دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تکینک های مهارت یابی سخنگویی فی البداهه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

سخنرانی فی البداهه و در لحظه سخت ترین نوع سخنرانی است که نیاز به مهارت یابی در سطح بالا دارد برای انجام یک سخنرانی خوب در لحظه ویژگی های مختلفی در فرد باید وجود داشته باشد که موجب تسلط او شود.

از مهم ترین عواملی که در انجام یک سخنرانی لحظه ای می تواند دارای اهمیت باشد داشتن اعتماد به نفس فرد است افرادی که دارای اعتماد به نفس در حرف زدن هستند می تواند در بحرانی ترین شرایط نیز محیط و فضا را تحت کنترل خود درآورند و مانع از بروز مشکلات حین سخنرانی و مراسم شوند.

مهارت یابی سخنگویی

مهارت یابی سخنگویی در لحظه:

برای مثال فردی را در نظر بگیرید که در تمام شرایط می تواند سخنان خود را به راحتی بیان کند و توانایی سخنرانی در لحظه را دارد در این صورت او می تواند در یک مصاحبه شغلی و یا سخنرانی لحظه ای و آموزش به خوبی عمل کند. اما این کار باید در مسیبر اصلی خود و با تکرار و تمرین صورت بگیرد.

تغییر دادن نگرش:

مهم ترین نگرشی که در انجام یک سخنرانی فی البداهه  و مهارت یابی سخنگویی می تواند مانع از انجام سخنرانی شود ترس از سخنرانی کردن در لحظه است اما در حقیقت این عمل ترسناک نیست و فقط با داشتن این نگرش بیشتر از انجام این مهارت دور می شوید. با داشتن تفکرات مثبت و اینکه شما می توانید این مهارت را بیاموزید و به کار بگیرید فرصت مناسبی را برای خود فراهم می کنید تا بیشتر به انجام این نوع سخنرانی بپردازید.

تفاقات بعد از ارائه این سخنرانی را برای خودتان تداعی کنید من بعد از انجام این سخنرانی می توانم به همه نشان دهم که فردی سخنور و آگاه هستم و دیگران به توانایی های من پی خواهئد برد. سعی کنید از جملاتی مثبت و تشویق کننده برای این کار استفاده کنید و خود را برای انجام این کار قانع کنید.

مهارت یابی سخنگویی

داشتن اعتماد به نفش و مثبت اندیشی دو تکنین مهارت یابی سخنگویی در لحظه است که با داشتن آن می تواند بر خودتان مسلط شوید و سخنرانی را به خوبی آغاز کنید.

  •  آرون گروپس

فکر کردن و برنامه ریزی در زمان کم:

ما به عنوان یک فرد توانمند و ماهر که دارای مهارت یابی سخنگویی در لحظه است باید بتوانید در لحظه مهم ترین تصمیم ها را انجام دهید و در انجام تصمیم گیری های لحظه ای کمتر تردید داشته باشید. برای اینکه توانایی بالایی در تصمیم گیری داشته باشید باید در کنار اعتماد به نفس فردی ریسک پذیر نیز باشید و با باور کردن توانایی های خود سریع تر تصمیم بگیرید.

زمانی که برای انجام یک سخنرانی قبل از آن و در حین ارائه سخنرانی دارید اصلا مهم نیست و این در صورتی است که شما با زمان بندی دقیق در لحظه در مسیری از آرامش و خویشتن داری سخنان خود را اائه دهید.

تکنیک کاربردی و مهمی که در مهارت یابی سخنرانی مورد استفاده است تکنیک PREP  که دارای ۴ تکنیک است که شامل نکته، استدلال، مثال و نکته هستند.

در تکنیک نکته یا point شما به عنوان فرد سخنران باید موضوع اصلی بحث خود را بیان کنید. در بخش استدلال یا Reason باید دلیل های سخنان خود عقایدتان و عقاید حضار را بیان کنید. و با مثال زدن یا Example  موضوع بحث را برای مخاطبان واقعی تر می کنید و در ادامه نیز با ارائه نکات کلیدی بحث را نتیجه گیری می کنید.

مهارت یابی سخنگویی

در سخنرانی بداهه ممکن است مفاهیم به طور پراکنده به ذهنتان خطور کند می توانید برای راحتی کار با داشتن کاغذ و یادداشت نکات عبوری از ذهن مفاهیم را راحت تر جمع بندی کنید و ارائه دهید.

حفظ خونسردی:

از نکات دیگر در مهارت یابی سخنرانی حفظ آرامش و خونسردی و کاهش استرس است که موجب می شود تا مخاطب و حضار ارتباط بهتری با شما برقرار کنند و آرامش بیشتری به آنها می دهید. همچنین حفظ آرامش موجب می شود تا زبان بدن شما راحت تر دیده شود.

تشکیل گروه:

برای راحتی کار و ایجاد احساس صمیمانه تر در میان حضار می توانید از تشکیل دادن گروه استفاده کنید همچنین می توانید از شرکت در کلاس های فن بیان و سخنوری استفاده کنید با شرکت در این کلاس ها شما می توانید به سطح بالایی از سخنرانی و فن بیان دست پیدا کنید.

تسلط بر اعصاب:

در یک سخنرانی نظرات مختلف و با تفاوت های فکری فراوان رد و بدل می شود و شما به عنوان یک سخنران ماهر وظیفه دارید تا این مشکلات را به حداقل برسانید و با تسلط بر شرایط و حفظ خونسردی و استرس مانع بروز مشکلات بیشتر در جمع و سخنرانی شوید.

گوش کردن:

یکی دیگر از تکنیک های مهارت یابی سخنرانی گوش کردن فعالانه به نظرات حضار است شما به عنوان یک سخنران ماهر و باهوش می توانید با استفاده از اظهار نظر جمع یک سخنرانی با کیفیت داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *