دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهکارهای تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت با ۱۲ تکنیک موثر

  • مریم صبوری
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

مغز انسان اندام پیچیده‌ای است که به مواد مغذی فراوانی نیاز دارد تا بتواند به‌ خوبی کار کند. ثابت شده است که کمبود مواد مغذی در ایجاد اختلالات روانی و زوالِ نقش بسزایی دارد. از سوی دیگر، مطالعات مختلفی هم بر روی انسان نشان داده‌اند که افزایش مصرف مواد مغذی مفید برای مغز، جنبه‌های مختلف فعالیت شناختی همچون تقویت حافظه و یادگیری را افزایش می‌دهد. که در این مطلب از مجله آرگا راهکارهای تقویت حافظه را برای شما دوستان به اشتراک می گذاریم.

توانایی و یادگیری می تواند مهم ترین مهارتی باشد که در زندگی خود داشته اید. به طور کلی تقویت حافظه به ورزش، خواب کافی و مصرف غذای سالم و مناسب به شکل چشمگیری کمک می کند که ما در این مطلب فهرستی از راهکار های تقویت حافظه که دارای ثبات علمی و تایید شده ای است برای شما عزیزان به اشتراک گذاشته ایم.

راه های هوش زیاد

راهکارهای تقویت حافظه

مصرف غذا های سالم با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب نه تنها برای جسم مفید است بلکه به مغز و حافظه کمک می کند مثل کنجد، کلسیم، روی و منیزیم.خوردن میوه ها و سبزیجاتی که مقدار فراوانی آنتی اکسیدان دارند مانند: اسفناج، هویج، توت ها، کلم بروکلی، انگور، ذغال اخته، گوجه فرنگی و سیب زمینی شیرین می توانند به قدرت یادگیری و احتمال سکته را پایین بیاورند.

حضرت محمد(ص) به امام علی (ع) فرمودند: ای علی خوردن کدو بر تو لازم است پس فراوان از او استفاده کن که موجب افزایش حافظه می گردد همچنین فرمودند: کدو را با عدس بخور تا قلبی نرم در حضور سر نماز خواهد داشت. از کدو در خورش ها استفاده کن که باعث تقویت حافظه و تمرکز بیشتر می شود.

تقویت حافظه در افراد مسن

۱. ورزش کردن

ورزش به عنوان یکی از عوامل تقویت حافظه اخیرا در جامعه علمی مورد حمایت قرار گرفته است که بر اساس بررسی روی مغز انسان تنها چند دقیقه ورزش هوازی سبک می تواند منجر به بهبود حافظه که از مهم ترین راهکارهای تقویت حافظه می باشد است.

۲. داشتن خواب کافی

یکی از راهکار های تقویت حافظه؛ براین اساس خوابیدن کافی در طول شبانه روز یعنی ۸ ساعت خواب کافی می تواند در یادگیری مسائل به شما کمک فراوانی کند ولی اگر در خواب به مشکل بر می خورید و چند مرتبه در طول شب از خواب می پرید ممکن است نقص هایی در حافظه شما باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تقویت حافظه از نظر پیشوایان دین

۳. انجام مدیتیشن

تمرکز و حافظه قلمرو های عصبی یکسانی در مغز دارند برای افزایش تمرکز مدیتیشن برای بهبود حافظه مفید است و همچنین در عملکرد حافظه کاری مفید است که اطلاعات روزمره و موقت در آن حفظ می شود. مدیتیشن فرآیند بازیابی از حافظه را سریع و روان می سازد و اطلاعات قبلی را به حافظه طولانی مدت انتقال می دهد و اثر آرامش بخش مدیتیشن توانایی مبارزه با اختلال ذهنی را بالا می برد.

۴. نوشیدن چای و قهوه کافئین دار

کافئین یکی از تقویت کنندگان ذهنی است که به بهبود مجموعه ای از توانایی های شناختی حافظه کمک می کند که باید توجه داشت مقدار مصرف زیاد آن خطر ناک است همیشه باید مراقب بود قهوه و چای مطمئن ترین واسطه ها برای انتقال کافئین هستند و هر دو یک مجموعه مزایا را به دنبال دارند بنابراین برای این که کافئین مورد نیاز خود را تامین کنیم می توان به نوشیدنی های کافئین دار و انرژی دار روی آورد.

۵. مصرف غذای سرشار از فلاونوئید

یکی دیگر از راهکار های تقویت حافظه مصرف غذا های ارگانیک و سرشار از فلاونوئید و رنگ های طبیعی مثل توت های تیره، بلوبری و کاکائو می باشد که فلاونوئید ها ترکیب ضد التهابی هستند که در گیاهان یافت می شوند و براساس پژوهش می توانند سلامتی قلب و عروق را بهبود دهند و در پیشگیری سرطان نقش فراوانی دارند.

۶. مصرف قرص ها

یکی از مهم ترین راهکارهای تقویت حافظه؛ اگر به رژیم غذایی خود اسید های چرب امگا ۳ را اضافه کنید که در روغن تصفیه شده ماهی به فراوانی یافت می شود که برای افراد مسن موثر است.

خوراکی های تقویت حافظه

۷. خوردن جینکو بیلوبا

این نام گیاهی بسیار معروف است که از سال ها قبل دارویی سنتی برای تقویت حافظه استفاده می شود که از آسیب رسیدن به رگ های خونی در مغز جلوگیری می کند و می تواند از جریان خون را در مغز بالا ببرد و ارتجاعی بودن رگ ها را به سلول برساند.

۸. مصرف ویتامین B

ویتامین B در بسیاری از عملیات متابولیک بدن استفاده می شود و برای سلامتی بسیار ضروری است. در رابطه با مغز ویتامین B12 و اسید فولیک اهمیت فراوانی دارد که باعث می شود به درستی کار کند که اسید فولیک بسیار موثر برای مغز و عملکرد بهتر انتقال دهنده عصب می شود اگر مقدارش کم باشد باعث از بین رفتن حافظه می شود.

۹. اسید آمینو

اولین کار آمینو اسید ها به عنوان سدی برای پروتئین ها است اما انواع به خصوصی از آن ها برای تقویت مغز مفید است و از راهکارهای تقویت حافظه به حساب می آید.

تقویت حافظه و روش بهبود عملکرد

۱۰. کار با وزنه

یکی دیگر از راهکارهای تقویت حافظه تمرینات قدرتی یک ساعت و سه بار در هفته به مدت شش ماه باعث تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت می شود و یک چالش ادراکی در مغز را به وجود می آورد.

۱۱. تمرینات استقامتی

انجام تمرینات دوره ای با شدت بالا به نحوی که ضربان قلب تا ۸۵ درصد برسد هورمون های وابسته مغز به بالا ترین حد ممکن می رساند که بهتر است این تمرینات به دو جلسه نیم ساعتی  انجام شود.

۱۲. دوری از مشروبات الکلی

همه افراد می دانند که مشروبات الکلی باعث از دست دادن حافظه می شود و عوارض طولانی مدت روی سلول های مغز داشته باشند و هر چه مقدار بیشتری بنوشید حافظه کند تر خواهد شد.

بهبود عملکرد حافظه

برای تقویت حافظه به روش های ساده و موثر می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • باغبانی می تواند به تمرکز و تقویت حافظه کمک فراوانی بکند. مثلا برای شروع از یک یا دو گلدان استفاده کنید خوب است یا به مرور می توانید سبزیجات مورد نیاز خودتان را پرورش دهید.
  • راهکارهای تقویت حافظه؛ بازی با کلمات، حل معما، حل جدول، طرح چیستان و شبیه سازی و به طور کلی بازی به صورت جمعی بسیار شاد ذهن را برای فعالیت آماده می کند.
  • حفظ شعر، داستان، متن فیلم، لغات، فرمول، گوش دادن به موسیقی و یادگیری یک ترفند همه کمک شایانی به تقویت و فعالیت ذهن می کند.
  • تا می توانید بنویسید و بخوانید خاطرات روزانه را بنویسید، با تغییر صدا و جای شخصیت های داستان یا نویسنده بلند بخوانید که یکی دیگر از راهکارهای تقویت حافظه می باشد.
  • یادگیری مهارت جدید، تکرار مداوم یک کار جدید، کار کشیدن از حافظه، دنبال کردن برنامه های آموزشی و پرورشی و معاشرت کردن برای تقویت سریع حافظه موثر است.

خوراکی هایی برای تقویت حافظه

  • اکنون که با راهکار های تقویت حافظه آشنا شدید امیدواریم این روش ها سبک زندگی تان را بهبود ببخشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *