دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش مهارت فن بیان با چند تکنیک امتحان پس داده

  • مریم صبوری
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

اگر می خواهید فردی موفق در ایجاد ارتباط با دیگران باشید باید مهارت فن بیان را در خود افزایش دهید تا بتوانید پیام و منظور خود را درست و کامل به مخاطب خود ارسال کنید. پس یکی از راز های موفقیت در کسب و کار افزایش مهارت فن بیان می باشد که می توانیم در خودمان پرورش دهیم.

مهارت فن بیان یکی از مهم ترین مسئله ای است که بیشتر افراد به دنبال کسب توانایی و افزایش ارائه آن هستند. این مهارت نیاز به تمرین و تمرکز و تکرار دارد تا به عنوان فن بیان قوی بتوانیم از آن در گروهی استفاده کرد. از همین رو ما باید بعضی از ویژگی ها را در خود پرورش دهیم تا بتوانیم در زندگی روزمره خود آن را به درستی به کار ببریم. ما در این مطلب می خواهیم افزایش مهارت فن بیان را به شما عزیزان آموزش دهیم.

راهکارهای مفید برای افزایش مهارت فن بیان

همه افراد می خواهند که خوب و با اعتماد به نفس صحبت کنند تا مردم به حرف هایش گوش کنند و صحبت های او را جدی بگیرند. که می توان با افزایش مهارت فن بیان به یکی از راه های موفقیت در زندگی خصوصی شان برسند. فن بیان یعنی توانایی صحبت کردن در هر جمع یا گروهی که بتوانید با اعتماد به نفس و واضح حرف بزنید. ما برای افزایش این مهارت چند راه موثر را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید با کیفیت و حالت بیان خوب سخن را به افراد برسانید.

تقویت فن بیان

۱. از کلمات آشکارا و آسان استفاده کنید؛ زمانی که دارید کلمات را واضح ادا می کنید افراد بیشتر به سخنانتان گوش می دهند. پس در این خصوص از یک دوست کمک بگیرید و یا صدای خود را ضبط کنید تا بتوانید بفهمید چگونه صحبت می کنید شما با شمرده سخن گفتن و پایین آوردن صدای خود و گوش دادن به صدا و لهجه بازیگران می توانید موفق شوید. شما باید از من من کردن و صحبت با یک تن خاص صدا پرهیز کنید.

۲. سعی کنید نرم و آهسته صحبت کنید؛ شما می توانید با تکرار صدای بلند خودتان و حالت خشونت را بشناسید و آن را کنترل نمایید تا شنونده حس رضایت مندی از سخنرانی شما داشته باشد.

۳. با یقین و آرامش سخن بگویید؛ زمانی که با اعتماد و اطمینان صحبت می کنید و نیاز هایتان را محکم بیان می کنید، به مخاطب خود حس بهتری را ارائه می دهید و باید در نظر بگیرید که خودخواهانه عمل نکنید.

  •  آرون گروپس

چگونه مهارت فن بیان را افزایش دهیم

۴. شنونده خوبی باشید؛ برای افزایش مهارت فن بیان باید در زمانی که دیگران می خواهند حرف بزنند وسط کلامشان نپرید و به فکر حرف های خود نباشید نظر دیگران را گوش کنید در ادامه حرف ناتمام خود را کامل کنید باید به نظر دیگران احترام گذاشت و نوبت را رعایت کنید.

۵. احساساتتان را کنترل نمایید؛ اگر در سخن وری دچار هیجان و اشتیاق و ترس و یا عصبانیت می شوید نباید از خود بروز دهید و از کنترل خود خارج شوید با صبر و شکیبایی پاسخ طرف مقابل را بدهید.

۶. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید؛ برای داشتن فن بیان موثر و خوب صحبت کردن با دیگران باید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید که در هنگام سخنرانی مسلط باشید و افکار پریشان را از ذهن خود دور کنید تا بتوانید سخنران ماهری شوید و افزایش مهارت فن بیان را در خود تقویت نمایید.

بهترین آموزش مهارت فن بیان

۷. مطالعه داشته باشید؛ با خواندن انواع کتاب ها به شما این کمک را می کند که بیشتر کلمات را بشناسید و جمله بندی های مختلفی بتوانید انجام دهید تا کاملا مسلط و قدرت داشته باشید.

۸. استرس خود را کم کنید؛ اگر فردی استرسی هستید باید بتوانید آن را کنترل نمایید تا تمرکز بهتری بر مسائل داشته باشید.

۹. بیشتر با دیگران صحبت کنید؛ حرف زدن به افزایش مهارت فن بیان کمک می کند و باعث می شود قدرت کلامی خود را بالا ببرید. پس از هر موقعیتی استفاده کرده و با دیگران به گفتگو بپردازید و قدرت بیان را شیوا و رسا کنید.

۱۰.دایره لغات خود را بالا ببرید؛ فقر لغت و واژه در سخنوری می تواند باعث ضعف شما در این مسئله شود. اگر نتوانید آن چیزی را که در ذهن خود دارید را بیان کنید مخاطب را دچار مشکل سوءتفاهم خواهید کرد.

دوره های مهارت فن بیان

۱۱. آواز بخوانید و گوش کنید؛ برای افزایش مهارت فن بیان باید صدای ورزیده و رسا را در خود پرورش دهید تا به بهترین شکل روی شنونده ها تاثیر بگذارد برای پرورش این مهارت آواز خواندن را پیشنهاد می کنیم تا با صدای خود بیشتر آشنا شوید.

۱۲. خودخواهی را کنار بگذارید؛ اگر در سخنرانی فروتن نباشید در ارتباط با مخاطبین هم نمی توانید فن بیان خوبی داشته باشید اگر به فکر این باشید که آن ها از شما بالاتر هستند می توانید مهارت خود را افزایش دهید.

۱۳.حواستان به وضع ایستادن و نشستن خودتان باشد؛ طرز نشستن یا ایستادن شما تاثیر فراوان در سخنرانی دارد. سعی کنید تا حد ممکن صاف بایستید و بنشینید تا قدرت بیان بیشتری داشته باشید و چانه خود را بالا نگه دارید تا صدایی شفاف تر به گوش مخاطب ارسال کنید.

چند نکته برای افزایش مهارت فن بیان

۱۴. زیاد تمرین کنید؛ برای تقویت بیان باید تمرین کنید تا نواقص تان از بین برود و شما را در این مسئله موفق نماید تا قدرت بیان خوبی داشته باشید از تکنیک های فن بیان استفاده نمایید.

۱۵. خجالت را کنار بگذارید؛ اگر فردی هستید که نمی توانید به درستی منظور خود را بیان کنید باید خجالت را کنار بگذارید.

۱۶. افکار منفی را از ذهن خود بیرون کنید؛ در برخی مواقع این افکار منفی باعث استرس شما می شود و ناخودآگاه فکر شما را بهم می ریزید پس سعی کنید این افکار را از ذهن خود پاک نمایید.

۱۷.خودتان را دست کم نگیرید؛ به توانایی های خود اعتماد داشته باشید و اتفاق ها را کوچک بشمارید تا به بهترین شکل بتوانید منظور را به شنونده برسانید.

راه های افزایش فن بیان

خرسندیم که ما را در این بخش با موضوع افزایش مهارت فن بیان همراهی کردید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *