دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه نوزاد هشت ماهه و نکات تغذیه ای که باید بدانید

  • فاطمه میرزایی
  • ۷ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

نوزاد در سن هشت ماهگی می تواند از پوره میوه هایی مانند سیب، گلابی، هلو و میوه هایی از این قبیل تغذیه نماید. همچنین زرده تخم مرغ یک منبع غذایی مهم برای این دوران می باشد. در این مطلب با منابع غذایی مفید و مناسب برای تغذیه نوزاد هشت ماهه آشنا خواهید شد.

به طور کلی، تعداد دفعات تغذیه نوزاد ۸ ماهه سه بار در روز است و در صورتی که شیر خوار میل بیشتری به غذا داشته باشد می توان از یک یا دو میان وعده بیشتر استفاده کرد، البته به شرطی که از مقدار و تعداد دفعات خوردن شیر مادر کم نشود.

راهنمای تغذیه نوزاد هشت ماهه

لازم است در ماه هشتم تولد نوزاد، در کنار شیر مادر، مواد غذایی مفید دیگری از جمله زرده تخم مرغ کاملا پخته شده به برنامه غذایی نوزاد شیر خوار اضافه شود. استفاده از سفیده تخم مرغ در این دوران و تا یک سالگی برای نوزاد ممنوع است، بنابراین بعد از پختن تخم مرغ می توانید زرده را از سفیده جدا کنید و برای روز اول مقدار خیلی کم از آن را به همراه شیر مادر و یا آب جوشیده مخلوط کرده و به کودک بدهید؛ استفاده از حریره بادام یا فرنی در کنار زرده تخم مرغ می تواند صبحانه مناسبی برای نوزاد شیر خوار باشد.

تغذیه نوزاد هشت ماهه

همانطور که گفتیم، استفاده از زرده تخم مرغ را از مقدار کم، مثلا به اندازه یک نخود در روز اول شروع کرده و به تدریج مقدار آن را اضافه نمایید، به طوری که در پایان روز دهم مقدار آن به یک زرده کامل برسد. البته توجه داشته باشید که استفاده از نصف زرده تخم مرغ برای کودک کافی است. گوشت، ماده غذایی مهم دیگری است که استفاده از آن در تغذیه نوزاد هشت ماهه باید لحاظ شود. اما در صورتی که نوزاد تمایلی به خوردن غذاهای دیگر نشان ندهد، استفاده از تخم مرغ جایگزین مناسبی برای برخی از غذاهای پروتئینی می باشد، به گونه ای که می توان به طور روزانه یک زرده تخم مرغ کامل را به همراه حریره بادام یا فرنی و یا پوره سیب زمینی به کودک خوراند.

تغذیه کودک هشت ماهه

بسیاری از کودکان علاقه ای به خوردن تخم مرغ ندارند، از این رو می توانید زرده تخم مرغ را در سوپ ریخته و یا اینکه در مقدار کمی شیر مخلوط کنید و به نوزاد شیر خوار بدهید. نیمرو کردن زرده تخم مرغ نیز پیشنهاد دیگری است که می تواند مناسب طبع کودک دلبنتان باشد. برای این منظور ابتدا زرده را هم بزنید و در داخل روغنی که داغ شده، بریزید تا کامل پخته شود، استفاده از تخم مرغ به صورت عسلی به هیچ عنوان برای نوزاد مناسب نمی باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تغذیه مناسب نوزاد هشت ماهه

در هفته دوم از ماه هشم تولد نوزاد می توان از جگر سالم گوسفند به جای گوشت برای تغذیه کودک استفاده کرد، نوع کباب شده جگر برای نوزاد شیر خوار توصیه نمی شود. می توان سوپ بلغور جو و حبوباتی مانند عدس و ماش که هضم آسانی دارند را نیز به لیست غذایی برای این دوران اضافه کرد، همچنین از پنیر کم نمک و رنده شده در سوپ نیز می توانید برای افزایش تنوع و کیفیت غذا استفاده نمایید.

غذای نوزاد هشت ماهه

تغریبا در اواسط ماه هشتم، می توانید پوره میوه های تازه  و نرم مثل سیب، هلو، گلابی، زردآلو، هندوانه و موز را در برنامه غذایی نوزاد خود قرار دهید و لازم است، حتما آب میوه ها به طور طبیعی و در منزل تهیه شوند. ماست، ماده غذایی با ارزشی بوده که استفاده از آن نیز در تغذیه نوزاد هشت ماهه باید رعایت شود؛ اگر ماست به صورت دسر و جدا از غذا به کودک داده شود، بهتر است و می توان آن را را به عنوان وعده شب استفاده نمود. اما اگر کودک تمایل دارد آن را به همراه غذا میل نماید، اشکالی ندارد. میزان مصرف ماست برای کودک هشت ماهه در ابتدا، یک قاشق مرباخوری بوده و به تدریج و متناسب با تمایل کودک می تواند اضافه شود. تنوع غذایی نوزاد با ورود او به ماه هشتم تولد افزایش یافته و مادر در کنار شیر خود و همچنین مواد غذایی ساده ای از قبیل فرنی، شیر برنج و سوپ که تا قبل از این برای کودک استفاده می کرد ، اجازه دارد تخم مرغ و ماست و پوره برخی از خوراکی ها که در بالا به آن اشاره کرده ایم به برنامه غذایی نوزاد خود اضافه نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *