دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جوش های دوران بلوغ را چطور درمان کنیم؟

  • مریم صبوری
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از عوامل جوش در دوران بلوغ و سن نوجوانی ایجاد پوست چرب است که یکی از شایع ترین بیماری هاست و همیشه نگران درمان هستیم که ما در این مطلب به درمان جوش دوران بلوغ پرداخته ایم.

از شایع ترین بیماری های انسان جوش های غرور جوانی است. جوش ها به صورت دانه های قرمز جوش سر سیاه و توده های سفید زیر پوستی هستند. این بیماری در اکثر افراد تا پایان سن ۲۵ سالگی بهبود می یابد که در پوست صورت ،گردن، سینه، پشت و شانه و بازو ظاهر می شود. این جوش ها در پایه یک مو به وجود می آیند ناشی از التهابات غده چربی کنار مو هستند پیدایش و شدت آن ناشی از یک علت خاص نیست که ما در این مطلب راه های درمان جوش دوران بلوغ را به شما دوستان آموزش می دهیم.

علت و درمان سریع جوش در سن بلوغ

درمان جوش دوران بلوغ

مهم ترین دلیل ایجاد جوش ها تغییرات هورمونی زمان بلوغ است. در هنگام بلوغ هورمون های جنسی ناگهان زیاد می شوند، این هورمون ها موجب افزایش ترشح چربی پوست شده و التهابات غدد چربی را فراهم می کند. اکثر زنان در نزدیکی عادت ماهانه خود دچار افزایش جوش ها می شوند زنانی که دچار آکنه می شوند هورمون های مردانه دارند و رشد زیاد مو درصورت آن ها پیدا می شود. بعضی جوش ها ناشی از یک علت خاص مثل: کمبود ویتامین آ و یا ب مشکلات عصبی و روحی، نوع غذا، تغییرات غدد، میکروب ها، نوع پوست، رعایت نکردن بهداشت مصرف برخی دارو ها از جمله علل آن است.

راه کاهش درمان جوش صورت

چند روش بهبود جوش دوران بلوغ

۱. شستشوی بیش از حد صورت با صابون باعث تحریک و بدتر شدن آن می شود برای مناطق بروز جوش از ماده پاک کننده ملایم و آب گرم دو بار در روز استفاده کنید.

۲. به پوست خود صابون بدون چربی و یا ضد جوش بزنید که منافذ پوستی را نبندد و باعث جوش های سر سیاه و سر سفید نشود، صابون را با نوک انگشت به پوست خود بمالید و آرام بشویید استفاده از لیف ها باعث ساییدگی و همین عامل باعث تحریک پوست و ایجاد جوش می شود که برای درمان جوش دوران بلوغ مهم است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۳. بعضی از افراد مصرف غذا های چرب و شکلات را ایجاد بروز جوش می دانند. برخی از غذا ها ممکن است در بدن واکنش های شدیدی داشته باشند بنابراین اگر فکر می کنید غذای خاصی موجب جوش صورت می شود از مصرف آن خودداری کنید.

راه مبارزه با غرور جوانی

۴. هنگامی که منافذ پوستی توسط میکروب ها ملتهب شده آکنه ظاهر می شود.

۵. نوشیدن آب کافی در طول روز می تواند به رفع جوش های دوران بلوغ کمک کند پس به اندازه آب بنوشید. نوشیدن آب در روز به مقدار چهار لیوان خوب است و می تواند پوست را از حمله باکتری ها و سموم محفوظ کند.

۶. مصرف غذاهای سالم به همراه آبمیوه و سبزیجات که ویتامین مفید برای پوست تامین می کنند مهم هستند. برگ گیاه اسفناج، کلم بروکلی،هویج، فلفل دلمه، هلو، طالبی و ویتامین های E و A  مفیداست.

۷. از لوازم آرایش چرب دوری کنید از لوازمی که پودری شکل هستند و منافذ پوست را مسدود نمی کنند استفاده کنید. در هنگام خوابیدن آرایش خود را پاک کنید برای درمان جوش دوران بلوغ مفید است.

۸. تحت نظر پزشک متخصص از دارو های ضد جوش استفاده کنید.این دارو ها زود تاثیر نمی کنند و باید تا آخر مصرف شوند بنابراین مدت زمان استفاده از دارو را از پزشک بپرسید.

۹. از کرم های آفتابی فاقد چربی استفاده کنید تا پوست شما در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت شود در صورتی که بیرون هستید هر دو تا سه ساعت یکبار کرم را به صورت بزنید.

علت و درمان سریع جوش در سن بلوغ

۱۰. موهای خود را از صورتتان کنار بزنید تا پوستتان دچار ناراحتی نشود موها حاوی چربی هستند که منافذ پوستی را می بندند از محصولات چرب و براق کننده مو استفاده نکنید و هر روز سرتان را بشویید.

۱۱. از مالش پوست خودداری کنید زیرا این کار باعث بدتر شدن جوش ها می شود و بعد از عرق کردن پوستتان را بشویید موبایل را دور از صورت نگه دارید.

۱۲. جوش ها را فشار ندهید زیرا باعث بدتر شدن و دیر تر خوب شدنش می شود و ترکاندن جوش باعث آلوده شدن و زخم پوستی می شود.

۱۳. از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا در مقابل آکنه محفوظ شودو پوست سالم و درخشان داشته باشید.

علت و درمان سریع جوش در سن بلوغ

درمانهای طبیعی جوش صورت

۱. صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. سپس آبلیموی تازه را در ظرفی ریخته و با یک پارچه تمیز به محل جوش بزنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس با آب گرم صورتتان را بشویید و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

۲.برای از بین بردن جوش های دوران بلوغ سیب زمینی را شسته و رنده کنید و به مدت نیم ساعت به روی پوست قرار دهید.

۳. صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. سپس خیار ها را شسته به صورت حلقه ای در آورید و در همزن بریزید. خیار های له شده را نیم ساعت بر روی پوست خود قرار دهید.

راه های مبارزه با درمان جوش صورت

۴. یک عدد سفیده تخم مرغ را هم بزنید و حدود یک ساعت بر صورت خود قرار دهیدو با آب ولرم بشویید.

۵. یک قاشق غذا خوری دارچین را با سه قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید. مخلوط به وجود آمده را یک ساعت در شب به صورت خود بگذارید و بعد با آب ولرم صورت را بشویید.برای هفته ای دو مرتبه انجام دهید.

۶. گوجه فرنگی را بشوید و در مخلوط کن بریزید سپس مخلوطآن را ۴۵ دقیقه به صورت بگذارید و بعد بشویید.

۷. برای درمان جوش دوران بلوغ، یک حبه سیر را له کنید و یا به دو قسمت تقسیم کنید وروزی چند نوبت آن را در محل جوش بمالید و بعد با آب ولرم صورت را بشویید و خشک کنید.

روش درمان جوش دوران بلوغ

تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی

اگرچه رابطه ای بین رژیم غذایی و آکنه وجود ندارد و معمولا تغییرات هورمونی دوران بلوغ ، دلیل اصلی جوش صورت می باشد، اما با داشتن یک برنامه غذایی متعادل که دارای مواد غذایی مغذی و سالم می باشد و با پرهیز از مصرف غذاهای حاوی قند زیاد اگرچه تاثیر کمی بر روی بروز آکنه و جوش دارند، اما برای سلامت بدن مفید می باشد.

همچنین داشتن استرس نیز می تواند یکی از دلایل بروز آکنه باشد که برای کاهش استرس روزمره و به دنبال آن کاهش جوش می توانید به انجام ورزش روزانه، یوگا و تمرینات تنفسی بپردازید.

رفع اثر جای جوش در دوران بلوغ

معمولا جوش ها تا چند سال بر روی صورت دیده می شوند و نمی توان سن مشخصی برای پایان جوش دوران بلوغ مشخص کرد، اما به طور کلی تا قبل از سن ۳۰ سالگی از بین می روند، اگرچه عده ای از افراد هستند که حتی در سن ۴۰ و یا ۵۰ سالگی نیز شاهد جوش زدن صورت خود هستند که البته این قبیل افراد نادر می باشند، بنابراین نباید نگرانی زیادی از بابت این موضوع داشته باشید.

درمانهای جوش دوران بلوغ

یک مشکل دیگر که معمولا بعد از کاهش و از بین رفتن جوشهای دوران بلوغ رخ می دهد، برجای ماندن جای جوش بر روی صورت است که علت آن دستکاری جوش ها می باشد.

حال باید جای جوشها را درمان کرد، برای این منظور روشهای زیادی وجود دارد که برخی از آنها راهکارهای خانگی می باشند؛ استفاده از ماسک گوجه فرنگی، ماسک حنا و آبلیمو، ماسک زردچوبه، ماسک های تخم مرغ، آلوئه ورا و نیز انواع ماسک های لایه بردار مختلف می توانند برای این منظور موثر باشند.

امیدواریم در این بخش از مجله آرگا شما عزیزان را با روش های رفع جوش های دوران بلوغ آشنا کرده باشیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *