دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشانه های افراد حسود را بهتر بشناسید

  • ساناز داور پناه
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

از نشانه های افراد حسود، آزار خود و اطرافیان است که بسیار ناپسند و خطرناک می باشد. حسادت می تواند رابطه ها را از بین برده و باعث کدورت و ناراحتی شود.

ویژگی های افراد حسود را بیشتر بشناسیم؟ حسود کیست؟ حسادت در وجود همه ما هست و هر کسی با بررسی خویش می تواند پی ببرد که آیا به بیماری حسادت مبتلاست یا نه.

حسادت گاهی آشکار و صریح است و گاه مخفی و در حال کمون، به همین دلیل باید در مراحل اولیه آن را تشخیص داد و پیش از آنکه در وجود انسان ریشه کند و مستحکم گردد به درمان آن پرداخت. از جمله ویژگی های  افراد حسود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حسود و خصوصیات آن ها

انتقاد شدید

یکی از نشانه های افراد حسود، انتقاد شدید و بدگویی است، به طوری که این انتقاد همراه با انرژی منفی بوده و حسادت در آن مشخص است. البته حسادت همیشه با انتقاد شدید همراه نیست بلکه در برخی موارد حسود با سکوت خود در برابر کسی که مورد انتقاد قرار می گیرد بد گویی می کند، او با سکوتش بد گویان را تایید می کند.

تملق در حضور

حسود در حضور افراد، متملق و چابلوس است. امام صادق (ع) خطاب به این افراد فرموده اند:

حسود سه نشانه دارد: پشت سر بدگویی می کند، در حضور تملق می گوید، و در مصیبت شماتت می کند.

  •  آرون گروپس

بی شرمی

نشانه دیگر حسود وقاحت در بدگویی و گفتن سخنان ناهنجار است، این افراد بویی از شرم نبرده اند و این رفتار خود را پسندیده  می دانند و آن را صراحت لهجه نام می گذارند. و همچنین این افراد گاهی منظور خود را به صورت شوخی، استهزا، و متلک گفتن بیان می کنند و بی جهت با آبروی افراد بازی می کنند.

کوتاهی در تعریف

از دیگر نشانه های افراد حسود، این است که وقتی سخن از کسی به میان آید و یا تعریفی از آن بکنند، سخن نمی گویند و اگر مجبور شود از کسی تعریف کند به صورت خلاصه و کم سخن می گوید و از آن تعریف نمی کند. امیر المومنین در این باره می فرمایند:  ستودن بیش تر از شایستگی تملق است و کمتر از شایستگی، ناتوانی در سخن، یا حسد است.

بدگوییی بزرگترین علت حسد

باور نکردن فضیلت

یکی از بدترین نشانه های افراد و یا دوست حسود این است که فضایل دیگران را باور نمی کنند و فقط خود را مبرا از هر چیزی می دانند. به عنوان مثال اگر آخوند باشد، کسی را مجتهد یا عادل نمی شمارند؛ اگر بازاری باشند، کاسب و تاجری را به درستی نمی شمارند؛ اگر سیاستمدار باشند، کلمه خدمت گذار و میهن دوست را درباره کسی استعمال نمی کنند.

شماتت در مصیبت

افراد حسود وقتی ناراحتی کسی را می بینند، خوشحال می شوند و از رنج دیگران لذت می برند. همچنین در این باره قرآن نسبت به مسلمانان بیان می کند: اگر به شما زیانی برسد آنان خشنود می شوند.

پلید ترین مردم

پلید ترین مردم هم افراد حسود هستند. به این دلیل که هیچ کس از آزار بینوایان و بیچارگان خوشحال نمی شود ولی افراد حسود بر روی آن ها دشنه می کشند، و آن ها را هم مورد اذیت و آزار خود قرار می دهند.

ناراحتی از خوشی دیگران

این دسته از افراد بیشتر وقت خود را صرف غصه خوردن از موفقیت دیگران می کنند، و از دیدن خوشی و راحتی دیگران ناراحت می شوند. فراد حسود اگر چه زندگی راحتی داشته باشد، ولی از دیدن آسایش دیگران ناراحت می شود.

رفتار های افراد حسود بر زندگی خود و دیگران

سخن چینی

از دیگر نشانه های افراد حسود، سخن چینی است که این صفت نیز از پلیدی و بدخواهی حسود ریشه می گیرد. سخن چینی دوستی ها را از بین می برد و آن ها را به دشمنی تبدیل می کند. و همچنین آن ها را به جان هم می اندازد.

زود پذیرفتن بدگویی

یکی دیگر از نشانه های افراد حسود، پذیرفتن بدگویی ها زودتر از خوبی ها است. اگر در حضورش از کسی تعریف کنند قبول نمی کند و برعکس اگر درباره کسی حرف ناروایی بشنود، تصدیق می کند.

شدت انتقام

برای این دسته از افراد عفو و گذشت معنایی ندارد و فقط به فکر انتقام گرفتن هستند و در هنگامی که می توانند کاری انجام بدهند، بی رحمی می کنند و فرقی نمی کند که دوست است یا دشمن، کوچک است یا بزرگ. ولی اگر حسودی بر اوضاع مسلط شد و با این حال بی رحمی نکرد، بدانید که از روز مبادای خود ترسیده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *