دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

گریه در بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

  • مریم صبوری
  • ۱۹ دی ۱۳۹۸
  • ۰

اگر در یک چشم به هم زدن اشک می ریزید فکر نکنید که مشکلی وجود دارد. بسیاری از زنان باردار تجربه مشابهی دارند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا زنان در هنگام بارداری گریه می کنند. این ها شامل عوامل فیزیکی و عاطفی نیز هستند. که در ادامه مطلب با تاثیرات گریه در بارداری آشنا خواهید شد.

مادر در زمان حاملگی هر عملی که انجام می دهد روی جنینش تاثیر می گذارد. خانم های باردار نسبت به عوامل پیرامون خود بسیار حساس و دل نازک می شوند که این زود رنجی آن ها باعث گریه شده و می تواند به یک قاعده تبدیل شود. ولی این تغییر در خلق و خو مسئله نگران کننده ای است که در این دوران بر روی جنین تاثیر بدی دارد. پس در همین رابطه این مسئله را باز می کنیم. گریه به تنهایی برای سلامتی بدن مفید است زیرا باعث از بین رفتن استرس و حس سلامتی و دفع سم از بدن می شود. زمانی که گریه می کنید حس بهتری دارید و در برخی مواقع حل از مشکل ها به ذهن شما می رسد. ولی در دوران حاملگی نشانه های بدی به وجود می آورد که می توانید از گریه کردن جلوگیری کنید.

تاثیر گریه در نوزاد

گریه در بارداری چه تاثیری بر جنین می گذارد؟

دوران بارداری یکی از زمان های لذت بخش و به یاد ماندنی برای خانم ها است که در این دوره زن ها باعث تغییر هورمون می شوند. در این دوران خاص با هر موضوع کوچک و پیش پا افتاده ایی نگران و ناراحت و زود رنج می شوند. پس باید بر این موضوع توجه داشت که استرس و ناراحتی و گریه بر سلامت جسم و روح جنین در زمان بارداری و بعد از به دنیا آمدن در اخلاق و جسم او تاثیر می گذارد. بیشتر مردم از آن چه که مادر هر چه را که می خورد بر کودک تاثیر دارد با خبر هستند. اما بعضی از آن ها بر تاثیرات رفتاری که مادر باردار دارد خبر ندارند و تاثیر گریه در دوران حاملگی را نمی دانند.

زنان باردار زمانی که در طول دوره بارداری بسیار مضطرب و نگران هستند فرزندانشان بعد از به دنیا آمدن گرفتار درد کولیکی می شوند این درد در کودکان باعث می شود که بچه بیش از ۴ ساعت در روز گریه کند و برای التیام و آرامش این درد هیچ دارویی نیست.

علت گریه در بارداری

تغییرات هورمونی: برای این که فرآیند بارداری درست انجام شود، هورمون های مادر دچار تغییراتی می شود. این تغییرات در طی هفته ششم تا هفته دهم بارداری و نیز در ماه پایانی این دوران نمایان تر هستند. تغییرات هورمونی می تواند روی مغز هم تاثیر بگذارد و حس و حال مادر را تغییر دهد.

احساس کوفتگی و خستگی: در زمان بارداری مشکلاتی مانند بی خوابی و تغییر هورمون ها و حالت تهوع و بزرگی شکم همه این ها مادر را خسته خواهد کرد و همین دلیل بزرگی است تا مادر زود انرژی اش را از دست بدهد و احساس ضعف و دلسردی و ناکامی کند و به همین دلیلی است تا زن باردار به گریه کردن بیوفتد.

  •  آرون گروپس
عواقب گریه در بارداری

ترس و نداشتن اعتماد به نفس: مادرانی که نگران سقط جنین هستند و زیاد به سختی ها و مشکلاتشان در بارداری فکر می کنند دچار اشک ریختن و… خواهند شد. در اواخر بارداری مادر دچار ورم دست و پا می شود و همین امر موجب ناراحتی و کمبود اعتماد به نفس می شود و حتی فکر می کند که دیگر همسرش او را با این تیپ و قیافه دیگر دوست نخواهد داشت و احساس خوبی ندارد که این علامت ها در دوران حاملگی طبیعی می باشد.

مشکل با همسر: در زمانی که مادر باردار می شود شاید از طرف همسرش به مشکل برخورد کند که این تصمیم و تغییر بزرگی در زندگی زناشویی است. از این رو به دنیا آوردن و بزرگ کردن فرزند و حتی تهیه مکان و وسایل مورد نیازش می تواند دچار نگرانی در زن و شوهر شود و باعث اختلاف در آن ها شود در این زمان است که مادر باردار احساساتش جهش یافته و گریه می کند.

واکنش گریه مادر در جنین

تاثیر گریه بر کودک متولد شده

از دیگر مشکلات گریه در بارداری می توان به عصبانیت مادر در این دوران اشاره کرد زمانی که مادر تند خو و خشمگین می شود بر سیستم عصبی و احساسات و عواطف و خلق و خوی کودک اثر می گذارد و این عمل منفی در کودکان در حال رشد باعث بیماری های روحی و روانی می شود.

گریه در بارداری

افسردگی در بارداری

مادرانی که در طول دوران بارداری افسرده و نگران هستند و گوشه گیر شده اند رشد کودک را تحت تاثیر قرار می دهند. در این زمان رشد نوزاد بعد از به دنیا آمدن به کندی پیش می رود و حتی ممکن است که متوقف شود و در بزرگسالی آن بچه ها دچار افسردگی می شوند.

تاثیر عصبانیت در بارداری

تولد زود یا سقط جنین

هنگامی که مادر در این دوران بیش از حد نگران و مضطرب است دچار افت جریان خون می شود. این زمانی است که خون موجود در بدن مادر مواد غذایی را به بدن بچه می رساند در همین هنگام که مادر گریه می کند. در جنین مشکل تنفس و وزن کم و حتی زود رس به دنیا می آید و شاید سقط شود زمانی که مادر گریه می کند سطح هورمون تندمزاجی در خون افزایش می یابد و بر جفت جنین تاثیر بدی می گذارد که برای کودک بسیار مضر است و همین مسئله باعث اختلال در کم توجهی و پیش فعالی و بیماری ذهنی در کودک را افزایش می دهد.

علت گریه در بارداری

برای پیشگیری باید چکاری انجام شود؟

برای این که بتوانید اثر سو ناراحتی را در زمان بارداری از خود دور کنید پس باید بتوانید به غیر از مصرف دارو ها ورزش، یوگا، نفس عمیق کشیدن، حمام کردن، استراحت، مدیتیشن، رژیم غذایی مناسب و سالمی را که برای مادران باردار هیچ ضرری ندارند و در درمان آن موثر است استفاده کرد. اگر سختی و مسئولیت زیادی بر دوش شماست باید منبع آن اضطراب و ناراحتی را پیدا کنید و آن را از بین ببرید تا بتوانید کنترل زندگی را در دست بگیرید. همچنین برای حس آرامش بیشتر می توانید از اسانس گیاه اسطوخودوس در منزلتان استفاده کنید. سپس مراقب میوه ی باغ زندگی تان باشید و از او به درستی محافظت کنید و در کلاس های بارداری شرکت کنید تا بیشتر با دوران بارداری و مراقبت های آن آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *