دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آموزش مهارتهای زندگی برای کودکان و اصولی که باید بدانید

  • فاطمه میرزایی
  • ۴ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

یکی از دغدغه های والدین در مورد تربیت فرزندانشان، چگونگی آموزش مهارت های زندگی به آنها است؛ روش های زیادی در رابطه با آموزش کودکان و آماده کردن آنها برای زندگی آینده وجود دارد. به طور مثال، قصه گویی یکی از ساده و آسانترین شیوه های موجود برای یادگیری مهارتهای زندگی برای کودکان می باشد.

آموزش مهارت های زندگی برای کودکان موضوع مهمی است که متاسفانه جدی گرفته نمی شود. در این مطلب به معرفی مهارت های زندگی برای کودکان و اصولی که باید در این رابطه رعایت شود، پرداخته ایم که امیدواریم سودمند واقع شود.

مهارت های زندگی برای کودکان

آموزش مهارتهای زندگی برای کودکان

کودکان در طول زندگی خود با خطرات زیادی مواجه می شوند که باید به گونه ای قابل فهم، آنها را از این آسیب و خطرات آگاه کرد و شیوه های پیشگیری از آسیب ها را به آنها آموخت؛ مسؤولیت والدین در قبال این وظیفه مهم خیلی سنگین می باشد، زیرا بسیاری از افراد موفق کسانی هستند که مهارت های لازم و درست را در زمان کودکی خود کسب کرده باشند. در ادامه شما را با برخی از این مهارت های یادگیری آشنا خواهیم کرد.

دادن احساس امنیت به کودک

به فرزندانتان یاد دهید که هر انسانی از حق و حقوقی برخوردار است، مثلا حق نفس کشیدن، حق زنده ماندن و … بنابراین امنیت داشتن نیز از جمله حقوق طبیعی وی بوده که دیگران وظیفه دارند آن را رعایت کنند و برای حقوق افراد احترام قائل شوند.

محافظت کودک از خود

کودکان باید بدانند که بدنشان متعلق به خودشان می باشد و همچنین آموزش ببینند که از بدن خود در برابر دیگران محافظت نمایند و اجازه ندهند کسی بدون رضایت آنها و والدینشان، بدن آنان را لمس کند.

احترام قائل شدن برای کودک

زمانی که فرزندتان چیزی برای شما تعریف می کند، با دقت به حرفهایش گوش دهید و در بعضی مسائل از وی مشورت بخواهید. همچنین توجه داشته باشید اگر کودک شما در رابطه با مساله ای که وی را آزار می دهد با شما صحبت کرد، حتی اگر موضوع پیش پا افتاده ای باشد به او نخندید و یا او را مسخره نکنید، زیرا این واکنش شما باعث می شود وی احساس حماقت کند و در نتیجه مشکلات خود را بروز نداده و ممکن است هنگامی که مورد آزار و اذیت واقعی قرار بگیرد با شما مشورت نکند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان

کمک گرفتن از دیگران

به کودکان خود یاد دهید در هنگامی که کسی قصد سوء استفاده و باج گیری از آنها را دارد، از دوستان نزدیکش کمک بگیرد و مساله را با والدین و یا مسؤولان مدرسه در میان بگذارد تا مشکلی برایش پیش نیاید و از آسیب های جسمی و روانی در امان بماند.

راستگویی و گفتن حقیقت

با کودکانتان دوست شوید و به آنها متذکر شوید که پشتیبان همیشگی وی در زندگی می باشید، در این صورت کودک نیز به شما اعتماد می کند و یاد می گیرد راز ها و مشکلات خود را با شما در میان بگذارد و برای حل آنها از شما کمک بخواهد.

مهارت نه گفتن

یکی دیگر از مهارتهای زندگی برای کودکان ، آموزش نه گفتن در مواقع لازم است. گاهی آموزش های غلط والدین در رابطه با اینکه کودک باید همیشه به حرف بزرگتر ها گوش دهد و همیشه حق با آنها می باشد، کودک را در مسیر اشتباهی قرار می دهد، زیرا وی باید یاد بگیرد در برابر خواسته های نا معقول «نه» بگوید و تسلیم هر نوع خواسته بیمارگونه و آزار دهنده ای نشود.

مهارتهای زندگی برای کودکان

رازداری

رازداری یکی از خصلت های مهم است که والدین باید کودکانشان را به آن تشویق کنند و به آنها یاد دهند که رازداری باعث اعتماد دیگران به آنها می شود. همچنین والدین باید به فرزندانشان تاکید کنند که نباید هیچ رازی بین آنها و والدینشان وجود داشته باشد، زیرا برخی از افراد کودک آزار و مریض به کودکان می گویند که بوسیدن و یا تماس بدنی آنها با کودک، رازی است که باید مخفی بماند و فقط بین آن دو نفر باشد.

مهارتهای زندگی لازم برای کودکان

صحبت نکردن با افراد ناشناس و غریبه

به کودکانتان آموزش دهید که هیچگاه با افراد ناشناس صحبت نکنند و یا چیزی دریافت نکنند و به آنها یاد دهید در بعضی از مواقع خاص مثلا گم شدن در خیابان، به نزد پلیس برود و از آنها کمک بخواهد.

قانون شکنی در موارد خاص

از دیگر مهارتهای زندگی برای کودکان این است که در مواقع خطر، آنها اجازه دارند هر قانونی را زیر پا بگذارند، مثلا در هنگام گرفتار شدن در شرایط بحرانی به منظور نجات خود می توانند فرار کنند، بلند فریاد بکشند و …

در پایان این مطلب، ضمن سپاس از همراهی شما دوستان گرامی، امیدواریم مطالعه مهارتهای زندگی برای کودکان سودمند واقع شود. پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب مفید سایت ما نیز دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *