دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با فواید و خواص زنجبیل و عسل

  • زهرا خانزاده
  • ۱ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

شاید تا به حال مطالب زیادی در رابطه با خواص عسل و فواید مصرف زنجبیل شنیده و یا مطالعه کرده باشید. اما ممکن است، راجع به مزیت استفاده از ترکیب عسل و زنجبیل بی اطلاع باشید. به همین منظور آرگا در این نوشتار به ارائه خواص زنجبیل و عسل می پردازد.

زنجبیل و عسل هر کدام به تنهایی برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید می باشند، بنابراین ترکیب آن ها، باعث ایجاد معجونی شفا بخش و موثر برای درمان برخی بیماری ها و تسکین دردهای همچون میگرن، دردهای مفصلی و  غیره می باشد. از این رو در ادامه به معرفی خواص زنجبیل و عسل می پردازیم.

فواید زنجبیل و عسل

خواص زنجبیل و عسل

از جمله داروهای گیاهی مورد استفاده در طب سنتی زنجبیل می باشد و ترکیب آن با عسل که کلکسیونی از خاصیت ها است، برای سلامت انسان و تکسین و درمان بعضی از بیماری ها موثر می باشد. از جمله مهمترین خواص زنجبیل و عسل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت ضد التهابی:

عسل دارای نوعی آنتی بیوتیک می باشد، که به درمان التهاب کمک می کند، همچنین صمغ چرب موجود در ریشه گیاه زنجفیل(زنجبیل) دارای خاصیت ضدالتهابی است. بنابراین ترکیب زنجبیل با عسل می تواند به درمان دردهای مفصلی(عضلات) و دردهای ناشی از التهاب مزمن بسیار کمک نمایید. براساس یک سری تحقیقات صورت گرفته، مصرف این ترکیب برای درمان بیماران مبتلا به آرتروز بسیار مفید بوده است.

  • خاصیت ضد باکتریایی:

ترکیب عسل و زنجبیل به دلیل دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی خود برای درمان برخی عفونت ها همچون عفونت چشم، عفونت های دستگاه گوارش مفید می باشد. همچنین در طب سنتی برای بهبود زخم معده و درمان زخم ها از عسل اسفاده می شود. انسجام و خاصیت ضد باکتریایی عسل به دلیل وجود هیدروژن پراکسید است، که سبب به وجود آمدن گلوکونیک اسید می گردد، به همین دلیل این ترکیب برای بهبود مشکلات دندان، سوزش گلوو دهان موثر می باشد.

خاصیت زنجبیل و عسل

  •  آرون گروپس
  • التیام قادگی های دردناک:

یکی دیگر از خواص زنجبیل و عسل تسکین دردهای ناشی از دوره های عادت ماهانه است و مصرف این معجون تاثیر زیادی بر پیشگیری و درمان قاعدگی های دردناک دارد.

  • تقویت سیستم دفاعی بدن:

برای تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن می توان از نوشیدنی عسل و زنجبیل و آب جوش استفاده کرد. مصرف این نوشیدنی تعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهد و در نتیجه سبب افزایش سیستم دفاعی بدن می شود.

  • تسکین سردرد های ناشی از میگرن:

از زمان های بسیار دور برای درمان میگرن و خلاص شدن از سردردهای شدید از گیاهان دارویی همچون زنجبیل کمک می گرفتند. همچنین طبق مطالعات جدید مصرف ترکیب زنجبیل با عسل، علاوه بر این که سبب تسکین سردردهای ناشی از میگرن می گردد، همچنین این ترکیب باعث تقویت مغز نیز می شود. به همین جهت مصرف منظم این ترکیب به بیماران مبتلا به میگرن توصیه می شود.

  • بهبود مشکلات تنفسی:

یکی دیگر از فواید ترکیب زنجبیل با عسل درمان بیماران به مبتلا به سرماخوردگی و تکسین علائم این بیماری همچون گلو درد و سرفه می باشد و همچنین باعث درمان مشکلات تنفسی می گردد.

خواص زنجبیل و عسل

  • پیشگیری از سرطان:

از دیگر مزیت های مصرف ترکیب زنجبیل با عسل این است، که این ترکیب از رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کند و فعالیت سلول های سرطانی را در بدن متوقف می سازد. همچنین مصرف این ترکیب باعث افزایش مقاومت بدن در برابر عوارض ناشی از شیمی درمانی می شود و برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان روده مفید است.

  • درمان بیماری آسم:

از دیگر مزایای مصرف زنجبیل با عسل درمان آسم می باشد. ترکیب عسل و زنجبیل باعث شل شدن عضلات راه های تنفسی و مهار برخی آنزیم ها می شود. به همین خاطر برای درمان خس خس گلو، مشکلات تنفسی و همچنین بیماری آسم موثر می باشد.

  • درمان بیماری دیابت:

ترکیب عسل با زنجبیل باعث تنظیم میزان قند خون و افزایش حساسیت انسولین می شود. بنابراین مصرف این ترکیب برای درمان بیماران مبتلا به دیابت بسیار اثر بخش می باشد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته این ترکیب سبب افزایش جذب گلوکز به سلول های ماهیجه ای بدن می گردد.

 مصرف زنجبیل و عسل

لازم به ذکر است که در مصرف این ترکیب، به هیچ عنوان زیاده روی نکنید. زیرا ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی همچون تحریک دهان و زبان، گاز معده، درد معده و … گردد. بنابراین برای اطلاع از نوع مزاج خود و سازگاری این مواد با طبع تان بهتر است، قبل از مصرف هر روزه با پزشک یا کارشناس طب سنتی مشورت نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *