دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای کاشت و نگه داری از گل کالانکوآ در خانه

  • سحر بهرامی
  • ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

کالانکوآ به معنای «شکوفایی بعد از سقوط» است ،گل کالانکوآ یک گیاه گرمسیری و از خانواده گیاهان گوشتی یا آبدار (گیاه ساکولنت) است. سرزمین اصلی این گیاهان آفریقا و آسیا است که در این مقاله‌ها قصد داریم شما را با گیاه آپارتمانی و زیبایی کالانکوآ و راهنمای کاشت و نگه داری از آن در خانه آشنا کنیم .

گل کالانکوآ، از جمله محبوب ترین و زیباترین گل های بهاری است که دارای گل های رنگی بسیار زیبایی در رنگ‌های سفید، قرمز، نارنجی، گل بهی، زرد و سرخابی وجود دارد که محبوبیت و طرفداران بسیار زیادی دارد. این گل از بزرگ‌ترین نوع باقی مانده از گیاهان ساکولنت در ماداگاسکار است.

رنگ های زیبای گل کالانکوآ

ویژگی های گل کالانکوآ

گل کالانکوآ یک گیاه چند ساله است  که بیشتر از ۱۰۰ گونه را شامل می شود که فقط تعداد اندکی از ان ها شناخته شده هستند که وجودش در بازار های شب عید رونق بسیار زیادی دارد، این گیاه سازگاری خوبی با آب هوای منطقه و کشور ما دارد از این رو پرورش و نگهداری از ان امکان پذیر است.

این گیاه اگر در شرایط رشدی مناسبی قرار بگیرد می تواند ۶الی ۸ ماه  گل داشته باشد. یکی از ویژگی های این گل آن است که با توجه به تعداد ساعاتی که نور دریافت می کند گل می دهد که گل های کوچک و زیبایی را به وجود می آورد. گل کالانکوآ  مقاومت خوبی به سرما و گرما دارد و می تواند سرمای زمستان و آفتاب داغ تابستان را تحمل کند اما اگر  می خواهید گیاهتان رشد خوبی داشته باشد باید در تابستان در نیم سایه و در زمستانی محیطی تقریبا گرم برایش فراهم کنید.

شرایط نگهداری گل کالانکوآ

یکی از دلایل مقاوم بودن این گیاه در برابر گرما و خشکی گوشتی بودن برگ های این گیاه است زیرا آب را به خوبی در خود ذخیره سازی می کند، از نظر رشد هم این گیاهان سرعت رشد خوبی دارند به گونه ای که اگر شما امسال یک گلدان کوچک از این گل تهیه کنید سال بعد دارای یک گل بسیار بزرگ خواهید شد.

کالانکوآ از محبوب ترین گیاهان گوشتی است که دارای برگ های چاق و براقی هستند که بیشتر افراد به همین دلیل تمایل دارند این گیاه را پرورش و از آن نگهداری کنند. از ویژگی های بسیار خوب کالانکوآ آن است که ساقه هایش تا یک حد معینی رشد می کند و رشدی بی رویه ندارند در نتیجه فضای کمتری را اشغال می کند که نیاز به هرس نخواهد داشت، این گیاه دوست ندارد در معرض لمس و تماس با دیگر اشیا باشد پس از لمس کردن آن خودداری کنید.

  •  آرون گروپس

نگهداری از گیاه کالانکوآ

نور: این گیاه مکانی روشن و آفتابی  و نور غیر مستقیم خورشید را می‌پسندد بخصوص در تابستان که فصل رشد و فعالیت گیاه است. در زمستان گیاه را رو به روی پنجره جنوبی قرار دهید تا حداکثر استفاده از آفتاب را داشته باشد. چون جزو گل‌های روز کوتاه است، توصیه می‌شود در فصل تابستان که طول روز طولانی است حتما گیاه را چند ساعت زودتر در محیط تاریک قرار دهید و از تابش نور به آن جلوگیری کنید.
راهنکای پرورش گل کالانکوآ
آبیاری: در تابستان گیاه را به طور منظم آبیاری کنید و اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبیاری خشک شود. در زمستان آبیاری را کاهش دهید و تا خشک شدن کامل خاک گلدان  گیاه را آبیاری نکنید. در زمستان رطوبت طبیعی خانه برای رشد گیاه مناسب است. توجه داشته باشید گیاه به آبیاری زیاد حساس است و باعث له‌ شدن و پوسیدگی ریشه می‌شود.
دما: کالانکوا هوای گرم را دوست دارد. این گیاه دمای کمتر از ۱۴ درجه سانتی گراد را تحمل نمی‌کند پس در زمستان‌ها حسابی حواستان به درجه حرارت محیط باشد بهترین دما برای این گل زیبا، در شب ۱۸ درجه سانتیگراد و در طول روز حدود ۲۹ درجه سانتیگراد است.
خاک: .خاک مناسب برای گل کالانکوآ، خاک سبک، با زهکشی بالا است. اما خاک مناسب برای قلمه زدن کلانکوا ترکیبی از یک قسمت پیت، یک قسمت خاک برگ یا کمپوست و دو قسمت ماسه نرم است.
تغذیه: در تابستان هر ۲ هفته یک بار گیاه را کود دهی کنید. هم می‌توانید از مخلوط کودهای مایع استفاده کنید و هم از گرانول‌ها و قرص‌هایی که مواد مغذی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند.
هرس: بهترین موقع برای هرس گیاه بعد از زمان گل دهی است. سعی کنید تمام قیمت های خشک شده گیاه را حذف کنید.

 رعایت موارد ذکر شده گیاهتان را شاداب و پر گل نگه می‌دارد.

تکثیر: برای تکثیر کالانکوآ  باید شاخه ای از گیاه را که گل ندارد را به اندازه ۵ سانتی متر برش دهیم.

نحوه قلمه زدن گل کالانکوا

  سپس برگ های پایین ساقه را حذف می کنیم بگذارید دو الی سه برگ باقی بماند ، تکثیر این گیاه بسیار آسان است. شما می‌توانید هر قسمت از گیاه را که جدا کرده‌اید در آب نگه داری کنید تا ریشه دهد.

راهنمای کاشت و نگهداری گل کالانکوآ

و سپس در خاک بکارید، یا به طور مستقیم بعد از بریدن در خاک قرار دهید. حتی برگ‌های کالانکوآ را نیز می‌توانید در خاک کاشته و گیاه جدیدی را به وجود بیاورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *