را به همراه می آورند که این نوع بیماری در برخی موارد دردناک و حاد نیز می باشد.

علائم عفونت کلیه و روش های پیشگیری آن

آشنایی با علائم عفونت کلیه

  • درد کشاله ران یا عضلات لگن
  • تب و لرز
  • شکم درد
  • تکرر ادرار
  • سوزش و احساس درد در زمان ادرار
  • تمایل شدید به دفع ادرار
  •  خون در ادرار
  • ادرار تیره و یا بدبو
  • تهوع و استفراغ

نگاهی به علائم عفونت کلیه

عوامل افزایش دهنده خطر

عفونت کلیه در همه افراد می تواند اتفاق بیافتد اما به دلیل اینکه زنان به نسبت مردان بیشتر به عفونت مثانه مبتلا می شوند در نتیجه خطر مبتلا شدن در زنان بیشتر می باشد همچنین مجاری ادراری زنان از مردان کوتاه تر می باشد و به واژن و مقعد نزدیک است در نتیجه باکتری ها راحت در دستگاه ادراری گسترش پیدا می کنند و بلافاصله به مثانه و کلیه ها نفوذ می کنند.

زنان باردار نیز نسبت به سایر زنان بیشتر در معرض عفونت کلیه می باشند زیرا، جنین با فشار آوردن به مثانه جریان ادرار را کند می کند و سبب افزایش عفونت مثانه و در نتیجه عفونت کلیه خواهد شد.

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت کلیه می باشند مانند: افراد مبتلا به بیماری دیابت، HIV و یا مصرف داروهایی به منظور رفع رد پیوند اعضا و…

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نشانه های عفونت کلیه و روش های درمان آن

زمان مراجعه به پزشک

همانطور که می دانید عفونت کلیه یکی از بیماری های جدی می باشد که باید هر چه سریع تر آن را درمان کرد بنابراین در صورت مشاهده علائم عفونت کلیه که در بالا گفته شد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

معرفی نشانه های عفونت کلیه

روش های پیشگیری از عفونت کلیه

نوشیدن مایعات فراوان : کلیه ها به مایعات سالم و فراوان نیاز دارند و آب سالم و تصفیه شده در پاکسازی مثانه، کلیه ها و همچنین دستگاه ادراری از اهمیت بالایی بر خوردار است و در حقیقت از راه های پیشگیری عفونت کلیه به شمار می آید.

انجام ادرار اصولی: به منظور جلوگیری از عفونت کلیه باید هر موقع که احساس ادرار داشتید سریع دفع ادرار کنید و همچنین پس از رابطه جنسی خالی کردن مثانه را فراموش نکنید زیرا به منظور پیشگیری از عفونت کلیه امری ضروری می باشد و از رعایت بهداشت تناسلی نیز غافل نشوید.

رفع یبوست : در صورت داشتن یبوست آن را برطرف کنید زیرا، داشتن یبوست احتمال عفونت به دستگاه ادراری را افزایش می دهد.

روش های پیشگیری از عفونت کلیه

عوارض بیماری عفونت کلیه

بیماری عفونت کلیه را به راحتی می توانید درمان کنید اما در صورت درمان نشدن عوارض جدی تری را به همراه می آورد که در ادامه با این عوارض آشنا خواهید شد:

عفونت باکتریایی خون

کلیه ها سبب تصفیه خون می شوند و در صورت عفونت کلیه و عدم درمان آن مواد خطرناک وارد خون می شوند و مسمومیت خون را به همراه می آورند.

بارداری

اگر مادری در زمان بارداری به عفونت کلیه مبتلا شود احتمال دارد نوزاد با وزن کم و یا مشکلات دیگری به دنیا آید.

آلرژی و حساسیت کلیه

از دیگر عوارض عفونت کلیه نارسایی کلیه و فشار خون بالا می باشد و در نتیجه به عدم کارایی کلیه ها منجر می شود.

علائم عفونت کلیه و عوارض آن

روش های درمان عفونت کلیه

به منظور بهبود عفونت کلیه باید به دنبال روش های موثر و قابل درمان بود که در ادامه شما را با راه های درمان عفونت کلیه آشنا خواهیم کرد.

۱.مصرف آنتی بیوتیک ها

اولین راه جهت از بین بردن علائم عفونت کلیه و درمان آن استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشد که بسته به وضعیت سلامت و باکتری های موجود در نمونه ادرارتان نوع و مدت زمان استفاده از آنتی بیوتیک ها متفاوت خواهد بود، بنابراین باید طبق نظر پزشک آنتی بیوتیک را تا پایان دوره درمان استفاده کنید حتی در صورتی که احساس کردید حالتان بهتر است ، اگر پس از پایان عفونت ادرار مجددا علایم عفونت ادرار را مشاهده کردید به یک دوره درمان دیگر با آنتی بیوتیک احتیاج خواهید داشت.

درمان عفونت کلیه

۲.بستری شدن

در صورت داشتن عفونت کلیه شدید ممکن است پزشک از شما بخواهد که در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار بگیرید که بسته به شدت عفونت مدت زمان بستری شدن آن متفاوت خواهد بود.

۳.سرکه سیب

از درمان خانگی موثر جهت از بین بردن علائم عفونت کلیه سرکه سیب می باشد از این رو یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به همراه دو قاشق چای خوری عسل به یک لیوان آب گرم اضافه کنید سپس مخلوط به دست آمده را روزی دو بار بنوشید.

درمان عفونت کلیه

۴.تخم کرفس

کرفس به سرعت دفع مواد زاید در کلیه کمک می کند و طبق تحقیقات انجام شده در چین سبب افزایش میزان ادرار نیز می شود و به بهبود درد کلیه ها کمک می کند، بنابراین یک قاشق غذا خوری تخم کرفس را آسیاب شده را به یک فنجان آب داغ اضافه نمایید و پس از سرد شدن محلول به دست آمده را صاف کرده و سپس بنوشید برای رسیدن به نتیجه دلخواه روزی یک بار و سه روز در هفته از این روش استفاده کنید.

 

نکته : خانم های باردار نباید از تخم کرفس استفاده کنند زیرا، کرفس ممکن است باعث تحریک رحم شود اما برای درمان درد قاعدگی بسیار مناسب است.

۵.آب جعفری

یک قاشق غذا خوری جعفری تازه خرد شده و یا خشک شده را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه بماند و پس از خنک شدن آن را بچلانید و روزی دوبار این نوشیدنی را مصرف کنید همچنین می توانید یک چهارم فنجان آب جعفری به همراه یک دوم فنجان آب و کمی عسل و آب لیمو با هم ترکیب نمایید سپس روزی دو بار به مدت یک هفته از این نوشیدنی استفاده نمایید.

رفع عفونت کلیه با راه کارهای خانگی

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید واقع شده باشد و به خوبی با علائم عفونت کلیه و روش های درمان آن آشنا شده باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *