دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با زمان، شدت و نحوه ورزش در ماه رمضان آشنا شوید

  • سحر بهرامی
  • ۶ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

به دلیل اینکه شروع ماه رمضان در فصل گرما است باید توجه ویژه ای به حفظ سلامتی خود داشته باشیم زیرا ممکن است روزه دار بودن در هوای گرم و انجام  فعالیت های روزانه و یا ورزش بدنمان را دچار مشکل کند. اما مهم ترین سوال برای کسانی که نمی خواهد ورزش در ماه رمضان را ترک کنند این است که چگونه ورزش کنند؟

بسیاری از ورزش کاران و آنهایی که به طور مداوم ورزش می کنند از روی برنامه خاص در زمان مناسب به ورزش می پردازند با آمدن ماه رمضان ممکن است دچار سردرگمی می شوند اما باید این نکته را بیان کرد که ورزش در ماه رمضان با یکدیگر هیچگونه منافاتی ندارند به طور کل باید گفت برای بدن هیچگونه ضرری ندارد و می توانید با خیال راحت به ورزش بپردازید اما باید گفت زمان و نحوه انجام تمرینات در این ماه کمی متفاوت تر است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 نحوه انجام ورزش در ماه رمضان

ماه مبارک رمضان یک ماه پر خیر و برکت است که حتی به  ورزش در این ماه برای سلامت جسم اشاره شده است. همانطور که اشاره کردیم ورزش کردن در ماه رمضان علاوه بر این که هیچ گونه ضرری ندارد بلکه باعث آرامش و کمتر شدن استرس برای افرادی می شود که مدام در حال ورزش هستند. ورزش مداوم در این ماه یکی از مناسب ترین راه ها  برای حفظ اندامی زیبا است در صورتی که با تغذیه مفید همراه باشد .

 ورزش در ماه رمضان

یکی از مسائلی که ورزش کاران در گیر آن هستند فاصله زیاد بین افطار تا سحر است که باعث می شود شرایط سختی برای این افراد به وجود بیاید .

زمان ورزش

بهترین زمان ورزش در این ماه  بعد از افطار و یا قبل از خوردن سحری است تا بدن نیروی کافی برای انجام تمرینات را داشته باشد ، به این نکته باید توجه کنید که بین غذا خوردن و انجام تمرینات ورزشی باید یک الی دو ساعت فاصله بگذارید. شما می توانید قبل از افطار هم به ورزش کردن بپردازید اما در صورتی که ساعت ورزشتان را جوری تنظیم کنید که  بعد از پایان یافتن تمریناتتان افطار کنید تا بدنتان آب و غذای کافی دریافت کند و دچار مشکل نشود.

شما می توانید هر دو روش را برای ورزش کردن امتحان کنید تا ببینید وضعیت بدن شما چگونه خواهد بود.

شدت ورزش

برای اینکه بتوانید در ماه رمضان یک فعالیت بدنی مطلوبی داشته باشید  باید از انجام هر گونه فعالیت های سنگین خود داری کنید تا انرژی زیادی از شما گرفته نشود .اگر شما در ساعت های اولیه روزه داری ورزش کنید انرژی مورد نیاز برای ادامه طول روز را از دست خواهید داد و دچار ضعف، عطش فراوان و پایین آمدن فشار خون خواهید شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شما می توانید با کنترل شدت ورزش خود از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلو گیری کند تا بتوانید در کنار روزه داری ورزش مفیدی داشته باشید . منظور از کاهش شدت ورزش در ماه رمضان این است قبل از ماه رمضان زمانی که برای ورزش می دویدید اکنون باید شدت را کمتر کرده و به پیاده روی بپردازید.

ورزشکارانی که در روز های عادی به مدت زمان بیشتری  به ورزش می پرداختند اکنون در این ماه باید تعداد و تایم های ورزش های هوازی و مقاومتی خود را کاهش دهند.

ورزش در ماه رمضان

تداوم ورزش

یکی از عناصر کلیدی برای تناسب اندام، تداوم یافتن فعالیت بدنی است به همین دلیل می توانید به راحتی با رعایت نکات لازم به ورزشتان در ماه رمضان ادامه دهید. در این ماه نیازی نیست مانند ماه های دیگر مدت زمان زیادی را به ورزش کردن بپردازید بلکه نیم ساعت ورزش در ماه رمضان هم همان تاثیر را بر بدنتان خواهد گذاشت.

آنچه که باید درباره ورزش در رمضان بدانید.

انتخاب یک ورزش مناسب

بهترین ورزش هایی که می توانید در ماه رمضان انجام دهید شنا، پیاده روی، انجام ورزش های هوازی بعد از افطار است. ورزش های هوازی باید به صورت آرام و ملایم باشد تا گردش خون را در بدنمان بالا ببرد که خود باعث می شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد که باعث شادابی و نشاط ورزشکاران می شود.

رعایت نکاتی طلایی در ایام روزه داری

 تغذیه در ماه رمضان

افراد روزه دار بعد از افطار باید از خوردن هرگونه غذاهای شیرین و چرب دوری کنند و در عوض تا می توانند باید از مایعات استفاده کنند و همچنین قبل و حین ورزش هم آب مصرف کنند تا نیاز آبی بدنشان تامین شود. افرادی که در ماه رمضان به ورزش می پردازند باید نسبت به دیگران از مایعات بیشتری استفاده کنند تا دچار ضعف در طول روز نشوند.

بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان

ورزش در رمضان برای لاغری

برای رژیم لاغری در رمضان می توانید بعد از افطار در یک تایم ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ای، از ورزش های هوازی با شدت متوسط استفاده کنید، همچنین در صورت کمبود وقت می توانید دو سرعتی را جایگزین ورزش های هوازی نماید، مصرف دمنوش هایی همچون چای سبز، چای اولانگ و قهوه را نیز حتما در برنامه تغذیه خود قرار دهید.

حال اگر به انجام ورزش های قدرتی می پردازید، می توانید از وعده افطار سبک استفاده کنید، سپس بعد از مدتی وعده های دیگری همچون سینه مرغ، برنج قهوه ای، ماهی سالمون، سبزیجات، سیب زمینی شیرین، سالاد یا سبزیجات بخارپز را میل کنید.

نوشیدن مقدار زیادی آب بعد از افطار نیز حتما توصیه می شود، حال بعد از انجام این کار ها می توانید به باشگاه رفته و یا در منزل تمرینات قدرتی خود را شروع کنید.

تمرینات ورزشی ماه رمضان

بعد از ورزش هم می توانید از یک شِیک مغذی و میزان زیادی آب نوشیده و استفاده کنید، سپس حدود ۴۵ دقیقه استراحت کنید و یا اینکه بخوابید و بعد به سراغ کار های روزانه تان بروید.

برای کاهش مشکلات احتمالی کم آبی بدن ناشی از ورزش در رمضان چه باید کرد؟

اگرچه امکان دارد، ورشکاران یا علاقمندان به ورزش در رمضان با مشکلاتی همچون کم آبی رو مواجهه شوند، اما در صورت پیشامد چنین اتفاقی، راهکار های زیادی برای رفع آن وجود دارد، استفاده از یک برنامه غذایی غنی می تواند به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک زیادی نماید، همچنین مصرف میزان کافی و به موقع آب، تغییر زمانی در برنامه های ورزشی، نوشیدن آب زیاد برای کسانی که نمی توانند برنامه ورزشی خود را تغییر دهند، عدم استفاده از مواد غذایی که موجب از دست رفتن آب بدن می شوند. از جمله این روشها هستند، همچنین مصرف مواد غذایی مثل عسل تصفیه نشده، ماهی، انجیر و روغن زیتون در ماه رمضان می تواند بسیار مفید باشد.

ورزش برای ماه رمضان

همانطور که در این مطلب خوانید شما می توانید با رعایت نکات ساده در ماه رمضان هم بدون به وجود آمدن مشکل به ورزش بپردازید و از آن لذت ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *