دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روایت افرادی که مرگ را به نوعی تجربه کرده اند

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

مرگ و آگاهی از آنچه که بعد از آن بر سر انسان می آید همواره یکی از سؤالت اساسی بوده است که فکر بشریت را به خود مشغول کرده است و در ادیان مختلف تحلیل های متفاوتی از آن بیان می شود.

در برخی مواقع با افرادی مواجه می شوید که تجربه مرگ یا تجربه ای نزدیک به آن را داشته اند تصور بسیاری از افراد از این موضوع نوعی افسانه و خرافات است اما با وجود پیشرفت های فراوان در زمینه های مختلف علمی، علم نیز این موضوع را تصدیق می کند.

تجربه مرگ در افراد

برخی از بیمارانی که با احیا به زندگی خود بر می گردند از این تجربه سخن می گویند و یا بیمارانی که در یک دوره زمانی در حالت کما به سر می برند دچار این حالت می شوند و عالم روح مرگ را به نوعی تجربه می کنند. با انجام پژوهش های مختلف در این زمینه پژوهشگران به ویژگی ها و تجربیات مشترکی در میان اینگونه از افراد دست یافته اند.

تحقیقات دکتر مودی درباره دنیای مردگان:

در سالهای گذشته ادعای بیمارانی که در حالت اغما بوده اند در رابطه با تجربه دنیای مردگان و مرگ مورد تأیید پزشکان قرار نمی گرفته است و این ادعا را نوعی توهم و مشکلات اینگونه بیماران تلقی می کرده اند که با کنجاوی برخی از فیلسوفان و پزشکان در این زمینه شرایط بهتری برای ارائه این ادعا و بررسی آن پیش رو قرار گرفت.

ترس از مرگ می تواند زندگی انسان را به جهات مختلفی تحت الشعاع قرار دهد برخی از افرادی که با این ترس روبه رو هستند نمی تواند درک درستی از مرگ و زندگی داشته باشند و در مقابل در برخی دیگر این ترس موجب تکاپو و تلاش آنها برای انتخاب مسیر درست زندگی می شود اگر شما دچار این ترس هستید باید بدانید که چطور با ترس از مرگ مقابله کنیم؟ این امر موجب یافتن مسیر درست زندگی شما خواهد شد.

دکتر مودی از جمله افرادی بوده است که در این زمینه به انجام تحقیقات مختلف پرداخته است او با انجام مصاحبات گوناگون با بیش از 150 نفر که این تجربه را داشته اند کتابی گردآوری کرد که نکات مهمی را در ارتباط با این تجربه بیان می کند. او در این تحقیقات متوجه این موضوع شد که برخی از این روایت ها دارای اشتراکاتی بایکدیگر هستند و تجربه های مشترکی در آن به چشم می خورد، مودی این تجربیات را در کتاب خود با عنوان ” زندگی پس از مرگ” منتشر کرده است.

تجربه گذر از دروازه مرگ:

بیشتر افرادی که مرگ را به نوعی تجربه کرده اند بعد از آنکه به دلیل بروز سانحه ای این حس را تجربه می کنند ابتدا جشم و روح خود را جدای از یکدیگر و در حالی که جسم در حال پرواز است می بینند و در ادامه وارد تونلی می شوند که از طریق آن به دنیای مردگان راه می یابند و در آنجا افراد  نورانی را مشاهده می کنند که در نهایت به آنها گفته می شود که باید به دنیای خود برگردند و این موضوع برای آنها ناراحت کننده خواهد بود.

  •  آرون گروپس

پیام هایی از آن سوی دنیا:

باور پذیری این موضوع و داشتن تجربه مرگ برای برخی از افراد غیر قابل باور است و به همین خاطر توجه کردن و گوش دادن به سخن افرادی که این تجربه را داشته اند می تواند به باور پذیری این موضوع کمک بیشتری کند حرف هایی که نشان دهنده پیام هایی از سوی دنیایی دیگر است دنیایی که نه تمام کننده زندگی و بلکه ادامه مسیر آن است.

تجربه مرگ در افراد

معنا پذیری زندگی:

از پیام های مشترکی که در میان این دسته از افراد دیده می شود پی بردن به معنا و مفهوم زندگی است این افراد با داشتن این تجربه متوجه می شوند که دنیا برای رسیدن به اهدافی تعیین شده است اهدافی که کمال و معنویت انسان را ارتقا خواهند داد و به زندگی انسان رنگ و بویی دیگر می دهد.

فلسفه تولد و مرگ:

تولد در انسان امری اختیاری است و مرگ امری اجباری، اما آنچه که دارای اهمیت است زندگی درست در طول رسیدن به این مسیر است و انتخاب جهان و مسیر زندگی به عهده خود افراد است.

برابری و یکسانی:

بعد از مرگ بیشتر این افراد متوجه این موضوع می شوند که هیچ یک از دارایی های آنان نمی تواند در نجات آنها تأثیری داشته باشد و در واقع به این حقیقت پی خواهند برد که همه انسان ها با یکدیگر برابر هستند و آنچه در حیطه عمل در دنیا به کار برده اند می تواند آنها را از هلاکت نجات دهد.

پایه گذاری جهان بر اساس عشق و محبت:

بسیاری از اندیشمندان بر این باورند که جهان چیزی جز عشق و محبت نسبت به اطرافیان و دنیای پیرامون نیست هر عنصری در این طبیعت و در این دنیا با عشق گره خورده است و انسان نمادی از این عشق است و چیزی جز این نمی تواند باشد.

ارزش یادگیری:

انسان برای یادگیری پا به جهان گذاشته است  و برای کسب این دانش و آگاهی یافتن از دنیای پیرامون و هدف نهایی از خلقت و آفرینش باید مسیرهای سختی را طی کند و به ارزش این علم آموزی پی ببرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *