دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه گندم بو داده سنتی و خوشمزه در منزل

  • زهرا خانزاده
  • ۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

این بخش از مطالب آشپزی آرگا را به طرز تهیه گندم بو داده اختصاص داده ایم، امیدواریم آن را تهیه کنید و میل نمایید.

گندم یکی از غلات بسیار مقوی می باشد، که فواید درمانی بسیاری دارد و از گندم، بلغور گندم  و آرد گندم می توان در تهیه انواع غذاها نظیر فرنی با آرد گندم، آش گندم، سوپ گندم، حلیم گندم و … استفاده کرد. همچنین گندم بو داده از جمله تنقلات سنتی می باشد، که از گذشته آن را در منزل تهیه می کردند و در دورهمی های خانوادگی بخصوص در شب یلدا میل می کردند. برای آشنای با طرز تهیه گندم بو داده می توانید، در ادامه این بخش با ما همراه شوید.

طرز تهیه گندم بو داده

مواد لازم:

مواد مورد نیاز برای تهیه گندم بو داده عبارتند از:

  • گندم/ ۵۰ گرم
  • شیر/ ۱ لیوان
  • روغن مایع/ ۱ قاشق سوپ خوری
  • نمک/ یک دوم قاشق سوپ خوری

طرز تهیه گندم بو داده

در ابتدا گندم را پاک کنید و پس از شستن، آن را به مدت ۲ ساعت داخل مقداری آب بخیسانید.

بعد گندم را آبکش کنید و صبر کنید، تا آب اضافی آن کاملا خارج گردد.

در مرحله بعدی، گندم را درون ظرف مناسبی بریزید و شیر را روی آن بریزید، به طوری که سطح گندم با شیر پوشانده شود. سپس اجازه دهید، تا به مدت ۲۴ ساعت همان طور باقی بماند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در ادامه طرز تهیه گندم بو داده باید مجددا گندم را آبکش کنید، تا این بار شیر اضافی خارج گردد.

سپس درون تابه روغن بریزید و تابه را بر روی حرارت قرار دهید، بعد از گرم شدن روغن، گندم را به آن اضافه کنید و مرتب آن را تفت دهید.

در طی این مدت مقداری نمک را درون آب حل کنید و آن را نیز درون تابه بریزید. سپس اندکی صبر کند، تا آب به صورت کامل تبخیر شود. آنگاه گندم های درون تابه را، داخل تابه تمیز دیگری بریزید و آن را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید، تا گندم ها حالتی پف مانند به خود بگیرند، البته مراقب باشید، تا گندم ها نسوزند.

روش تهیه گندم بو داده

دستور تهیه گندم برشته خوشمزه

گندم بو داده یا برشته یکی از خوراکی های لذیذ می باشد که در کنار چیپس، پفک، شکلات و پفیلا جذابیت زیادی برای استفاده در مهمانی های مختلف همچون شب یلدا دارد، ضمن اینکه گندم بو داده می تواند به عنوان یک خوراکی مفید برای تغذیه بچه ها مورد استفاده قرار گیرد، در ادامه روش دیگری از تهیه گندم بو داده را می خوانید.

مواد لازم

  • گندم/ ۲ پیمانه
  • شیر/ یک پیمانه
  • آب پنیر/ ۴ پیمانه
  • زردچوبه/ یک قاشق غذا خوری
  • نمک/ یک قاشق چای خوری

روش تهیه گندم بو داده خوشمزه

روش تهیه گندم برشته خوشمزه

گندم ها را بشویید و سپس آنها را در ظرف مناسبی بریزید، سپس آب پنیر، شیر و زردچوبه و نمک را به آن افزوده و همه مواد را با هم مخلوط کنید

اجازه دهید، گندم حدود ۳ روز داخل مخلوط آب پنیر، شیر، نمک و زردچوبه بماند و خیس بخورد، بعد از طی مدت زمان گفته شده؛ گندم ها را داخل آبکش بریزید و آن را جلوی آفتاب قرار دهید تا به خوبی خشک شوند.

سپس گندم ها را در داخل تابه ای بزرگ که بر روی حرارت  قرار داده اید، بریزید و بدون استفاده از روغن آن را مرتباً هم بزنید تا تفت داده شوند.

باید به طور مرتب گندم ها را تفت دهید تا زمانی که برشته شوند، ضمن اینکه مراقب باشید تا نسوزند، بعد از اینکه کمی برشته شدند، می توانید تابه را از روی حرارت بردارید و گندم ها را نیز داخل ظرف دیگری بریزید، در صورت تمایل می توانید به گندم های برشته، شاهدانه و کشمش نیز بیفزایید و سپس آن را نوش جان کنید و لذت ببرید.

آموزش تهیه گندم بو داده

نکته : اگر شاهدانه بو داده آماده ندارید، می توانید آن را همچون گندم تفت دهید و بعد به گندم های برشته شده، اضافه کنید، همانطور که گفتیم از این گندم های برشته می توانید برای تغذیه بچه ها به صورت تنقلات سالم و مقوی مورد استفاده قرار دهید.

همانطور که در این مطلب، با روش درست کردن گندم بو داده آشنا شدید، این میان وعده بسیار مقوی بوده و برای تمام سنین مناسب می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *