دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

در رفتار با همسر افسرده به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

افراد افسرده به شدت تحت تاثیر اطرافیان خود هستند و اطرافیان می توانند نفوذ زیادی در آن ها داشته باشند. شما به عنوان شریک زندگی یک فرد افسرده باید نحوه رفتار با همسر افسرده را به خوبی بدانید و آگاهی داشته باشید.

افسردگی از بیماری های روانی شایع در میان افراد است که دارای علت های بسیاری است و در صورت شناسایی سریع قابلیت درمان خواهد داشت. اگر همسر شما نیز دچار چنین بیماری است باید با استفاده از تکنیک های درمانی موثر به بهبود او کمک کنید. اصول رفتار با همسر افسرده یک سری از اصول درمانی موثر هستند که از طریق اطرافیان به بهبود می انجامد.

 رفتار با همسر افسرده و درمان او

رفتار با همسر افسرده:

در درمان افسردگی تشخیص به هنگام می تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد به همین جهت آشنایی با برخی از علائم ابتدایی افسردگی می توانید به سرعت آن را تشخیص دهید. درمان ابتدایی افسردگی از طریق به کارگیری برخی تکنیک ها امکان پذیر است و در برخی از موارد نیز با تجویز دارویی همراه خواهد بود.

فرد افسرده یک فرد بیمار است و بنابراین باید مانند یک فرد تحت مراقبت با او برخورد و از او نگهداری کنید و برای این منظور باید اطلاعات لازم و کافی را در این زمینه داشته باشید. اطلاعاتی مانند نشانه های بیماری افسردگی همچون تجربیات تلخ و فشارهای روانی زندگی که در برخورد با همسر افسرده مورد توجه است.

درمان سریع افسردگی چگونه ممکن است؟ انی سوال برای پی بردن به راهکارهای درمانی بسیار مناسب است و در ادامه بیان خواهیم کرد که چگونه با فرد افسرده برخورد نمایید تا به بهبود او کمک کنید.

بحث نکردن:

شاید یکی از مهم ترین عاملی که باید در رفتار با همسر خود مورد توجه قرار دهید بحث نکردن با فرد و همسر افسرده است. او بیشتر از هر چیز به توجه و همراهی شما نیازمند است و در صورتی که شما را در مقابل خود و نه در کنار خود ببیند دچار شکست بیشتری خواهد شد.

برخورد با همسر افسرده

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

این افراد ممکن است در روابط خود از احساسات و نگرش های افراد برداشتی منفی و افراطی داشته باشند و به همین علت باید در برقراری ارتباط خود با این افراد بیشتر دقت داشته باشید.  در رفتار با همسر افسرده سعی کنید با نشان دادن محبت بیشتر توجه و اعتماد همسرتان را به خود جلب کرده و امنیت بیشتری را به لحاظ عاطفی و روانی به او بدهید.

حمایت کردن:

با دادن اعتماد و امنیت به همسر خود می توانید حمایت بیشتری از او داشته باشید و از این طریق کمک زیادی به حل مشکل او کنید. زمانی که همسر شما به هر دلیلی در زندگی با مشکل مواجه می شود با حضور خود این احساس را در او ایجاد کنید که او از عهده کارها بر می آید.

تغییر زندگی:

شاید یکی از عواملی که موجب ایجاد افسردگی در زندگی شما و یا همسرتان شده است مشکلات زناشویی است که در روابط شما وجود دارد. یک زندگی یکنواخت بدون هیجان و اشتیاق می تواند روح و روان هر فردی را خسته کند.

با همسر خود برنامه های تفریحی که به آن علاقه مند می باشد را پیگیری کنید تا از این طریق نشاط و انگیزه بیشتری را در او ایجاد کنید. این تکنیک یک راهکار مناسب در برخورد صحیح و برخورد با همسر افسرده است.

همسر افسرده و نحوه برخورد با او

مشاور:

مراجع به یک پزشک معالج در این زمینه می تواند به شما و همسرتان کمک کند این مشاوره ها می تواند تکنیک های مناسبی را در اختیار شما قرار هد و در صورت نیاز از طریق درمان دارویی اقادام خواهد کرد.

سرزنش نکردن:

افراد افسرده دارای منبعی از انرژی منفی درباره خود و اطرافیان هستند آن های فکر می کنند هیچ کس به آن ها علاقه ندارد و از سوی اطرافیان طرد شده اند همچنین از توانایی های خود درک درستی ندارد که همین امر موجب افسردگی و تشدید شدن آن می باشد.

شما به عنوان شریک زندگی یک فرد افسرده و به عنوان فردی که در زندگی او دارای نقشی مهم و تاثیرگذار است باید بدانید که سرزنش کردن همسر تنها می تواند آسیب های بیشتری را برای او متحمل شود. در رفتار با همسر افسرده نباید از عنصر سرزنش و تحقیر استفاده کنید.

مراقبت از همسر افسرده

بی گناه نشان ندادن خود:

این را بدانید که همسر شما از گناهکار بودن احساس رنج و عذاب می کند و در صورت برخورد با مشکل در زندگی به راحتی احساس عذاب وجدان دارد و از زندگی کناره گیری می کند. همراه همسرتان باشید و به او نشان دهید که تمام بار زندگی و مسؤلیت های آن نباید به تنهایی بر روی دوش او باشد.

ایجاد محیطی امن و حمایت :

این موضوع را همواره به خاطر داشته باشید که همسر شما بیمار بوده و احتیاج به محیطی آرام دارد، تغییر در سبک زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

داشتن تغذیه سالم و مقوی، کاهش تنش ها و فشار ها یروانی، برنامه ریزی برای دیدار با دوستان و ترتیب مهمانی، خوش گذراندن با دوستان، تشویق همسر و تایید مثبت وی، تعریف و تمجید از نقاط قوت همسر و انجام ورزش از جمله نکاتی موثر در این زمینه هستند.

انجام ورزش همچون قرص های ضد افسردگی عمل کرده و شما می توانید حتی با یک پیاده روی ساده ده دقیقه ای و به صورت روزانه، قدم بزرگی در جهت درمان افسردگی بدون دارو  و با استفاده از ورزش بردارید.

برخورد با همسر افسرده

تشویق وی به درمان :

ممکن است؛ علائم افسردگی در همسر شما به قدری شدید باشد که زندگی اش را مختل کند، اما با این وجود به دلیل اینکه احتمالا این احساسات را زودگذر می داند، حاضر به مراجعه به متخصص نبوده و ضرورت درمان را درک نکند، از این رو شما وظیفه دارید تا وی را تشویق به درمان نمایید.

لازم است بدانید که افسردگی خود به خود خوب نمی شود و حتی به مرور زمان شدیدتر و کهنه تر خواهد شد، بنابراین حتما باید علائم همسرتان را با یک درمانگر در میان بگذارید و نگران بودن خود بابت این موضوع را به همسرتان نشان دهید، در نتیجه با قرار گذاشتن با یک روانشناس، چیز هایی که در رابطه با افسردگی درمان همسرتان می دانید به وی توضیح دهید.

نکات مهم برای کمک به همسر افسرده

همسر افسرده امکان دارد، مدام بی حوصله بوده و بهانه بگیرد و در زندگی بسیار کج خلق باشد. این افراد در بسیاری از مواقع برای فرزندانشان وقت نمی گذارند، از این رو همه مسئولیت ها به گردن شریک زندگی اش می افتد، همواره به خاطر داشته باشد که همسرتان بیمار بوده و لذا کنترل و مدیریتی بر روی عواطف و احساسات  منفی اش ندارد.

گاهی مواقع ممکن است، برخی مشکلات در کودکی و خانواده موجب ایجاد افسردگی در وی شده باشند، از این رو همسرتان را به خاطر بی حوصلگی و بیماری اش سرزنش نکنید.

رفتار با همسران افسرده

با توجه به این موارد رهایی از افسردگی در صورتی امکان پذیر است که فرد بیمار از همراهی اطرافیان و حمایت عزیزان برخوردار باشد. در رفتار با همسر افسرده نیز این عامل از اهمیت و تاثیر بیشتری برخوردار است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *