دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با انواع رباط در مفصل ها بیشتر آشنا شوید

  • مهتاب علی پناه
  • ۳ اسفند ۱۳۹۷
  • ۰

انواع رباط در مفصل ها باتوجه به وظیفه ای که دارند متفاوت هستند، رباط ها در مفصل گاهی در اطراف غضروف دو استخوان و گاهی درون مفصل قراردارند و توانایی مقاومت در برابر کشش را دارند.

استخوان ها به وسیله مفصلها به هم متصل می باشند و در اطراف آن ها، رباط یا لیگامان که گروهی از بافت های فیبر مانند هستند وجود دارند رباط ها مانند تاندون از کلاژن ساخته شده است شاید به نظر شما مفصل، قسمت مهمی از بدن انسان نباشد ولی از لحاظ علمی اینگونه نیست اگر فوتبالیستی روی پاهای خود با سرعت می دود و با پا محکم به توپ ضربه می زند و به استخوان هایش هیچ ضربه ای وارد نمی شوند، علتش وضعیت عالی مفصلهای پا است در این مقاله شما را با انواع رباط در مفصلها آشنا خواهیم کرد.

انواع رباط در مفصل ها

انواع رباط در مفصل زانو

رباط های کپسولی : این گونه رباط ها به کپسول های مفصلی چسبیده، مانند رباط گلنوهومرال، رباط های اخرمی – ترقوه ای و بخش عمیقی رباط طرف داخلی

رباط های داخلی کپسولی: این رباط ها در داخل کپسول مفصل قرار گرفته اند، مانند رباط صلیبی خلفی و رباط صلیمی قدامی

رباط های خارجی کپسولی : این رباط ها در خارج از کپسول قراردارند و ممکن است به مفصل دور یا نزدیک باشند، مانند لیگامان طرفی خارجی، ریاط غرابی – ترقوه ای و رباط دنده ای – ترقوه ای

انواع رباط های مفصل زانو و ران

رباط طرفی داخلی : این رباط که به لقمه داخلی استخوان ران و درشت نی متصل است یک رباط محکم در مفصل زانو می باشد و دارای دو قسمت سطحی و عمقی است بخش عمقی نسبت به سطحی ضعیف تر بوده و به طبق درشت نی و منیسک داخلی متصل می گردد و قسمت سطحی که قوی تر است به سطح داخلی درشت نی (پایین تر از مفصل زانو) متصل می شود وظیفه این رباط نگهداری کپسول مفصلی زانو است.

رباط در مفصل زانو.

رباط طرفی خارجی : این رباط نیز یکی از انواع رباط در مفصل ها می باشدکه به لقمه خارجی استخوان ران و سر استخوان نازک نی متصل است، این رباط به کپسول مفصلی متصل نیست اما هم مانند رباط طرفی داخلی در نگهداری کپسول مفصلی زانو نقش دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

انواع رباط ها در مفصل ها

رباط متقاطع پشتی: یکی از رباط های قوی مفصل زانو رباط متقاطع پشتی یا صلیبی خلفی می باشد این رباط ازاستخوان ران به ناحیه پشتی درشت نی متصل می باشد.این رباط و همچنین رباط متقاطع جلویی از نوع داخلی کپسولی بوده و به علت وضعیت آناتومی خاصی که دارندبه نام متقاطع نامیده شده اند. و همچنین این رباط نسبت به رباط متقاطع جلویی قوی تر بوده ولی فیبر رباط متقاطع جلویی وضعیت مایل تری دارد و مهم ترین وظیفه رباط متقاطع  پشتی از در رفتگی درشت نی به سمت عقب جلوگیری می کند.

رباط متقاطع جلویی: یکی دیگر از انواع رباط در مفصل ها رباط متقاطع جلویی می باشد این رباط از آن دسته رباط های است که در مواقع فعالیت های زیاد و شدیدی که ورزشکار انجام می دهد دچار آسیب می شود که در وزشکاران حرفه ای پارگی رباط متقاطع جلویی بسیار شایع است.

رباط عانه ای رانی : در جلوی کپسول مفصلی رباط عانه ای قرار دارد که مربوط به مفصل ران می باشد این رباط از یک طرف به غشاء و ستیغ ابتوراتور متصل است ودر قسمت پایین به کپسول مفصلی و سطح عمقی باند داخلی رباط خاطره ای رانی  متصل شده است.

 یکی ازرباط های داخل مفصل ران

 رباط خاصره ای رانی : از رباط های مفصل ران که بسیار ضخیم و قوی می باشد رباط خاطره ای ران است که به شکل Yو سه گوش می باشد این رباط در جلوی کپسول مفصلی ران قراردارد و دارای یک راس مشترک و دو باند جلویی و داخلی است.

رباط ورکی: یکی از رباط های مفصلی ران که در پشت کپسول مفصلی ضخیم شده است رباط ورکی ران می باشد این رباط از ایسکیوم به سمت بالا و خارج در پشت گردن استخوان ران می پیچد. این رباط در حرکات صاف شدن و چرخش داخلی مفصل ران به طور محکم کشیده می شود.

در این مقاله شما را با انواع رباط در مفصلها آشنا کردیم، اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه دانستنی های علمی  کسب کنید می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *