دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه عباس بابایی

  • زهرا خانزاده
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب می توانید، با زندگینامه عباس بابایی آشنا شوید. سرلشکر خلبان عباس بابایی از شهدای نیرو هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد، که در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق به مقام رفیع شهادت نائل شد.

عباس بابایی از خلبانان نیرو هوایی ارتش جمهوری اسلامی بودند، که در بیش از ۶۰ ماموریت جنگی موفق عمل کردند و علاوه بر حضور فعال در نیرو هوایی و دفاع از جبهه حق، برای آبادانی روستاها و برآورده ساختن نیازها و ملزومات بهداشتی مستضعفین مناطق اطراف پایگاه هوایی اصفهان از هیچ کوششی دریغ نکردند. برای آشنایی با شرح کامل زندگی نامه عباس بابایی می توانید، در ادامه همراه ما باشید.

زندگینامه عباس بابایی

شرح زندگینامه عباس بابایی

عباس بابایی متولد ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۲۹ در شهر قزوین می باشد، وی مقطع ابتدای را در دبیرستان دهخدا و مقطع متوسطه را در دبیرستان نظام وفا اخذ نمود. در سال ۱۳۴۸، با وجود قبولی در رشته پزشکی، رشته خلبانی نیروی هوایی را انتخاب کرد و بعد از سپری کردن دوره های مقدماتی، برای تکمیل و اخذ مدرک تحصیلی خود در این رشته، عازم آمریکا شد.

پس از اخذ مدرک، عباس بابایی به وطن بازگشت و به دلیل مهارت در پرواز با هواپیما شکاری اف_۵ ، به همراه جمعی از همکارانش برای پایگاه هوایی اصفهان و پرواز با هواپیما شکاری اف_۱۴ که به تازگی وارد ایران شده بود، انتخاب شد.

بعد از انقلاب اسلامی ایران و شروع جنگ تحمیلی، فرماندهی پایگاه هوایی هشم شکاری در اصفهان در تاریخ هفتم مرداد ماه سال ۱۳۶۰ به عباس بابایی محول شد.

در زندگینامه عباس بابایی آمده است؛ در تاریخ نهم آذرماه سال ۱۳۶۲ به درجه سرهنگ تمامی نائل شد. سپس عهده دار معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی شد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درجه سرتیپی عباس بابایی چهار سال بعد، یعنی در تاریخ هشت اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۶ ابلاغ گردید.

بیوگرافی شهید عباس باباییعباس بابایی

زندگینامه عباس باباییشهید عباس بابایی در کنار همکارانش

عکس های شهید باباییعکس سرلشکر خلبان عباس بابایی

زندگینامه خلبان شهید عباس بابایی

بیوگرافی عباس بابایی ، وی در تاریخ چهارم شهریور ماه سال ۱۳۵۴ با ملیحه حکمت(دختر دایی عباس بابایی) ازدواج نمود. حاصل این ازدواج سه فرزند به نام های سلما، محمد و حسین می باشد. همسر عباس بابایی در سه خرداد ماه سال ۱۳۹۵ زمانی ۵۷ سال سن داشت، دار فانی را وداع گفت.

زندگینامه عکس خانوادگی عباس باباییعکس همسر و دختر شهید بابایی

خاطره ای از شهید بابایی

“کلنل باکستر فرمانده پایگاه هوایی آمریکا داشت از مهمانی بر می گشت، همسرش هم همراهش بود. یک نفر که دور زمین چمن پایگاه می دوید، توجهشون را جلب کرد. ساعت دو نیمه شب بود. رفتند جلو دیدن خلبان عباس بابایی است، باکستر عباس رو صدا زد و علت این کار را از وی پرسید، عباس در جواب گفت: مسائلی در اطرافم می گذرد که گاهی موجب می شود، شیطان با وسوسه هایش مرا به گناه بکشاند. در دین ما توصیه شده که در چنین مواقعی بدویم یا دوش آب سرد بگیریم. فردای آن روز در بولتن خبری پایگاه هوایی ریس این مطلب توجه همه را به خود جلب کرد: دانشجو بابایی ساعت ۲ بعد از نیمه شب می دوید، تا شیطان را از خودش دور کند.”

عکس های دیدنی عباس بابایی

نحوه شهادت عباس بابایی

عباس بابایی در تاریخ ۱۵ مردادماه سال ۱۳۶۶ و در صبح روز عید سعید قربان از پایگاه هوایی تبریز به همراه سرهنگ علی محمد نادری(خلبان نیرویی هوایی) برای شناسایی منطقه عملیات در آسمان عراق، یه وسیله یک فروند هواپیما اف_۵ به پرواز در آمدند. پس از انجام ماموریت و در بازگشت با حمله هوایی پدافند ۲۳ میلی متری در منطقه عملیاتی سردشت، هواپیما عباس بابایی و محمد نادری، مورد اصابت تیر بار هوایی قرار گرفت و عباس بابایی از ناحیه گردن تیر خورد و به مقام رفیع شهادت نائل شد.

در رابطه با این اتفاق یکی از روایان مرکز مطالعات وتحقیقات جنگ این گونه بیان کرده است که:

“به دنبال اصابت گلوله به هواپیمای تیمسار بابایی و اختلالی که در ارتباط هواپیما و پایگاه تبریز به وجود آمد، پایگاه مزبور به رابط هوایی سپاه اعلام کرد که یک فروند هواپیمای خودی در منطقه مرزی سقوط کرد، برای کمک به یافتن خلبان و لاشه آن هر چه سریعتر اقدام نمایید. مدت کوتاهی از اعلام این موضوع نگذشته بود که فرد مذکور مجدداً تماس گرفت و در حالی که گریه امانش نمی‌داد گفت: هواپیمای مورد نظر توسط خلبان به زمین نشست، ولی یکی از سرنشینان آن به علت اصابت تیر در داخل کابین به شهادت رسیده است.”

در پایان، ضمن سپاس از همراهی با زندگینامه عباس بابایی در این مطلب از آرگا، برای مشاهده زندگینامه بزرگانی همچون پروفسور سمیعی می توانید، بر روی لینک آن کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *