دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان گرمازدگی کودکان و روش های جلوگیری از گرمازدگی

  • مهلا بستگان
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

گرمازدگی در کودکان با این نشانه ها شروع می شود که کودک بیش از اندازه عرق می کند و به دلیلی تعرق بالا سدیم و پتاسیم از دست می دهد و احساس ضعف و بی حالی و سرگیجه پیدا می کند. برای درمان گرمازدگی کودکان با چند راه حل ساده می توان کودک را از این وضعیت نجات داد.

در بدن انسان ها در اثر متابولیسم و فعالیت گرما تولید می شود که باید به وسیله مکانیسم های خارج گردد. اگر حرارت خیلی بالا و یا رطوبت محیطی زیاد باشد، شخص در هوای گرم فعالیت یا ورزش کند مستعد گرمازدگی خواهد شد. گرمازدگی در بچه ها نیز به همین دلایل ایجاد می شود که کودک کم سن و سال و چاق در معرض خطرات بیشتری هستند. برای درمان گرمازدگی کودکان، از روش های ذکر شده در ادامه این متن بهره مند گردید.

من و همکارانم در بخش کودک و والدین مجله آرگا از هر آنچه که لازم است یک مادر از ابتدای بارداری تا بعد از فارغ شدن و تربیت و سلامت روح و جسم فرزند خود بداند را به قلم تحریر درج کرده ایم و در اختیار شما مادران عزیز و همراهان همیشگی خود قرار داده ایم. که امیدواریم مثمر ثمر واقع شود.

مراحل گرمازدگی در کودکان و راه های درمان آن:

مرحله اول گرمازدگی بجچه ها خفیف است و به خاطر اینکه کودک در یک محیط گرم و مرطوب فعالیت شدیدی داشته است و بدن آب و املاح خود را از دست داده است اتفاق می افتد و برای درمان کودک باید در یک محل خنک قرار بگیرد و استراحت کند و در همین حال نوشیدنی هایی همانند دوغ که در آنها نمک وجود دارد را بنوشد تا آب و املاح بنش تامین شود.

اگر گرمازدگی در کودک شدیدتر باشد که با علایمی همچون استفراغ، قرمزی پوست، سردردر، تهوع و بی قراری کودک همراه باشد باید کودک را به محل خنکی منتقل نمود و به او نوشیدنی هایی که نمک دارد همچون دوغ داد و با یک حوله مرطوب که در آب ولرم خوابانده شده است، دمای بدن کودک را پایین آورد

گرمازدگی کودکان چند مرحله دارد؟

در مرحله بعدی که بدترین نوع حالت گرمازدگی است کودک دچار شوک گرمازدگی و تشنج می گردد و با اختلال هوشیاری و تند شدن نفس، افزایش ضربان قلب و خشک شدن پوست مواجه می شود. این حالت ممکن است زمانی رخ بدهد که کودک درون یک اتومبیل به مدت طولانی قرار گرفته باشد و دمای اتومبیل به علت نداشتن تهویه مناسب از حد نرمال بالاتر برود. بهترین گزینه درمانی در چنین شرایطی پاشیدن آب ولرم روی کودک و استفاده از پنکه است و یا اینکه کیسه هایی را که حامل تکه های یخ هستند در زیر بغل کودک و بین پاها و پیشانی قرار دهید تا دمای بدن کودک پایین بیاید و بعد او را به سرعت به مراکز درمانی منتقل کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان گرمازدگی کودکان

نوزادان و گرمازدگی:

در نوزادان مسئله گرمازدگی به علت عدم توانایی در تکلم و بیان حالات خود از اهمیت بیشتری برخوردار است و شما در فصول گرم به هیچ عنوان نباید از لباس بیش از اندازه برای نوزاد و کودک زیر دو سال استفاده کنید. مخصوصا اگر در این فصول نوزادان و کودکان در اتومبیل هایی که تهویه مناسبی ندارند قرار می گیرند این موضوع نیازمند توجه بیشتری نیز می باشد زیرا بی قراری، قرمزی و خشکی پوست و حتی تشنج نوزاد و کودک را هم به همراه دارد. در کودک زیر دو سال غلظت و تیرگی رنگ ادرار می تواند نشانه کم آبی و گرمازدگی باشد. برای پیشگیری از گرمازدگی در هوای گرم، نوزاد و کودک زیر دو سال را بیرون نبرید و اگر مجبور به این کار شدید برای فرزندان خود لباس رنگ روشن بپوشید و به فواصل کوتاه به آنها آب و شیر بدهید.

برای درمان گرمازدگی کودکان چه کنیم؟

کودکان و ورزش:

اگر کودک در سنی قرار دارد که برای انجام فعالیت های بدنی همچون ورش به بیرون از خانه می رود برای جلوگیری از گرمازگی باید این کار را صبح زود و یا عصر هنگام انجام دهد و قبل از ورزش کردن به اندازه کافی آب بنوشد و اگر زمان انجام حرکات ورزشی او به بیشتر از یک ساعت رسید استفاده از محلول های قندی و نمکی و بعد از هر یک ساعت بیست دقیقه استراحت در حل خنک الزامی می باشد.

آیا گرمازدگی کودکان خطرناک است؟

گفته اند که همواره پیشگیری بهتر از درمان است پس، برای اینکه از گرمازدگی کودکان خود در امان بمانید در هوای گرم آنها را به بیرون نبرید و از لباس و تهویه مناسب برای کودکان خود استفاده کنید تا متوجه مشکلات جدی این امر نگردید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *