دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قبل از مصرف قرص و شربت کوتریموکسازول این مقاله را بخوانید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

برای مقابله با عفونت، آنتی بیوتیک های زیادی تجویز می شود. کوتریموکسازول یکی از آنتی بیوتیک های تجویز شده در درمان عفونت و میکروب است. لطفاً با اطلاعات دارویی شربت کوتریموکسازول همراه ما باشید.

شربت کوتریموکسازول از دو داروی ضد میکروب به نام سولفامتوکسازول و تری متوپریم تشکیل شده است. این دارو در گذشته در موارد بسیاری از عفونت ها استفاده می شده است. با گذشت زمان متوجه عوارض های زیادی از این دارو شدند. به همین خاطر از تجویز این دارو برای درمان عفونت های ساده از اجتناب و از آنتی بیوتیک های دیگری استفاده شد.

مصرف قرص و شربت کوتریموکسازول

شربت(Co-trimoxazole) برای درمان عفونت هایی که از ضعف سیستم ایمنی بدن ناشی می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. این شربت با از بین بردن باکتری ها، از گسترش عفونت جلوگیری می کند. در نتیجه کم کم علائم عفونت از بین می رود.

نحوه مصرف

برای جواب گرفتن از مصرف آنتی بیوتیک، باید آن را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. دوره درمان را با دیدن نشانه های بهبودی، همچنان ادامه دهید و کامل کنید. چون ممکن است هنوز باکتری ها ریشه کن نشده باشند و این امر بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.

بیماری های عفونتی

توجه داشته باشید مقاومت میکروبی مسئله جهانی که ممکن است در دراز مدت به یک بیماری نیز تبدیل شود. افرادی که بدون دستور پزشک با طول دوره نامعلوم، شروع به خوردن آنتی بیوتیک می کنند، افرادی هستند که این بیماری را گسترش می دهند. این افراد میکروب هایی را در بدن خود پرورش داده اند که به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند. ممکن است با شیوع این میکروب ها، بشر به امراض جدیدی مبتلا شود. از آن جا که عفونت ها مسری هستند، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک نه تنها برای خود فرد، بلکه برای کل جامعه مشکل آفرین می باشد.

مقابله با باکتری

مقدار شربت و قرص این دارو با توجه به میزان عفونت یا پیشگیری از آن متفاوت است. به طور معمول این دارو به صورت ۲ بار در روز (هر ۱۲ ساعت یک عدد قرص) تجویز می شود. در صورتی که برای کودک شما این شربت تجویز شده است، مقدار مصرف آن با توجه به سن و وزن کودک توسط پزشک تعیین می گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شربت کوتریموکسازول

بهتر است شربت کوتریموکسازول با آب و غذا مصرف شود. دوره درمانی این دارو را تا پایان کامل کنید. معمولاً طول دوره درمانی ۵ تا ۷ روز است. برای اینکه سطح پایداری از دارو در بدن برقرار شود، باید دارو را در ساعت های مشخص و به طور منظم مصرف کنید.

در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف کنید اما از دو برابر کردن مقدار دارو در یک نوبت اجتناب کنید. در حین مصرف و در طی دوره، آب کافی همراه قرص کوتریموکسازول، استفاده شود.

خوردن آب فراوان با آنتی بیوتتیک

در صورت اینکه پس از چند روز علائم بهبودی پیدا نشد، به پزشک مراجعه کنید. چون گاهی باکتری ها نسبت به دارو مقاوم می باشند.

در بعضی افراد با مصرف این دارو، ضایعات قرمزی به همراه خارش داخل واژن یا دهان ایجاد می شود. در صورت بروز این علائم به پزشک مراجعه کنید.

تداخل این دارو با داروهای کاهنده قند خون ممکن است منجر به افت شدید قند خون شود. لذا فرد دیابتی باید بیشتر به این علائم آگاه باشد.

اگر قصد جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا مصرف این دارو، اثر داروهای ضد انعقاد خوراکی و عوارض متوتروکسات را تشدید می کند.

قبل از مصرف این دارو، لیستی کامل از داروهایی که مصرف می کنید، در اختیار پزشک قرار دهید.

عوارض شایع شربت کوتریموکسازول

  • تهوع که ناشی از مصرف این دارو با غذاهای پر ادویه و چرب می باشد.
  • ممکن است بعد از مصرف این دارو، اسهال خفیف داشته باشید. این مسئله طبیعی است اما اگر این اسهال بعد از ۲۴ ساعته ادامه داشت و یا اسهال خونی بود، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت بروز سردرد درحین مصرف دارو باید مقدار کافی آب در طی روز مصرف کنید. همچنین می توانید از داروساز خود برای ضد درد مناسب کمک بگیرید. در صورت شدید و طولانی شدن سردرد به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت مشاهده لکه های قرمز بر روی پوست به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های عفونتی

عوارض خاص این دارو

  • در صورت بروز علائم حساسیتی مانند خارش، تنگی نفس، ورم صورت یا لب ها و ضایعات قرمز دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.
  • این دارو می تواند عوارض مهم و نادری از خود بروز دهد. در صورت بروز علائمی مانند سرفه همراه با گلودرد، التهاب و خشکی چشم و بروز لکه های قرمز پوستی فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر به مدت ۲ تا ۳ هفته بعد از مصرف این دارو دچار اسهال آبکی ادامه دار شدید به پزشک مراجعه کنید.
  • با بروز علائمی شبیه به آنفولانزا، درد یا مشکل هنگام دفع ادرار، خونریزی غیر عادی، کبودی روی پوست و رنگ پریدگی قبل از مصرف دوز بعدی دارو به پزشک مراجعه کنید.

موارد منع مصرف

  • در صورت داشتن مشکلات کلیوی و کبدی، آسم، حساسیت دارویی (مخصوصاً داروهای ادرار آور، ضد دیابت مانند بنی گلامید، آنتی بیوتیک) و مشکلات خونی یا سابقه داشتن در آن ها به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر میزان اسید فولیک خون شما پایین است، پزشک خود را مطلع سازید.
  • اگر مبتلا به فاویسم هستید، مصرف این دارو مناسب شما نیست.
  • در صورت شیردهی، بارداری و یا اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنید.

بررسی عوارض کوتریموکسازول بر کودکان

مصرف این دارو در کودکان ممکن است با عوارضی همراه باشد که در ادامه شما را با عوارض آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

حالت تهوع و استفراغ :

به منظور پیشگیری از بروز این علایم می توانید از دارو های ضد تهوع استفاده کرد بنابراین، از پزشک تان را در رابطه با عوارض استفراغ طولانی مدت و همچنین اقدامات لازم سوال نمایید.

بررسی عوارض کوتریموکسازول در کودکان

کاهش عملکرد مغز استخوان :

برخی از کودکان نسبت به این دارو حساس بوده و سبب کاهش عملکرد مغز استخوان کودک خواهد شد که امکان دارد کم خونی، خونریزی بیش از حد داشته باشند و خطر ابتلا به عفونت در آن ها افزایش پیدا می کند بنابراین، در صورت بروز هر گونه عفونت در کودک بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید و پزشک تان در جریان استفاده از داروی دیگری بگذارید.

درد معده یا اسهال :

در صورتی که معده درد یا اسهال در کودک تان مشاهده کردید از پزشک در مورد خطرات طولانی مدت شدن این نشانه سوال کرده و این نکته را به خاطر داشته باشید که نوشیدن مایعات توسط در این زمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

حساسیت به نور خورشید :

زمانی که کودک تان از شربت کوتریموکسازول استفاده می کند باید از ضد آفتاب های خوب در زمان خارج شدن از منزل استفاده کند و کلاه آفتابی را نیز فراموش نکند.

عوارض جانبی کوتریموکسازول چیست؟

واکنش آلرژیک :

برخی کودک تان نسبت به کوتریموکسازول حساسیت داشته که ممکن است کودک از خفیف تا شدید آن را تجربه کند که این علایم عبارتند از : خارش پوست، بثورات پوستی، قرمزی صورت، سرگیجه، سردرد، درجه حرارت زیاد، درد قفسه سینه و مشکل در تنفس می باشد و در صورت بروز این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه نمایید.

امیدواریم اطلاعات دارویی ذکر شده در زمینه شربت کوتریموکسازول مورد توجه شما بزرگواران قرار گرفته باشد و بتوانید از این اطلاعات نهایت استفاده را ببرید، در پایان به شما دوستان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *