دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت سیاره و ستاره چیست؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از نکات کلیدی در رابطه با تفاوت سیاره و ستاره تفاوت بر حسب نور، رنگ، اندازه، حرارت و موقعیت است که هر یک به خوبی نشان دهنده تفاوت میان این دو هستند. اما در کنار این تفاوت ها می توان شباهت هایی را نیز مشاهده کرد.

ستاره و سیاره علاوه بر تفاوتهایی که دارند دارای شباهت هایی هستند که یکی از مهم ترین و عمده ترین این شباهت خاصیت جرمی در این اجرام است. اما فرق سیاره و ستاره در چیست و چرا اجرام مشاهده شده در آسمان دارای ویژگی ها و تفاوتهای خاص هستند. در اینجا بهتر است تا ابتدا تعریفی مختصر از هر یک را برای شما عزیزان ارائه دهیم،ستاره به اجرام نجومی گفته می شود که از خود نوری را ساطع می کنند و سیاره نیز اجرام فلکی است که به دور ستاره ها می چرخند.

آشنایی با ستاره و سیاره

بررسی تفاوت سیاره و ستاره

یکی از تفاوتهای اصلی در میان سیاره و ستاره وجود نور در اجرام نجومی یا ستاره ها است که به موجب آن اجرام فلکی یا سیارات به دور ستارگان می چرخند. این نشان می دهد که ستاره ها دارای نوری هستند که از خود ساطع می کنند در حالی که در سیارت نوری وجود ندارد. یکی دیگر از تفاوتهای میان این دو اجرام حرکت سیاره ها است که برخلاف سیاره ها، ستاره بدون حرکت و ثابت است.

ستاره ها در مقایسه با سیارات دارای اندازه بزرگتری هستند سیارات شکلی کروی دارند و ستاره ها نیز نقطه ای هستند درجه حرارت در ستاره ها بسیار بالا است و در سیارت درجه حرارت پایین تر است. همچنین می توان تفاوت سیاره و ستاره را در شکست نور و چشمک زدن بودن ستاره در روی سطح زمین نیز می دانند. ساطع کردن نور نشان می دهد که ستاره ها در فاصله نزدیک تری از سطح زمین قرار دارند.

تفاوت سیاره و ستاره

ساختار موجود در ستاره ها از هیدروژن و هلیوم است که در آن عناصر درخشانی وجود دارد در مقابل سیاره ها از موادی همچون مایع، جامد و گاز تشکیل شده اند. در اینجا باید اشاره شود که هر یک از تفاوتهای موجود در این دو جرم نشان دهنده ویژگی های منحصر به فرد هر یک از آن ها نیز می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *