دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه قهوه در دنیا و ایران از گذشته تا امروز

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

قهوه از نوشیدنی های محبوب در تمام دنیا است که از دانه های گیاه قهوه استخراج می شود که یا به صورت بو داده شده و یا به صورت آسیاب شده قابل مصرف است محل اصلی کشت قهوه مناطق نیمه گرمسیری آفریقا است و تاریخچه قهوه به این مناطق و جنوب شرق آسیا باز می گردد.

دانه قهوه به لحاظ ارزش کیفیتی و طعم و عطر خاصی که دارد به دسته های مختلف آمریکایی، آفریقایی، آسیایی و فرانسوی دسته بندی می شوند و با برخورداری از میزان بالای کافئین تحریک سوخت و ساز را در بدن انسان ایجاد می کند. قهوه در جوامع مختلف پیشینه ی خاص خود را دارد و به شکل خاصی پیدایش یافته است امام مهم ترین پیشینه قهوه به اروپا باز می گردد و از آن به سایر نقاط جهان فرستاده شده است.

چگونگی پیدایش قهوه

آشنایی با تاریخچه قهوه

کشورهای مهم جهان که در حال حاضر در زمینه تولید و توزیع قهوه فعالیت می کنند شامل کشورهای استوایی هستند که مهم ترین آن قهوه کلمبیا و کنیا است. قهوه به شکل های مختلفی سرو می شود که بنا بر ذائقه و سلیقه متفاوت خواهد بود. اما به طور تخصصی تر می توان به این اشاره کرد که قهوه چگونه در میان جوامع امروزی رواج پیدا کرده است و اینگونه میان مردم محبوب و پرطرفدار است؟

 قهوه در جهان پیش از اسلام:

قهوه از مناسب ترین جایگزین ها برای مصرف الکل است که به آن توصیه شده است قبل از قرن ۱۳ که این نوشیدنی محبوب در جهان شناخته شود تاریخچه قهوه به مصر و عربستان باز می گردد و در آن دوران از این نوشیدنی استفاده می شده است و قهوه خانه هایی برای سرو این نوشیدنی وجود دادشته است. و فرهنگ دست به دست کردن قری قهوه نیز شباهتی به دست به دست کردم جام شراب دارد.

انواع مختلف در جهان

قهوه در  کشورهای اروپا:

با گسترش مسیر ارتباطی اروپا و مرزهای عثمانی به۹ تدریج ار بنادر یمن این نوشیدنی به مرزهای اروپا نیز وارد شد و در قرن ۱۷ قاچاق این محصول به مرزهای هند افزایش یافت و از آن به بعد در انگلستان و سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرد و بیشتر کشورهای اروپایی سعی داشتند تا دانه های قهوه را در سرزمین های خود کشت کنند.

قهوه در کشور ایران:

قهوه در ایران از دوران صفویان وارد مرزها شده است و نوعی نوشیدنی روزانه در آن دوران به شمار می رفته است و بعد از آن چای توانست جایگزینی برای قهوه در ایران باشد. تا جایی که در بیشتر قهوه خانه های آن نیز چای سرو می شده است که همراه با هنرنمایی های مختلف نیز بوده است. و امروزه کافی شاپ ها و مراکز مختلفی این نوشیدنی محبوب را در انواع آن سرو می کنند.

  •  آرون گروپس

تاریخچه قهوه در ایران

امروزه در تمام نقاط جهان قهوه به شکل های مختلفی سرو می شود و در تاریخچه قهوه می توان به تحولات مختلفی اشاره کرد سرو شدن قهوه در انواع مختلف اسپرسو، ساده، فوری، کافی میکس، کاپوچینو، کافه لاته و شیر قهوه نشان دهنده این مهم است.

خواص قهوه:

قهوه دارای ارزش بالایی است و می تواند به درمان مشکلات روحی و کم خوابی کمک فراوان کند همچنین ضد آلزایمر، ضد افسردگی، کاهش دهنده مسمومیت ها، درمان کننده سردرد، کاهش مشکل قند خون و دیابت از جمله خواص قهوه می باشد.

در تاریخ قهوه به خواص مختلفی درباره آن اشاره می شود اما باید توجه داشت که مصرف بالای آن در طول روز می تواند موجب بروز مشکلات فشار خون، لاغری مفرط، اختلال خواب، ایجاد سنگ کلیه و مشکلات معده در شما شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *