دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه کاشت و پرورش ریحان بنفش و سبز در منزل

  • سحر بهرامی
  • ۵ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

ریحان یکی از پرطرفدار ترین سبزیجات خوش طعم است که استفاده آن در ایران بسیار رایج است که به دلیل عطر و طعمی که دارد چاشنی بیشتر غذا ها محسوب می شود ، که در ادامه با نحوه کاشت و پرورش ریحان سبز و بنفش آشنا خواهیم شد.

ریحان، از سبزیجات خوش طعم و پرطرفدار بیشتر ایرانی ها است که علاوه بر طعم خوبی که دارد از خواص بی شماری بهره مند است که قطعا ارزش کاشت در منزل را دارد، پرورش این سبزی با گیاه خوردنی از رایج ترین و ساده ترین گیاهان برای کاشت در منزل و آپارتمان است که می توان در طول تمام فصل سال از آن استفاده کنید و شاهد رشد خوب آن در گلدان باشید دستور کاشت و پرورش ریحان

ریحان یک گیاه یک ساله است که محل اصلی رشد این سبزی معطر  هندوستان است. تقریبا  همه مردم این سبزی را با رنگ های سبز و بنفش می شناسند که بیشتر به عنوان چاشنی غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد و یا اینکه به صورت خام  در کنار غذا و یا از برگ  های ان در سالاد ها استفاده می شود.

کاشت و پرورش ریحان در منزل

کاشت ریحان در منزل کار سهلی است که تمام چیزی که لازم دارد گلدان + خاک مناسب + بذر مرغوب است .

باید گفت که برای پرورش این سبزی، می بایست محیطی گرمی را برایش فراهم کنیم زیرا بیشتر در فضاهای گرم رشد می کند. سبزی ریحان در بیشتر نقاط ایران کاشته می شود و معمولا بذر آن را از نیمه فروردین ماه تا اواخر خرداد ماه با توجه به آب و هوای مناطق می کارند .

کاشت بذر ریحان

  1. اولین نکته ای که برای کاشت و پرورش این گیاه داخل گلدان یا باغچه در نظر بگیرید انتخاب بذرهای سالم و استاندارد است که آنها را باید یک روز قبل از کاشت در آب ولرم بخیسانید .
  2.  مرحله بعد انتخاب گلدان مناسب است که باید آن را تا ارتفاع ۱۵ سانتی متری با مخلوط خاک باغچه و خاک برگ پر کنیم. دقت داشته باشد که برای کاشت بذر گلدان از زهکشی خوبی برخوردار باشد و کف گلدان دارای منافذ خروج آب باشد.
  3.  سپس نوبت به کاشت ریحان می رسد ، در این مرحله ابتدا بذرها را از آب بیرون آورده و به روی یک پارچه یا روزنامه قرار می دهیم تا به خوبی نم آنها گرفته شود.
  4.  بذرها را حداکثر در عمق ۱ سانتیمتری، با فاصله ۱۵ سانتیمتری روی سطح خاک می پاشیم و سپس روی بذرها را با کمی خاک می پوشانیم. توجه داشته باشید که اگر اندازه بذر دو میلی متر باشد، شما باید حداکثر دو میلی متر روی آن را با خاک بپوشانید.
  5. از ریختن خاک زیاد روی بذر ها باید خود داری کنید.
  6.  بعد از انجام صحیح این مرحله سطح گلدان را با یک برگ روزنامه  و یا یک نایلون شفاف می پوشانیم تا بذرها کامل زیر آن قرار بگیرند.
  7.  شما باید هر روز دو تا چهار بار روی گلدانی که بذرهای ریحان را کاشته اید با یک آبپاش کوچک آب بریزید تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم ترین جای ممکن قرار دهید.
  8.  فراموش نکنید که وقتی ریحان جوانه زد، نباید اجازه دهید خاک خشک شود و باید هر روز آبیاری انجام دهید و خاک باید همواره مرطوب باشد.

آموزش مراحل کاشت و پرورش ریحان

مراقبت و نگهداری

خاک : برای پرورش ریحان چه بنفش و چه سبز در باغچه از مقداری خاک برگ و کمپوست  کاملا مخلوط کنید و برای کاشت و پرورش این گیاه در گلدان مخلوط کوکوپیت + پیت ماس+ خاک باغچه ترکیب خوبی است.

  •  آرون گروپس

نور: ریحان سبز به نور زیاد خورشید نیازمند است. در خانه می‌توانید این گیاه را پشت پنجره نورگیر کشت کنید.

آبیاری : ریحان به آب فراوان نیازمند است و در صورت کم آبی از بین خواهد رفت. قبل از سبز شدن بذر، خاک آن باید همیشه دارای رطوبت باشد و پس از سبز شدن دو یا سه روز یکبار آبیاری شود.

زمان برداشت ریحان

زمان برداشت ریحان در اوایل تابستان و اواخر زمستان و اواسط پاییز است. ریحان‌ها باید با فاصله‌ای حدوداً ۵ تا ۴ سانتی‌متری از سطح زمین چیده شوند طوری که بتوانند دوباره رشد کنند، اما توجه داشته باشید که چیدن برگ های  بالایی موجب پرپشت شدن بوته ریحان شما خواهد شد. با چیدن مرتب آنها ریحان های با کیفیت تری خواهید داشت

پرورش ریحان در منزل

امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده و لذت را برده باشید و بتوانید به شیوه صحیح به کاشت و پرورش این سبزی خوش طعم و معطر بپردازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *