دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روانشناسی رنگ آبی و خصوصیات افرادی که به رنگ آبی علاقه مند هستند

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

روانشناسی علمی گسترده است که بر روی روان انسان کاوشگری می کند و اعتقاد بیشتر این اندیشمندان این است که از طریق روان می توانند بیماری های روحی و حتی جسمی افراد را شناسایی، ریشه یابی و درمان کنند. روان شناسی رنگ ها یک روش درمانی است که در اینجا روانشناسی رنگ آبی را ارائه خواهیم داد.

روان شناسی رنگ ها یک موضوع جالب در علم روان شناسی است که در سالهای اخیر در علم روان شناسی دیده می شود و بعد از روانکاوی بر اساس نقاشی این نوع روان شناسی توانست توجه انسان ها را به خود جلب کند. در ادامه با روانشناسی رنگ آبی آشنا می شوید.

در روانشناسی رنگ ها افراد بر حسب نوع ویژگی که دارند به رنگ ها خاصی علاقه مند هستند که از روی رنگ ها می توان ویژگی شخصیتی افراد را تشخیص داد. رنگ آبی از جمله رنگ های پرطرفدار است که روانشناسان به همین دلیل به بررسی موضوع روان شناسی رنگ آبی و نوع شخصیت افرادی که به این رنگ علاقه مند هستند پرداخته اند.

روانشناسی تحلیل رنگ آبی

روانشناسی رنگ آبی:

آبی از جمله رنگ هایی است که در دسته بندی روان شناسی رنگ ها نشان دهنده احساسات عمیق در فرد می باشد. افرادی که به رنگ آبی علاقه مند هستند افرادی احساسی با واکنش های مختلف هستند. به طور کلی این افراد می توانند درونگرا باشند و سعی دارند تا در صورت بروز مشکلات خودشان به سراغ راه حل های آن بروند و آن را حل کنند.

روان شناسی رنگ ها در بسیاری از موارد می تواند ویژگی های شخصیتی و خلقیات نادرست در فرد را تشخیص دهد این روش در تشخیص آسیب های روانی کودکان بسیار موثر است و می توانید با روانشناسی رنگ در کوکان روحیات کودکان را با رنگ های به کار برده در نقاشی اش بشناسید.

در روان شناسی رنگ آبی به این موضوع در رابطه با این دسته از افراد اشاره می شود که به دلیل برخورداری از ویژگی شخصیتی درونگرا نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و به راحتی به آنها اعتماد داشته باشند. این افراد سعی دارند تا برای احتیاط بیشتر تمام رفتارهای اطرافیان خود را تحلیل و بررسی کنند تا از قضاوت های آنها دور باشند.

روانشناسی رنگ های آبی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حال در یک دسته بندی جزئی تر این افراد را به دسته های جزئی تر که به رنگ آبی کم رنگ و آبی پر رنگ علاقه مند هستند دسته بندی می کنیم در روان شناسی رنگ آبی دسته ای از افراد که به رنگ آبی کم رنگ علاقه دارند افرادی منظم و با احساسات تحریک پذیرتر هستند. این افراد بیشتر فضای اتاق آنها مرتب است و نظم در زندگی آنها دیده می شود.

در دسته بندی دیگری از این افراد آنهایی که به رنگ های آبی پر رنگ تر علاقه نشان می دهند دارای خلقیاتی جدی تر و منطقی تر هستند این دسته از افراد بیشتر دارای احساساتی خشن و بد خلقی هستند.

ویژگی افرادی که رنگ آبی دوست دارند؟

افرادی که به این رنگ علاقه مند هستند از نظر علم روان شناسی و بررسی روان شناسی رنگ آبی در تصمیم گیری های خود به دیگران نیاز دارند و بر اساس احساسات تصمیم می گیرند در مواقع ناراحتی از نزدیکان خود توقع دارند تا به همدردی آنها بیایند.

تحلیل رنگ آبی در روانشناسی

رنگ آبی به تنهایی و جدای از ویژگی شخصیتی فرد نشان دهنده صداقت، وفاداری، اعتماد و آرامش است افرادی علاقه مند به این رنگ دارای شخصیتی دور از خشونت و به دنبال آرامش هستند افرادی متین و باوقار که از خودنمایی دوری می کنند و در قبال وظایف خود افرادی مسولیت پذیر هستند.

از دیگر ویژگی های این افراد می توان به اعتماد به نفس، قدرتمندی، کنترل شخصی، کنجکاوی، احساس وابستگی عاطفی، خلقیات ثابت، عمل کردن، فکر کردن به کارها، دوستدار گذشته، دوستدار دانش و جستجوی آرامش اشاره کرد.

در روان شناسی رنگ آبی استفاده از این رنگ در نوع پوشش، محل کار و فضای خانه نشان می دهد که فرد به دنبال نوعی آرامش و لذت بردن از زندگی است و برای داشتن زندگی آرامش تلاش می کند. که نشان می دهد فرد اهدافی که در زندگی دنبال می کند دور از خودنمایی است و برای به دست آوردن آرامش است.

تحلیل روانشناسی رنگ آبی

آنچه باید درباره رنگ آبی بدانید:

رنگ آبی موجب کاهش میزان استرس در فرد می شود و آرامش روحی و انرژی مثبتی را در طول روز در فرد ایجاد می کند نمونه آن را می توان در نگاه کردن به آسمان اشاره کرد که با خیره شدن به آسمان آرامش خاصی در فرد ایجاد می شود.

رنگ آبی نوعی اطمینان و امنیت خاطر را در شما ایجاد می کند و سمبلی برای صداقت و راستگویی است همچنین بالا بردن فعالیت و قدرت و تمرکز ذهن از دیگر فواید استفاده از رنگ آبی در محل کار و منزل است.

افرادی که رنگ آبی استفاده می کنند و به آن علاقه دارند در روانشناسی رنگ آبی اغلب سخت با تغییرات کنار می آیند و اصولا زندگی معتدل و یکنواخت همراه با آرامش دارند.

خصوصیات رنگ آبی و تاثیر آن بر بدن

رنگ آبی در سلامت بدن و آرامش ذهن می تواند بسیار موثر باشد، این رنگ می تواند متابولیسم بدن را کاهش دهد، ضمن اینکه موجب آرامش اعصاب شده و در نتیجه آن اضطراب و استرس را کاهش دهد.

روان شناسی رنگ آبی

همچنین بر اساس مطالعات انجام گرفته، رنگ آبی می تواند در کاهش ضربان قلب مفید باشد. بنابراین توصیه شده است که به هنگام غذا خوردن از رنگ آبی استفاده نمایید، زیرا موجب کاهش اشتها خواهد شد، این توصیه برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند، مفید می باشد و با مشاهده به یک صفحه آبی رنگ به هنگام غذا خوردن می توانند از میزان پرخوری خود کم کرده و لاغر شوند. البته مطالعات نشان می دهد که زندگی کردن در اتاق به رنگ آبی می تواند منجر به افسردگی شود.

همچنین تحقیقات دیگر انجام گرفته در این زمینه نشان داده است که ورزشکاران و بدنسازانی که در باشگاه با رنگ آبی تمرین می کنند، می توانند وزنه های بیشتری بزنند.

طبق مطالعات انجام گرفته در دانشگاه هاروارد، رنگ آبی بر هورمون های بدن تاثیر زیادی داشته و موجب فعال شدن مغز و افزایش هوشیاری خواهد شد.

نکاتی دیگر در مورد رنگ آبی

  • حدود ۵۳ درصد پرچم های جهان از رنگ آبی برخوردار هستند.
  • به عقیده یونایان، رنگ آبی انسان را از گزند شیطان دور نگه می دارد.
  • در کره جنوبی از رنگ آبی تیره برای عزاداری استفاده می شود.
  • خدای کریشنا دارای پوست آبی رنگ است.
  • طراحی دکوراسیون در بیشتر شرکت ها، دفاتر کار و بیمارستان ها در کشور های مختلف از رنگ آبی استفاده می شود.

روانشناسی رنگ ابی

  • در کشور بلژیک رنگ آبی به معنای نوزاد دختر و رنگ صورتی برای نوزاد پسر است.
  • همچنی رنگ آبی به عنوان رنگ روز چهارشنبه نیز شناخته می شود.
  • این رنگ از جمله رنگ های مقدس در دین اسلام نیز شناخته می شود، از این رو گنبد مساجد اغلب به رنگ آبی می باشد.

در پایان ضمن سپاس از همراهیتان، امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما دوستان عزیز سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روانشناسی رنگ سفید و روانشناسی رنگ صورتی می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *