دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فواید خوردن بادام در بارداری را بهتر بشناسید

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

دوران نه ماهه بارداری از حساس ترین دوران زندگی هر مادر بارداری است که نیازمند مراقبت های ویژه ای در طی این دوران می باشد. مصرف بسیاری از مواد غذایی می توانند تاثیر مهمی بر روی سلامت مادر و جنین داشته باشند. از این رو در این مطلب به معرفی فواید بادام در بارداری پرداخته ایم که در ادامه ملاحظه می نمایید.

 بادام از جمله خوراکی های خوشمزه و مفید در دوران حاملگی به خصوص سه ماهه اول است که مصرف ۲۰ عدد مغز بادام به صورت روزانه حتی به جای قرص های مکمل اسید فولیک به منظور رفع نواقص نوزادی توصیه شده است. (زنان باردار لازم است قبل از مصرف هر ماده غذایی در رابطه با مقدار و شرایط مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایند.)، فواید بادام خام در دوران حاملگی بیشتر از بادام بوداده است که همراه داشتن آن به هنگام گرسنگی و به عنوان یک میان وعده می تواند بسیار مؤثر واقع شود.

خوردن بادام در بارداری چه فوایدی دارد؟

بادام یک منبع غنی از فولات است و نیز مصرف آن برای حفظ سلامت قلب می تواند مفید باشد؛ مصرف بادام مقدار کلسترول خوب خون را افزایش داده و از میزان کلسترول بد خون می کاهد، همچنین خواص بادام موجب بهبود گردش خون می شود و در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی به مقدار بیشتری در اختیار جنین قرار خواهد گرفت و این مساله برای رشد و نمو کودک موضوع مهمی است. بادام حاوی آنتی اکسیدان می باشد که وجود آنها به منظور مبارزه با رادیکال های آزاد کمک زیادی خواهد کرد.

خوردن بادام در طی بارداری

مادران باردار باید به تغذیه خود در طول دوران حاملگی به خصوص سه ماهه اول توجه ویژه ای داشته باشند، زیرا این دوران به دلیل رشد و تغییرات سریع جنین لازم است تا مواد مغذی مورد نیاز وی تامین شود. این در حالی است که اکثر خانم های باردار در طی این دوران بی اشتها شده و یا دچار حالت تهوع می شوند، بنابراین مصرف برخی مواد مغذی مفید می تواند در این زمینه راهگشا باشد؛ مصرف بادام در بارداری، برنج قهوه ای، پوره سیب و جو لیستی از مواد غذایی حاوی فولات هستند که علاوه بر هضم سریع، مصرف آن مفید می باشند.

همانطور که توضیح دادیم، بادام ماده غذایی مفید و مغذی برای تغذیه مادران به خصوص در سه ماهه اول بارداری می باشد که حاوی مقدار زیادی فسفر، پتاسیم، پروتئین، کلسیم و آهن است و علاوه بر مغذی بودن به عنوان یک میان وعده دلپذیر و خوشمزه محسوب می شود. تحقیقات نشان داده است که مواد غذایی از قبیل سبزیجات، توت و مغزها که از شاخص قندی پایینی برخوردارند، مصرف آنها برای دوران بارداری مناسب تر می باشد و بالعکس موادی مثل شکر، نان سفید و پوره سیب زمینی از آنجا که به سرعت تبدیل به قند می شوند، بنابراین خوردن آن در بارداری توصیه نمی شود.

بادام در بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برخی فواید دیگر مصرف بادام در حاملگی

همانطور که گفتیم؛ بادام دارای مواد مغذی و ارزش غذایی بالایی می باشد، اما در صورت سابقه آلرزی به آجیل هایی همچون بادام، گردو و … باید از مصرف آن اجتناب شود، در زیر با برخی فواید بادام برای مادر و جنین آشنا می شوید :

اسید فولیک موجود در بادام از نقص های لوله عصبی در کودک جلوگیری می کند، بنابراین مصرف این ماده غذایی حاوی اسد فولیک برای مادر و جنین می تواند بسیار مفید باشد.

بادام منبع کربوهیدرات است به متابولیسم بدن کمک کرده و التهاب را کاهش می دهد، همچنین مصرف آن در کاهش قند خون نیز بسیار موثر است، از این رو مصرف آن برای مادران دیابتی و چاق می تواند مفید باشد.

از آنجا که بارداری موجب اضافه وزن می شود، بنابراین برای کنترل وزن زیاد، می توان با مصرف این ماده غذایی به مدت طولانی سیر بمانید و در نتیجه خطر افزایش وزنتان را کاهش دهید.

بادام در حاملگی

بادام مکمل آهن است و مصرف یک اونس از آن دارای ۱.۱ میلی گرم آهن می باشد، در نتیجه مصرف آن حدود ۶ درصد از آهن مورد نیاز بدنتان را تامین خواهد کرد و از آنجا که در دوران حاملگی نیاز بدن به آهن افزایش می یابد، بنابراین در سه ماهه اول حاملگی می توانید با مصرف روزانه بادام مقدار آهن مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

بادام دارای مقدار زیادی پروتئین بوده و می تواند موجب افزایش قدرت بدن مادر برای زایمان شود، ضمن اینکه پروتئین موجب رشد سالم کودک شده و وزن مادر را کنترل خواهد کرد.

فیبر موجود در این ماده غذایی نیز موجب تسهیل هضم و تنظیم حرکات روده خواهد شد، همچنی مصرف بادام می تواند یبوست در بارداری را که مشکل شایع در اغلب خانوم های باردار می باشد را درمان کند.

کاهش آلرژی، کاهش خطر ابتلا به پر اکلامپسی، منبع انرژی، افزایش هوش و بهبود حافظه

تسهیل گردش خون از دیگر فواید بادام برای دوران حاملگی می باشند.

مغزهای مفید در بارداری

مادران در دوران شیر دهی برای تامین مقدار انرژی مورد نیاز بدن خود، نیاز به مصرف مواد غذایی حاوی کالری، مواد معدنی، پروتئین و انواع ویتامین ها دارد، مصرف مغزها مانند پسته، بادام و گردو می تواند در این زمینه کمک زیادی به مادران شیرده نماید. به طور کلی خوردن بادام در دوران حاملگی و نیز دوران شیردهی در صورتی که به صورت متعادل مصرف شود، عوارضی برای مادر و جنین نداشته ولی برای اطمینان بیشتر بهتر است که با پزشک مشورت شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *