دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

منابع پروتئین گیاهی و غیر گوشتی را بهتر بشناسید

  • فاطمه میرزایی
  • ۳ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

پروتئین ها نقش مهمی در حفظ سلامتی افراد دارند و کمبود آن در بدن موجب ضعف، خستگی، کاهش ایمنی بدن در برابر بیماری ها و عفونت ها و برخی مشکلات دیگر می شود. بنابراین در این مطلب به معرفی منابع پروتئین گیاهی که یکی از دو منبع تامین پروتئین می باشد، می پردازیم.

بسیاری از گیاهان علاوه بر دارا بودن پروتئین، سرشار از مواد مغذی مانند انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی و فیبر می باشند و بر خلاف منابع حیوانی از چربی اشباع شده و کلسترول کمتری برخوردارند. بنابراین مصرف آنها در وعده های غذایی بسیار مفید می باشد. در ادامه شما را با برخی از منابع پروتئین گیاهی آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با برخی منابع پروتئین گیاهی

از آنجا که پروتئین ها نقش مهمی در بدن ایفا می کنند، بنابراین هیچ وقت نباید از رژیم غذایی حذف شوند؛ پروتئین ها موجب احیای سلول های مرده شده و برای سوخت و ساز و متابولیسم بدن نیز مفید می باشند. در اینجا برخی منابع گیاهی حاوی پروتئین را به شما معرفی کرده ایم که امیدواریم برای شما سودمند واقع شود.

یاهان خوراکی حاوی پروتئین

نخود فرنگی

نخود فرنگی یک منبع غنی از پروتئین است. به طوری که در هر لیوان نخود فرنگی ۸ گرم پروتئین یافت می شود. نخود فرنگی را می توان در وعده های غذایی به صورت های مختلف مثلا در انواع سالاد، خوراک و همچنین برنج های مخلوط استفاده کرد و از مصرف آن لذت برد.

انواع لوبیا

انواع مختلفی از لوبیا مانند لوبیا قرمز، چشم بلبلی، لوبیا چیتی، لوبیا سفید و … که در انواع خورشت ها و پلو های مخلوط استفاده می شوند، حاوی پروتئین می باشند. همچنین می توان این ماده غذایی را به صورت پخته به سالاد اضافه کرد و با مصرف آن مقدار زیادی از پروتئین، ویتامین و فیبر مورد نیاز بدن خود را تامین نمود.

منابع گیاهی سرشار از پروتئین

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ارده

ارده یک منبع سرشار از پروتئین می باشد که از کنجد کوبیده شده تهیه می شود؛ علاوه بر آن، ارده حاوی مقادیری از ویتامین ها، مواد معدنی و کلسیم است. بنابراین مصرف آن در وعده های غذایی روزانه توصیه می شود.

آجیل و دانه های روغنی

از بادام، دانه های آفتاب گردان و … که سرشار از پروتئین می باشند می توان به عنوان میان وعده و یا در برخی سالاد ها استفاده کرد و از این طریق بخش اعظمی از پروتئین های مورد نیاز بدن را تامین نمود.

منابع گیاهی حاوی پروتئین

کلم پیچ

کلم از جمله سبزیجات مهم و یکی دیگر از منابع پروتئین گیاهی است که سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و پروتئین می باشد؛ در یک لیوان کلم پیچ، به مقدار ۳ گرم پروتئین وجود دارد.

تخم مرغ

تخم مرغ به عنوان یکی از ده غذای برتر که حاوی پروتئین می باشد، معرفی شده است. بنابراین نباید از مصرف آن چشم پوشی کرد. پخت تخم مرغ بسیار ساده است و همچنین در ترکیب بسیاری از غذاها می توان از آن استفاده کرد.

غداهای گیاهی حاوی پروتئین

شیر سویا

یکی دیگر از منابع پروتئین گیاهی ، شیر سویا می باشد که از سویا بدست می آید و ظاهری شبیه شیر گاو دارد؛ یک لیوان شیر سویا حاوی ۲۱ گرم پروتئین می باشد. بنابراین می توانید این ماده غذایی مفید را در وعده های روزانه قرار دهید و مقداری از پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین نمایید.

منابع پروتئینی و گیاهی

غلات

استفاده از غلات کامل مانند برنج قهوه ای، نان و آرد سبوس دار که حاوی پروتئین و مواد مغذی است و گنجاندن آن در برنامه غذایی بسیار مهم و مفید می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *