دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی مکان های دیدنی عراق برای گردشگران ایرانی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

عراق از کشورهای خاورمیانه است که از قسمت شرق با ایران همسایه است و در قسمت جنوب این کشور مرزی از طریق دریای خلیج فارس با ایران ایجاد شده است. از مکان های دیدنی عراق می توان به اماکن مذهبی و حرم های ائمه بزرگ اسلام اشاره کرد این کشور برای بیشتر گردشگران جنبه مذهبی دارد.

کشور عراق به دلیل وجود دو رود کهن و قدیمی دجله و فرات دارای پیشینه باستانی است و در گذشته به آن بین النهرین گفته می شده است آب های این دو رود از طریق کانال های کارون و اروند رود به خلیج فارس متصل می شود. این کشور دارای آب و هوایی گرم و خشک است و پایتخت آن شهر بغداد است. این کشور به دلیل وجود حرم های مطهر ائمه بزرگ بسیار مورد توجه ملت های مسلمان است و مکان های دیدنی عراق که شامل حرم ها هستند نوعی جذب درآمد برای مردم این ملت است.

   عراق و جاذبه های گردشگری

زیباترین مکان های دیدنی عراق:

عراق به لحاظ جغرافیایی دارای مساحت ۴۳۷,۰۷۲ کیلومتر مربع است و دارای چند شهر مهم با نام های بصره، سلیمانیه، موصل ،نجف، اربیل و کربلا است که هر یک از این شهرها دارای زیارتگاه های مذهبی هستند و امکانات مهمی برای گردشگران در این شهرها در نظر گرفته می شود.

عراق و حرم مطهر امام حسین

حرم کاظمین:

کاظمین یکی از مکان های دیدنی عراق است و در شمال غرب بغداد قرار گرفته است در  این شهر حرم مطهر امام موسی بن جعفر (ع) و امام جواد (ع) قرار دارد همچنین بناهایی از کاخ های شاه عباسی نیز در این شهر دیده می شود.

دیدنی های عراق

موزه ملی:

در موزه ملی عراق می توانید گنجینه های با ارزشی که از تمدن بین النهرین برجای مانده است را ببینید که در سال ۲۰۰۳ آثار مهمی از این موزه به سرقت برده شده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

موزه باستانی در عراق

حرم حضرت علی (ع):

حرم حضرت علی (ع) در شهر نجف قرار گرفته است و وادی السلام که از بزرگترین قبرستان های جهان است در این منطقه قرار دارد که برای مسلمانان قابل احترام و ارزش است.

مکان های مذهبی عراق

حرم سامرا:

سامرا نیز از دیگر شهرها و مکانهای دیدنی عراق که با حرم چند ائمه بزرگ متبرک شده است و آرامگاه امامان محمد بن علی، حسن بن علی، و امام یازدهم و چند معصوم زاده زن مانند مادر امام زمان و خواهران ائمه در این منطقه قرار دارد.

حرم امامان در عراق

حرم امام حسین:

حرم امام حسین از مهم ترین مکان های دیدنی عراق است که هر ساله سیل زیادی از گردشگران برای زیارت حرم این امام بزرگ به عراق می روند بنای این مرقد در زمان مختار و به دستور او ساخته شده است.

جاذبه های توریستی عراق

ارگ کرکوک:

بناهای ارگ این منطقه از زمان قبل از میلاد مسیح بر جای مانده است و از آثار باستانی ارزشمند در عراق است این ارگ ها با هدف محافظت در زمان پادشاهان سلوکی بنا شده است.

مکان های دیدنی عراق کدام اند

زیگورات اور:

معابدی که به شکل هرم مانند هستند و از زمان بین النهرین باستانی در این منطقه بر جای مانده اند از مناطق گردشگری مهم عراق هستند که دیدن و تماشای آنها می تواند جالب باشد.

جاذبه های دیدنی عراق

شهر باستانی بابل :

این شهر از شهر های مشهور دوران باستان بوده که از دوران سومریان یا اشکانیان برپا بوده  و در جنوب بغداد واقع شده است.

پایتخت آن در سده ششم و هفتم در دوران شکوه خود، بابل نو (کلده) بود. بابل در سال ۵۳۹ قبل از میلاد به وسیله کوروش فتح شد و بعد از آن باشکوه ترین شهر جهان محسوب می شد.

بنای مرکب ورزشگاه و تئاتر در این شهر که با خشت و ستون های آجری و گچی ساخته شده و دارای یک حیاط ستون دار مستطیل شکل با اتاق های زیاد است از مهمترین آثار معماری بدست آمده در دوران اشکانی می باشد.

اسکندر مقدونی در در سال ۳۳۱ قبل از میلاد شهر بابل را فتح کرد و سرانجام در قصر بخت النصر در هعمین شهر از دنیا رفت. امروزه می توانید از بقایای این شهر که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده در ۸۸ کیلومتری جنوب بغداد دیدن کنید.

مکان های دیدنی عراق شهر مذهبی

طاق کسری :

این اثر تاریخی نیز از جمله آثار برجای مانده از حکومت ساسانیان در دوران ایران باستان می باشد و هم اکنون جزو کشور عراق محسوب می شود به همین دلیل امروزه این بنای زیبا را به عنوان شاهکار مهندسی ایران باستان می دانند. طاق کسری از جمله معماری های برجسته طاق نما در دوران ساسانیان محسوب می شود.

بعد از مرزبندی کشور ها این بنای تاریخی که در قدیم قلمرو حکومت ایرانیان بود، از ایران جدا شد و در گذر زمان دچار آسیب های جدی گردید؛ در گذشته ایوان مدائن که یکی دیگر از مکانهای دیدنی عراق به شمار می رود، ورودی طاق کسری بود ولی امروزه تنها این طاق به جا مانده است.

مناطق دیدنی عراق

مسجد الرحمن :

این مسجد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بغداد است. این شهر به داشتن بناهایی با معماری زیبا شهرت دارد که مساجد و زیارتگاه ها از جمله مهمترین این بناها می باشند و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن این بناها به سمت بغداد جذب می شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *