دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آمار کشته های چاقی بیشتر از تصادفات جاده ای و حملات تروریستی

  • یلدا محمدی
  • ۴ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

به کسی که شاخص توده ی بدنی (BMI) بالای ۲۵ دارد، چاق گفته می شود. چاقی بعد از سیگار، کشنده ترین عامل قابل پیشگیری در جهان است. به طوری که، مرگ و میر ناشی از چاقی در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ افزایش داشته.

به کسی که شاخص توده ی بدنی (BMI) بالای ۲۵ دارد، چاق گفته می شود. چاقی بعد از سیگار، کشنده ترین عامل قابل پیشگیری در جهان است. به طوری که، مرگ و میر ناشی از چاقی در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ افزایش داشته.

طبق گزارش خبر گزاری های معتبر چاقی و اضافه وزن در ایران، در حال رسیدن به یک سطح بحرانی است.

مطالعه ی انجام شده در موسسه سنجش سلامت و ارزیابی دانشگاه واشنگتن تحت عنوان “تاثیر اضافه وزن و چاقی بر جهان” نشان داد که ۱۳ درصد مرگ و میر ثبت شده در سال ۲۰۱۵ در ایران مرتبط با چاقی است.

مرگ بر اثر چاقی

نرخ شیوع چاقی در زنان بزرگسال از ۳۱.۷% در سال ۱۹۸۰ به ۳۲.۳% در سال ۲۰۱۵ رسیده و در همین دوره ی زمانی، چاقی در مردان از ۲۳.۹% به ۳۵.۳% افزایش پیدا کرده است. بعلاوه ، چاقی در زنان ایرانی از ۱۶.۶% به ۲۴.۱% و در  مردان از ۵.۸% به ۱۳.۸% صعود نموده.

با افزایش چاقی، روش های لاغری مثل جراحی لاغری هم از طرف دیگر توسعه یافته اند و سالانه تعداد زیادی از کسانی که انواع روش های لاغری را امتحان کرده اند و به نتیجه ای نرسیدند، تن به این جراحی ها داده و تا حد زیادی به وزن متناسب می رسند. جراحی اسلیو معده یکی از متداول ترین روش های جراحی لاغری است که در حال حاضر بسیاری از سلبریتی ها از آن استفاده کرده اند و نتایج چشمگیری هم از آن گرفته اند.

عدم تحرک دلیل اصلی چاقی نیست

عدم تحرک کافی و کالری زیاد به عنوان دلایل مساوی بحران چاقی معرفی شده اند، اما اینطور نیست.

طبق تحقیقات انجام شده، سطح فعالیت فیزیکی در جهان، قبل از شروع افزایش چاقی کاهش یافته است و این یعنی تغییرات عادت های غذایی، مقصر اصلی چاقی می باشد.

حتی در دور افتاده ترین مناطق هم یک فلافلی سلف سرویس با نوشابه یافت می شود. همه ی این خوراکی ها ارزش غذایی پایینی دارند و سرشار از کالری اند و به همین دلیل، راحت تر از میوه و سبزیجات یافت می شوند.

افزایش قابلیت دسترسی و صرفه ی اقتصادی غذاهای پر از انرژی و بازار پر رونق آنها نشانه ای از مصرف بیش از اندازه ی انرژی این غذاها و افزایش وزن جمعیت های مختلف است.

حتی فقیرترین کشورها هم شاهد افزایش نرخ چاقی هستند

به نمودارهای زیر توجه کنید. نرخ چاقی در همه ی کشورها رو به افزایش است و ربطی به میزان درآمد ندارد.

شاخص میزان مرگ بر اثر اضافه وزن

شاخص اجتماعی-دموگرافیک به کار برده شده است تا کشورها بر اساس رشد اجتماعی-دموگرافیک رتبه بندی شوند. آمار ارائه شده، بر پایه ی درآمد متوسط هر شخص، دست یابی به امکانات آموزشی و نرخ باروری کلی هستند.

پیشرفت های درمانی به کاهش مرگ و میر بر اثر چاقی کمک کرده است

پیشرفت های صورت گرفته در درمان چاقی ، مانند جراحی اسلیو معده باعث شده تا نرخ رشد مرگ و میر بر اثر چاقی در کشورهای پیشرفته کاهش پیدا کند. این نوع جراحی ها به کنترل فشار خون بالا و دیگر امراض قلبی عروقی کمک کرده و از این طریق، زندگی فرد مبتلا به چاقی را نجات می دهند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *