دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های افراد سواستفاده گر و روش های برخورد با آن ها

  • سحر بهرامی
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

بسیاری از ما در طول زندگی خود با افراد سواستفاده گر روبرو شده ایم، و وقتی که متوجه این موضوع می شویم ممکن است برایمان قبول کردنش سخت باشد که از ما سواستفاده شده اگر می خواهید چنین افرادی شناسایی کنید بهتر است مطلب را دنبال کنید.

افراد بسیاری هستند که با توجه به خوبی هایی که در حقشان می کنیم از این رفتار ما سوء استفاده می کنند به همین دلیل شاید بیشتر افراد با طرز برخورد با این گونه افراد سوء استفاده گر هیچ گونه اطلاعی نداشته باشند به همین دلیل ابتدا باید این گونه افراد را شناسایی و سپس با او برخورد صحیح داشته باشید.

روش های برخورد با افراد سواستفاده گر

در ابتدا باد به یک تعریف کلی از سواستفاده اشاره کنیم، در کل باید گفت که سواستفاده به رفتاری می گویند که یک فرد به قصد کنترل کردن یک فرد دیگر انجام می دهد. یعنی اینکه افراد سواستفاده گر از مهربانی و یا حتی ضعف های دیگران برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند، و یا حتی برای رسیدن به هدف خود ممکن است به هر حیله ای متوسل شوند. در واقع این گونه افراد همیشه محتاج یک فرد دیگر هستند تا از آن برای پیشرفت خود استفاده کند، مهم ترین ابزاری که افراد سودجو و سواستفاده گر در دست دارند احساست طرف مقابلشان است، این رفتار می تواند از سوی یک انسان رفتار غیر انسانی و ناراحت کننده ای باشد. شما می توانید با کمی توجه افراد سواستفاد گر اطراف خود را به راحتی شناسایی کنید.

در مطالب قبل شما را نحوه رفتار صحیح با افراد مغرور و نحوه رفتار صحیح با همسر بداخلاق آشنا کردیم. حال می توانید در ادامه مطلب با نشانه های فرد سوء استفاده گر و نحوه رفتار صحیح با این گونه افراد را بخوانید.

ویژگی افراد سواستفاده گر

مهم ترین نشانه های افراد سواستفاده گر

اگر شما با فردی برخورد کردید که نشانه زیر در آن مشخص بود بدانید که قصد سواستفاده از شما را دارد. این نشانه ها به شرح زیر می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۱. سواستفاده از افراد مختلف و تجربه داشتن در این کار

اغلب افراد سوء استفاده گر با خود گمان می کنند که از همه باهوش تر و زرنگ تر هستند، شما در این هنگام باید مراقب رفتار های زیرکانه افراد سوء استفاده گر باشید به همین دلیل نباید در مقابل این گونه اعتماد به نفس خود را از دست بدهید بلکه برعکس باید در مقابل چنین افرادی پرانرژی، سرشار از اعتماد به نفس باشد اینکار باعث می شود تا نظر آنها نسبت به شما تغییر کند و شما را ساده نپندارد.

۲. بالا بودن سرعت کار آنها

بیشتر افراد سوء استفاده گر و سودجو زبان چرب و نرمی برای زدن حرف های دلنشین دارد که این باعث می شود فرد به سرعت گول بخورد، چرا که این افراد فقط قصد دارند شکل رابطه را خوب جلوه دهند در صورتی که در باطن چیز دیگری است. به نوعی در این مرحله تمام احساسات فرد را به بازی می گیرد که مهم تربن هدف ائ تاثیرش بر روی افکار شما است.

افراد سوء استفاده گر زمانی که با نظرتان موافق نباشند به سرعت از خود واکنش نشان می دهند.

۳. بازی کردن با احساسات

فریب دادن فرد یک از لحاظ روحی و چه از لحاظ احساسی و یا فیزیکی یک سوء استفاده محسوب می شود، افراد سودجو همیشه درصدد بازی با احساسات طرف مقابلاشان هستند که در طی این رفتار از شما جهت رسیدن به خواسته خود استفاده می کند. این گونه افراد اصولا کسانی را در اطراف خود نگه می دارد که می تواند به راحتی از آن استفاده کنند، این سوء استفاده می تواند هم در یک رابطه عاطفی صورت بگیرد و هم در یک رابطه دوستی اتفاق بیفتد.

برخورد با افراد سواستفاده گر

۴. افراد سواستفاده گر زود بی تاب می شود

از مهم ترین دلایل بیتابی این گونه افراد به تاخیر افتادن در رسیدن به خواسته هایشان است، بیتاب بودن یک ارتباط گسترده ای با این گونه افراد دارد، زیرا در برخی مواقع ممکن است در راه رسیدن به اهداف خود چیزی و یا کسی مانع شود که موجب بیزاری و بی تابی این افراد می شود.

بی تابی خصوصیتی است که ناشی از تجربه منفی، نداشتن درک و نا امنی نشات می گیرد، که تمام این حس ها در دوران کودکی پدیدار می شوند و در آخر زمانی که به سن بزرگسالی رسید به صورت کمبود بروز پیدا می کند. به همین دلیلی برخی از افراد با سواستفاده از دیگران کمبود های خود را جبران می کنند، به همین دلیل اگر برای سواستفاده فردی در دسترس آنها نباشد بسیار بی تاب خواهند شد.

۵. در رابطه با این افراد به نظر می رسد که شما آدم بده هستید

 افراد سوء استفاده گر همیشه به گونه ای رفتار می کنند که شما به این باور برسید که واقعا کاری را اشتباه انجام داده اید و یا اینکه همیشه حرف هایش را مدام برای رسیدن به هدفش تغییر دهد که در اینجا باعث می شود حتی خودتان نسبت به خود دچار تردید شوید.

شناسایی این گونه افراد می تواند کار راحتی باشد فقط کافب است در هنگام گفت و گو با این افراد حواستان را جمع کنید و متوجه ریز به ریز از حرف هایی که بینتان گفته می شوید باشید تا در صورت اسرار بر نبودن چنین چیزهایی روی واقعی آن فرد را بشناسید. بهترین راه در هنگام مقابله با این افراد سودجو هوشمندانه رفتار کردن است.

دلیل سواستفده از شما

روش های برخورد با انسان های سواستفاده گر

زمانی که فردی از شما سواستفاده می کند به هیچ عنوان به ظاهر شما توهین نمی کند چرا که به احساسات شما اهانت می کند. در اصل چنین پیش آمدهایی که برای فردی اتفاق می افتند نتیجه بها ندان به خودمان است، در واقع این خود شما هستید که با رفتار های خود به دیگران اجازه می دهید که از شما سواستفاده کنند.

از آنجایی که همه ما دوست داریم همانند یک قهرمان رفتار کنیم این مهربانی راه را برای بسیاری از افراد سود استفاده گر هموار می کنیم. بسیاری از ما هنوز این را یاد نگرفته ایم که در مقابل چیز های که مطابق میل ما نیستند نظر واقعی خود را بیان کنیم به نوعی توانایی نه گفتن را نداریم به همین دلیل ممکن است گیر افراد سواستفاده گر بیفتیم.

روش های جلوگیری از سواستفاده دیگزان

اگر شما در مقابل تقاضا های نابجا و نادرست از کلمه نه استفاده کنید می توانید در مقابل افراد سود جو به صحیح ترین شیوه عمل کنید. نه گفتن باید از طریق خانواده به کودک و نوجوان آموزش داده شوند که این کلمه می تواند در بسیاری از راه و بی راهه های زندگی به آن کمک کند. این کار باعث می شود فرد بهای خود را در روابط اجتماعی بیشتر بداند. اگر شما بتوانید نه گفتن را تمرین کنید خواهید دید که انسان ها کم کم شما را درک خواهند کرد و فکر سواستفاده از سرش عبور نمی کند.

خصوصیاتی که باعث می شود دیگران از شما سواستفاده کنند.

۱. نداشتن توانایی نه گفتن

۲. به دنبال تایید کردن دیگران

۳. بها ندادن به خود و اجازه دادن به سواستفاده دیگران

۴. بیان نکردن احساسات

۵. احساس قربانی بودن

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *