دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نکاتی که نباید در تصمیم گیری سر دوراهی از آن ها غافل شوید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

تصمیم گیری در ذهن بسیاری از ما همراه با تردید است و یک فعالیت مهم است که سرنوست ساز خواهد بود با این وجود تلاش بر این است تا در زمان تصمیم گیری سر دوراهی بهترین تصمیم را برای آینده و حال اتخاذ کنیم.

قرار گرفتن در دو راهی تصمیم گیری یک سردرگمی بزرگ است که فرد را در شرایطی استثنایی قرار می دهد فشار روانی که در چنین شرایطی فرد تحمل می کند می تواند در تصمیم گیری های او موثر باشد بنابراین در اولین گام توصیه می شود برای تصمیم گیری سر دو راهی بر استرس خود غلبه کنید تا توانایی تصمیم گیری شما قوی تر شود. تردید در تصمیم گیری ناشی از عوامل مختلفی همچون نداشتن آگاهی، اشتباهات گذشته، سختی تصمیم و نداشتن اعتماد به نفس است که هر یک می تواند در تصمیم شما موثر باشد و باید مورد بررسی قرا بگیرد.

تکنیک های تصمیم گیری سر دوراهی:

همه ما در زندگی خود تصمیمات کوچک و بزرگ اتخاذ کرده ایم که به میزان بزرگی آن در سرنوشت ما تاثیرگذار بوده است قرار گرفتن در دوراهی تصمیم گیری نیز یک انتخاب بزرگ است که تجربه آن برای هر فردی امکان پذیر است. اما در این دوراهی افراد با شرایط مختلف با تکیه بر مواردی مختلف تصمیم می گیرند برای مثال برخی با تکیه بر قلب و احساس درونی و برخی دیگر با تکیه بر عقل و شواهد بیرونی دست به تصمیم گیری می زنند.

تصمیم گیری درست

گرفتن تصمیم در حوزه های مختلفی صورت می گیرد بسیاری از تصمیم گیری ها تصمیمات روزانه است مثل تصمیم برای خرید رفتن، ورزش کردن و … اما برخی دیگر از این تصمیمات برای آینده و برنامه ریزی کردن برای رسیدن به موفقیت است که این نوع از تصمیات به تصمیم گیری سردوراهی نزدیک تر هستند زیرا از درجه حساسیت بالایی برخوردار می باشند و اشتباه در این تصممیات می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

تصمیم گیری سر دوراهی چگونه است

چند نکته قابل ملاحظه و تامل در هنگام تصمیم گرفتن وجود دارد که در اینجا به آن ها اشاره خواهد شد این نکات آگاهی شما درباره فراید تصمیم گیری را بالا می برد و این عمل را برای ما روشن تر خواهد کرد:

  • همیشه زیاد فکر کردن به معنای تفکر درست و تصمیم درست نیست
  • اعتماد کردن به حس درون بخشی از موفقیت تصمیم گیری است
  • برای تصمیم گرفتن فرصت تعیین کنید گاهی زیاد فکر کردن شما را به بیراهه می کشاند
  • تصمیم گیری گاهی انتخاب میان بد و بدتر است
  • در صورت شکست ناامید نباشید!

تصمیمات را مقایسه نکنید:

در زمان تصمیم گیری سر دوراهی ممکن است تصمیمات خود را مقایسه کنید در واقع شما ممکن است تصمیماتی را که در گذشته گرفته اید برای این تصمیم اتخاذ کنید این در صورتی است که تصمیمات در شرایطی ویژه صورت می گیرند و برای هر شرایط باید تصمیم مناسب اتخاذ شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تردید و دودلی در تصمیم

خواسته های غلط را شناسایی کنید:

در هر تصمیم گیری ما با خواسته هایی نادرست مواجه هستیم که در صورتی که شناسایی شوند موجب می شود تا فرد یک تصمیم درست و عقلانی بگیرد.

در نظر گرفتن عواقب تصمیم:

در هر مورد باید سعی کنید تا مزایا و معایب یک تصمیم را بررسی کنید زیرا این موضوع کمک می کند تا در هنگام تصمیم گیری در سر دوراهی بتوانید تصمیم درست را بگیرد.

ددورهی تصمیم گیری

ترس های خود را کنترل کنید:

ترس ها عامل مهمی هستند که موجب می شوند تا شما دچار خطا شوید در صورتی که بتوانید این ترس ها را کنترل کنید توانایی شما در تصمیم گرفتن بالاتر می رود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *