دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با دیدنی های مسجد سلیمان و زیبایی های شهر اولین های خاورمیانه

  • مریم صبوری
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

مسجدسلیمان شهری باستانی و تاریخی در میان کوه‌های زاگرس قرار دارد که از شهرهای بختیاری‌ استان خوزستان است. که مجله آرگا به دیدنی های مسجد سلیمان در این مقاله می پردازد.

مسجد سلیمان در ۶۲ کیلومتری شوشتر و ۱۴۵ کیلومتری اهواز قرار دارد که این شهر معروف به اولین ها در خاورمیانه و کشور است. در مسجد سلیمان تغییر و تحولاتت شگرفی در اقتصاد ایران بوده که می توان اولین چاه نفت و گاز در خاورمیانه و پالایشگاه نفت در ایران اشاره کرد. آب و هوای این شهر گرم و مرطوب است که رودخانه کارون از آن عبور می کند. در زمان ساسانیان وجود پرستشگاه در این منطقه که به نام مسجد سلیمان (سلمان) معروف بود دلیل نام گذاری این شهر گردید. طبیعت بکر و سرسبز این منطقه بسیار دل انگیز است که وجود درختان کنار، دشت های لاله، چشمه ها، سبزه زار، آب ها و مناظر بسیار زیبایش چند برابر کرده است.

گردشگری های مسجد سلیمان

معرفی دیدنی های مسجد سلیمان

این مکان جذاب و دیدنی که به عنوان اولین های در شهر معروف می باشد با وجود همه محدودیت هایش به کشف اولین چاه نفت خاورمیانه، اولین شهر صنعتی، اولین زمین فوتبال، اولین استخر شنا، اولین تله کابین، اولین شهر صنعتی و اولین موزه زمین شناسی در هر فصلی پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی است. مسجد سلیمان در میان استان خوزستان و کوه های زاگرس قرار دارد که منظر تماشایی را برای هر بیننده رقم خواهد زد.

دیدنی های مسجد سلیمان

  • سد شهید عباسپور

یکی دیگر از جاذبه های  دیدنی این شهر وجود این سد با آب های خروشان است که جز بزرگ ترین رودخانه در کارون قرار گرفته است. سد شهید عباسپور در فاصله ۵۵ کیلومتری از شمال مسجد سلیمان قرار دارد که به صورت دو قوس انرژی برق آبی، صنعت کشاورزی، کنترل سیلاب و تامین آب شرب بنا شده است.

  • معبد و آتشکده جاویدا

سر مسجد یا معبد جاویدا یکی از اماکن باستانی در شمال شرق مسجد سلیمان است. که این بنای تاریخی متعلق به قرن ۷ میلادی می باشد در همین رو کارشناسان بر این معتقدند که این بنا از تخت جمشید نشات گرفته است. آتشکده و معبد جاویدا به دستور پادشاه بزرگ هخامنش ساخته شد که هر کدام از سنگ های این مجموعه وزنی بالغ بر ۵ تن دارند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مناطق گردشگری در مسجد سلیمان

  • معبد بردنشانده

این بنای تاریخی و باستانی از دوران هخامنشیان به جا مانده است. که در جاده سد شهید عباسپور در ۱۶ کیلومتری شهر مسجد سلیمان قرار دارد. این معبد قرن ها پیش تشریفات مذهبی در هوای آزاد بیرونش برگزار می شد که نقش های برجسته به عهد اشکانیان در آثار ملی ثبت شده است و جزو  مناطق تماشایی مسجد سلیمان به حساب می آید.

  • آبشار نگین

یکی دیگر از جاذبه های بسیار زیبا در محلی که در شمال دریاچه سد شهید عباسپور در مسجد سلیمان قرار دارد به نام شین بار که کمتر شناخته شده است، قرار دارد. این آبشار مانند نگینی درخشان و زیبا در مرتفع و سرسره شکلی که دهانه دارد به طرف کوه دیگر هدایت می شود و باعث می شود که این آبشار دل انگیز و برجسته به وجود بیاید.

جاذبه ها و دیدنی های مسجد سلیمان

  • جزیره کوشک

در پشت سد شهید عباسپور که یکی از بزرگ ترین سد های خوزستان است این جزیره با دوازده ویلا قرار دارد. در این جزیره کوچک و زیبا میزبان مهمانان و گردشگران بودن لذت زیادی خواهد داشت. این طبیعت که امکانات تفریحی و اقامتی همراه با چمنزار و درختان و گیاهان سرسبز است واقعا شورانگیز جلوه می کند. وجود دریاچه و فضای سبز و گل ها مکان چشم نوازی را برای همه جور افراد فراهم می کند.

  • بقعه متبرک هفت شهید

یکی دیگر از مکان های گردشگری مسجد سلیمان بقعه متبرکه امامزاده ۷ شهید است که در بخش مرکزی این شهر قرار گرفته است. این مکان متعلق به هفت شهید که نسبت این اشخاص به سید عبدالله بن موسی کاظم که دربرگیرنده ۵ تن مرد و ۲ تن زن هستند که مربوط به سادات تلغز است.

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

  • دشت شیرین بهار

دشت شیمبار یا شیرین بهار در فاصله ۷۵ کیلومتری از مسجد سلیمان واقع شده است. این منطقه یکی از نقاط تفریحی این شهر محسوب می شود که باوجود طبیعت زیبا و بکر و کم نظیرش شوق دیدن را گردشگر چند برابر می کند. این دشت دارای درختان انگور فراوان و آبشار و چشمه های زیادی است که سرتاسر پوشیده از درختان بادام و بلوط و بوته های وحشی گوناگون می باشد. در دشت شیمبار پل نگین از زیبایی هایش به شمار می رود.

  • دشت گلگیر

این دشت در فاصله ۳۸ کیلومتری از مسجد سلیمان قرار دارد که مملو از گیاهان و گل هان سرسبز و همیشه بهار است. دشت کلگیر جزو جاذبه های تماشایی مسجد سلیمان محسوب می شود. که وجود چشمه آب گوگردی اش که از دل زمین می جوشد و در زمستان و تابستان همراه آبش گرم است واقعا بی نظیر می باشد. آب این چشمه گوگردی برای درمان های پوستی و مفصلی مفید واقع شده است.

مکان های دیدنی در مسجد سلیمان

امیدواریم که در این مطلب با عنوان آشنایی با دیدنی های مسجد سلیمان شما دوستان و همراهان عزیز را آشنا کرده باشیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *