دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

افزایش و تقویت مهارت نوشتن با تمرینات حرفه ای اما ساده

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

اگر جزو افرادی هستید که از نوشتن مطالب و متن های مختلف لذت می برند و احساس می کنید که ین توانایی در شما وجود دارد می توانید با تقویت مهارت نوشتن مطالب بهتر و جذاب تری بنویسید که در موارد مختلفی می توانید از آن ها استفاده کنید.

مهارت نوشتن یکی از مهارت های اصلی در انسان ها است که از همان ابتدای ورود به مدرسه تا وارد شدن در جامعه با آن سروکار دارد و از طریق نوشتن می تواند مفاهیم متعددی را به مخاطبان خود انتقال دهد. به عنوان مثال شما با وارد شدن در جامعه کاری ممکن است روندهای اداری مختلفی را طی کنید که در آن باید از مهارت نوشتن خود برای انتقال درست مقصود خود استفاده کنید. بنابراین شما با تقویت مهارت نوشتن می توانید قدرت بیشتری برای نوشتن داشته باشید و متن های گیرا بنویسید.

 تقویت و پرورش مهارت نوشتن

تمرینات موثر در تقویت مهارت نوشتن

شما ممکن است در طول روز و در موقعیت های مختلفی با مهارت نوشتن سروکار داشته باشید در ارسال پیامک برای دوستان و یا استاد خود، در توئیت ها فیس بوک و در ارائه یک گزارش کار روزانه برای کار خود، همانطور که می بینید هر یک از این کارها نوعی نوشتن است که به شکل های مختلف صورت می گیرد و برای اینکه بتوانید به خوبی بنویسید باید تکنیک های آن را نیز بدانید.

تقویت مهارت نوشتن دارای تکنیک های مختلفی است که به شما کمک می کند تا متن هایی گیراتر داشته باشید و مخاطب شما هر فرد که باشد به خوبی مفهوم و مقصد شما را از متن متوجه می شود. نکاتی که در اینجا به آن ها اشاره می شود شامل نکات تقویتی برای افزایش مهارت نوشتن است که با یکدیگر آن ها را بررسی خواهیم کرد.

راهکارهای تقویت مهارت نوشتن

۱- واضح نویسی:

مهم ترین چیزی که در هر متن و نوشته ای توجه مخاطب را به خود جلب می کند و برای او دارای اهمیت است واضح نویسی متن است که در حقیقت نویسنده باید متن خود را به نحوی خوانا و واضح بنویسد که هر مخاطبی متوجه منظور و مقصد او بشود. برای این کار باید هدف خود را از نوشته و متن مشخص کنید و برای آن نکات کلیدی و مفاهیم اصلی که باید قید شود را انتخاب کنید.

۲- بیان مطالب اصلی:

حتما تا به حال در گفت و گوهای خود با اصل مطلب رو به رو شده اید و شنیده اید که می گویند اصل مطلبت را بیان کن این جمله یعنی شما باید خلاصه ای از آنچه می خواهید بگویید را به طور مختصر و مفید در نوشته ایراد کنید. این کار در حقیقت نقشه ای ذهنی از آنچه باید بیان شود را ارائه می دهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مهارت های نوشتن

۳- ساده نویسی:

یکی از اصول و قواعد برای افزایش مهارت نوشتن ساده نویسی است که در آن علاوه بر رعایت قوانین و قواعد درست نوشتن بر ساده نوشتن و استفاده از لغات قابل فهم تاکید می شود.

۴- علاقه داشتن:

نوشتن یک امر ذاتی است و در حقیقت فرد باید به نوشتن متنی علاقه داشته باشد تا بتواند آن را به خوبی بنویسد اگر از افراد علاقه مند به نوشتن هستید نیمی از راه را پیموده اید و با تمرین و تکرار بیشتر می توانید نویسنده ای خوب و توانمند باشید. اگر در نوشته های خود از خلاقیت و ایده های خود استفاده کنید متن های شما بیشتر مورد توجه قرار می گیرند همچنین نوشتن از چیزهایی که شادی آور است و احساس آرامش خوبی را به فرد منتقل می کند می تواند قلم شما را خوانا کند.

افزایش مهارت نوشتن

۵- پایان خوب:

شاید جالب باشد بدانید که پایان یک متن از شروع آن بیشتر اهمیت دارد زیرا در پایان داستان است که مخاطب به خلاقیت و ابتکار قلم شما پی خواهد برد بنابراین در پایان سعی کنید تا ذهن خود را منسجم کنید و با دقت بیشتری متن را بررسی و ویرایش کنید.

۶- افزایش عادات سخت نوشتن

به منظور فراگیری نحوه نوشتن، عادت معمول همیشه نوشتن را در خودتان تقویت کرده و پرورش دهید، مثلا همانطور که کار های دیگر از جمله آشپزی را با تکرار زیاد و فراگیری از کتاب های آشپزی فراگرفته اید، می توانید نوشتن را نیز با تمرین یاد بگیرید:

می توانید نوشتن را به یکی از کار های ضروری زندگی تان تبدیل کرده و آن را در تقویم زمانی خود بگنجانید، توجه داشته باشد که در صورت نداشتن برنامه زمانی برای نوشتن، بهتر است با آن خداحافظی کنید.

در صورتی که سعی و تلاش کنید، می توانید با یک هدف کوچک همچون نوشتن یک پاراگراف و یا حتی نوشته ای ده دقیقه ای در روز، در این زمینه معجزه کنید.

داشتن رابطه ای سازنده با منتقد درونی تان می تواند شما را به یک نویسنده قدرتمند و شادتر تبدیل نماید.

افزایش مهارت نوشتن

حتی در صورت نداشتن انگیزه، از نوشتن دست نکشید، زیرا به مرور خلاقیت هنری تان به شما کمک کرده و کلمه ها مسیر خود را پیدا می کنند.

به هنگام نوشتن و تفکر، حواس پرتی را از خودتان دور کنید تا بتوانید تمرین تمرکز را افزایش دهید؛ تمرکز سوپاپ تداوم و نیروی انگیزشی بهره وری می باشد. برای اشنایی با تمرین های افزایش تمرکز می توانید در اینجا کلیک کنید.

فرایند نوشتن شامل مراحل کلی؛ پیش نویس اولیه، بازنگری، ویرایش نهایی و تقسیم بندی می باشد، در چندین روز این کار را انجام دهید تا بتوانید از مزیت فیلتر بهترین استفاده را داشته باشید، با تمرکزی عمیق و چشمانی باز، نوشته هایتان را مرور  کرده و بازنگری و اصلاحات را انجام دهید تا بتوانید محتوای خواندنی و جذاب را استخراج نمایید.

یادتان باشد که در تمام مراحل نوشتن در حال ایجاد نیروی استقامت و دوام هستید و هر بار به خودتان انرژی داده و اعتماد به نفس را بالا می برید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *