دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

جاذبه های توریستی و دیدنی های بجنورد را بهتر بشناسید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

شهر بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی در نظر گرفته شده است و با وجود وسعت نه چندان زیاد آن دارای مکان های تفریحی طبیعی و بناها تاریخی است که از دیدنی های بجنورد به شمار می روند.

بجنورد دارای مکان های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری است که برای گردشگران می تواند تجربه سفری خوب را ایجاد کند این شهر دارای سوغاتی های بی نظیر و مرغوبی است که از جمله آن می توان به آبنبات های بجنورد اشاره کرد که بیشتر گردشگران برای سوغات از این محصول استقبال می کنند و همواره طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. دیدنی های بجنورد بسیار زیاد است و برای یک سفر به مناطق خراسان کشور انتخابی مناسب است.

 مراکز گردشگری بجنورد

آشنایی با دیدنی های بجنورد

اگر از مشهد به سمت شهرهای شمالی چون گرگان، بابلسر، فومن، قائم شهر و… سفر کنید، در میان این راه از شهر دیدنی و زیبای بجنورد عبور خواهید کرد. بجنورد از شهرهای خراسان شمالی است که مرکز این استان می باشد و از آب و هوای بسیار مطبوع و خوبی برخوردار است پاک بودن هوای این شهر به دور از هر نوع آلاینده مضری موجب شده است تا سفر به این شهر به یک تجربه بی نظیر تبدیل شود.

پارک تفریحی بابا امان:

این پارک بزرگ دارای مناظر طبیعی زیبا و جالبی است که برای گردشگران در نظر گرفته شده است و قرار گرفتن آرامگاه در این پارک موجب ایجاد آرامش بیشتر برای زائران شده است و یک تجربه سفر مذهبی را نیز برای آنها به ارمغان دارد. این پارک از دیدنیهای بجنورد است و در این پارک گونه های مختلفی از گیاهان وجود دارد درختانی مانند زالزالک، زبان گنجشک و بوته های تمشک در این پارک موجب جذب گردشگران شده است.

بابا امان بجنورد

بش قارداش:

این مکان به عنوان یک جاذبه تاریخی و طبیعی و از دیدنیهای بجنورد  محسوب می شود که قدمت آن به دوران اشکانیان و ساسانیان باز می گردد که در آن دوران معبدی برای زرتشتیان بوده است. علت نامگذاری این منطقه به دلیل همراهی آن با افسانه پنج بردار گریزان از حکومت است که در پنج سوراخ پنهان شدند و بعد از آن پنج سوراخ چشمه های معدنی و شفابخش جاری شد.

امامزاده ای در بجنورد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عمارت مفخم:

قدمت این بنای تاریخی به دوران قاجار باز می گردد این مکان دارای دو تالار با معماری تاریخی است همچنین در این بنا ۳۴ اتاق وجود دارد که هر یک از معماری ویژه و جالبی برخوردار هستند. بر روی دیوارهای این بنا نقش های مختلف اسلیمی و هندسی طراحی شده است که معماری این بناها را ویژه تر کرده است.

دیدنی های بجنورد و جاذبه های آن

سوغاتی بجنورد:

آبنبات از مهم ترین سوغاتی های شهر بجنورد است این محصول سنتی بیش از هشتاد سال در ایران و به ویژه بجنورد تولید می شود و در میان ایرانیان طرفداران خاص خود را دارد.

سوغات شهر بجنورد

آتشکده اسپاخو:

از دیگر جاذبه های گردشگری بجنورد می توان به آتشکده اسپاخو اشاره کرد این بنا از دوران ساسانیان بر جای مانده است و وجود روزنه هایی برای خروج آتش و محل روشن کردن آتش نشان می دهد که این مکان ویژه زرتشتیان بوده است.

قلعه تاریخی بجنورد

امامزاده سلطان سید عباس:

برای داشتن یک سفر مذهبی می توانید از این آرامگاه دیدن کنید این امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم است این بنا دارای دو ایوان و دو شبستان است و بنای بیرونی آن با کاشی های فیروزه و منبت کاری های شیشه ای طراحی شده است.

مکان های گردشگری بجنورد

حسینیه جاجرمی ها:

 از دیدنی های بجنور با قدمتی تاریخی می توان به این حسینیه اشاره کرد که  در دوران قاجاریه بنا شده است و معماری بنای آن سنتی است در این حسینیه تمام درب ها و پنجره ها به سمت حیاط طراحی شده است که موجب دلبازی و نورگیر بودن آن شده است.

حسینیه تاریخی بجنورد

کوشک باغ علی آباد:

این منطقه یکی از باغ های محلی روستای علی آباد است و از دیدنی های بجنورد محسوب می شود این باغ ها نمونه بارزی از باغ های محلی خراسان است که بنای داخلی و تفرجگاهی آن در زمان حکومت شادلوها ساخته شده است. در سفرنامه چارلزمک گریگور به این منطقه گردشگری اشاره شده است.

مکان های دیدنی در بجنورد

دریاچه سد شیرین دره:

این دریاچه در شهرستان مانه و سملقان قرار گرفته است که موجب توسعه سطح کشاورزی در این منطقه شده است و علاوه بر آن محلی برای ماهیگیری، شنا، گردشگری و قایق رانی می باشد.

سد زیبا در بجنورد

طبیعت باغ دره:

این منطقه از دیدنی های بجنورد با جنبه طبیعی است و دارای طبیعتی بکر و دست نخورده است در این منطقه گونه های مختلفی از گیاهان، درختان و قارچ های سمی وجود دارد. گیاهان دارویی مانند آویشن،بابونه، پونه، بادرنج و چای های بی نظیر در این طبیعت می رویند.

طبیعت زیبای بجنورد

بند خاکی عبدل آباد:

این بند نوعی سد فصلی است که در زمستان ها پر آب و در تابستان ها کم آب می شود این سد برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد همچنان در کنار این بند ماهیگیری نیز رواج دارد.

دیدنی های شهر بجنورد
خانه بانک ملی:

این بنا از دوران پهلوی بر جای مانده است و از دیدنی های بجنورد است که دارای معماری اروپایی و سنتی است این بنا به خوبی تلفیق دو معماری سنتی و اروپایی را به نمایش می گذارد.

بانک ملی بجنورد

غار سوله قواق:

این غار دیدنی و زیبای بجنورد، دارای چشمه جوشانی می باشد که از دهانه آن خارج می شود. غار سوله قواق در حوالی روستای تاریخی اسپاخو واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان بجنورد است.

مکان های دیدنی بجنورد

آبشار حمید:

این آبشار دارای ارتفاع ۲۵ متر  بوده و در ۷ کیلومتری شهر بجنورد و در روستایی با نام حمید واقع شده است؛ آب آبشار حمید از روستای آبچور سرچشمه گرفته که بعد از طی مسافت چند کیلومتری و عبور از مناطق مختلف کوهستانی این روستا، جلوه زیبایی از طبیعت را به رخ می کشد.

جاذبه های بجنورد

آبشار حمید در انتهای دره صخره ای پیچ در پیچی قرار گرفته و ریزش آب از بین دو ستون سنگی با ارتفاع ۲۵ متر، آهنگ زیبایی از نغمه طبیعت را به صدا در می آورد. همچنین حوضچه های سنگی کوچک و چشمه جوشان زیادی در داخل و اطراف روستا وجود دارد که دارای آب بسیار گوارا و خنک هستند.

چشمه آب گرم ایوب پیغمبر:

چشمه آب گرم ایوب پیغمبر از دیگر دیدنی های مشهور خراسان شمالی است که در روستای ایوب پیغمبر واقع می باشد. این روستا علی رغم اینکه دارای زیبایی های طبیعی فراوانی می باشد، اما چشمه آب گرم آن جذابیت بیشتری داشته و بیشتر مورد توجه گردشگران است.

دیدنیهای بجنورد

این چشمه بر روی یک تپه قرار گرفته و حدوداً در ۳۰۰ کیلومتری سطح دره گیفان واقع شده است، چشمه آب گرم در این روستا به شکل استخر و حوضی چند ضلعی بوده و برای حفظ امنیت بیشتر و نیز جلوگیری از سقوط ناگهانی افراد و حیوانات در داخل چشمه، اطراف آن حصار هایی کشیده شده است.

رشته‌ کوه کپه داغ:

کپه داغ به معنی کوه های زیاد بوده و در شمال ایران واقع شده است، ضمن اینکه بخشی از کوه های ترکمنستان و خراسان شمالی را در بر می گیرد. این کوه از شرق به ارتفاعات هزار مسجد خراسان و از غرب به دریای خزر می رسد و بخش کوچکی از شاخه شمالی آن در جنوب ترکمنستان می باشد.

این رشته کوه از تپه های خاکی تشکیل شده و هیچ گیاهی در آن رویش ندارد، ضمن اینکه دارای دره هایی عمیق و مخوف می باشد.

تصاویر دیدنی های بجنورد

بجنورد به دلیل آب و هوای معتدل و فضای زیبا و جدید شهر، هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند مردم این شهر بسیار مهمان نواز و مهمان دوست هستند و دیدنی های بجنورد بیشتر شامل مکان های تفریحی طبیعی و تاریخی زیبا و جالب است از این رو این شهر می تواند مقصد خوبی برای علاقه مندان به ایران گردی باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *