دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قرص پاراستامول و مهمترین کاربردها و عوارض آن

  • پرستو محمدی
  • ۸ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

قرص پاراستامول یکی از داروهای ضد درد است که عوارض کمتری را نسبت به بقیه قرصهای مسکن دارد. می توانید اطلاعات بیشتر در مورد موارد مصرف و عوارض جانبی داروی پاراستامول در این مطلب مشاهده کنید.

نامهای تجاری که برای قرص پاراستامول است آلودون، کالپول، هدکس، پانادول و… می باشد. یکی از قرصهای ضد درد است که عوارض کمتری را نسبت به قرص آسپرین و سایر داروهای ضد درد دارد.

کپسول پاراستامول

اطلاعاتی در مورد قرص پاراستامول

از مزایای این قرص این است که حالت دل بهم خوردگی و خونریزی را در معده به وجود نمی آورد به طوریکه حتی تمام مبتلایان به خونریزی و زخم معده هم می توانند از آن به جای آسپرین استفاده کنند. از مزایای دیگر داروی پاراستامول این است که از دارو های ضد درد و ضد مخدر می باشد. و اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید با خبال راحت می توانید از این دارو مصرف نمایید.

از عوارض جانبی این قرص که بر اثر مصرف زیاد ممکن است به وجود بیاید آسیب رساندن به کلیه و کبد می باشد که می تواند مشکلات جدی را برای آن عضوها پیش بیاورد. همین طور مصرف زیاد  آن در کنار نوشیدن الکل نیز برای بدن سمی و خطرناک  است. که در بدن سمی مهلک تولید می کند.  این دارو برای خانم های شیرده بی خطر است. این دارو به صورت قرص، شیاف، کپسول و مایع است.

انواع قرص پاراستامول

انواع قرص ضد درد غیر مخدر

مقدار مصرف این قرص برای بزرگسالان ۵۰۰-۱ تا ۴ گرم در هر نوبت و هر ۴ تا ۶ ساعت در طول روز می باشد. در کودکان این مقدار مصرف قرص فرق می کند. به طوریکه در کودکان نباید بیشتر از ۴ نوبت در طول ۲۴ ساعت باشد. همچنین مقدار آن به ۶۰ تا ۱۲۰ میلی گرم است. مصرف این دارو را هر موقع که خواستید می توانید قطع کنید. این دارو  نباید بیشتر از ۴۸ ساعت مصرف گردد، مگر آنکه پزشک تجویز کرده باشد. و برای کودکان زیر ۳ ماهه نیز با دستور پزشک باید به کودک خورانده شود.

  •  آرون گروپس

 عوارض نامطلوب

اگر این دارو را مطابق تجویز پزشک مصرف نمایید هیچ گونه عوارض جانبی برای شما نخواهد داشت. چنانچه یکی از نشانه های زیر رویت شد بلافاصله به پزشک و فوریت های پزشکی مراجعه کنید. این نشانه ها شامل جوش و حالت تهوع است که  در شرایطی که با پزشک هم مشورت کردید این علائم ظاهر شد مصرف آن را قطع نمایید. همچنین چنانچه مشکل پوستی راش مشاهده شد نیز مصرف باید قطع گردد.

    داروهای غیر مخدر را بشناسیم

تداخل دارویی: این دارو نباید با قرص کواستیرامین مصرف شود زیرا جذب پاراستامول را در بدن کاهش می دهد. در بعضی از ضد انعقادها مثل وارفارین اگر همزمان مصرف شود به مقدار زیاد باید مصرف آنها را تنظیم کرد تا مشکلی پیش نیاید.

اشکال متفاوت قرص ضد درد پاراستامول

فراموش کردن دارو: اگر این دارو را  برای درد با تجویز پزشک مصرف می کنید می توانید به محض یاد آوری دوباره آن را مصرف کنید ولی چنانچه فقط برای تسکین درد موضعی از آن استفاده می کنید می توانید به محض تسکین یافتن درد مصرف آن  را قطع نمایید. مصرف این قرص در حین رانندگی و انجام کارهای دشوار موردی ندارد. اثر این دارو بعد از مصرف تا ۶ ساعت بعد از آن است.

انواع قرصهای ضد درد

احتیاط: در موارد زیر حتما پزشک خود را مطلع نمایید تا از آسیبهای جدی در این موارد در امان باشید. چنانچه بعد از مصرف طولانی مدت دچار ناراحتی های مثل کبد و کلیه در دراز مدت شدید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید. برای نگهداری از این دارو آن را در جای خشک و سرد و سر بسته نگه دارید و از دسترس نور و اطفال دور باید که دور نگه داشته شود.

قرص پاراستامول

توصیه های دارویی پاراستامول

* با مصرف دارو چنانچه هر یک از عوارض تب بالای ۴۰ درجه، سردرد شدید، گلو درد، حساسیت های پوستی، استفراغ و یا اسهال مشاهده شد سریعا به پزشک مراجعه نمایید و یا موضوع را به اطلاع پزشک برسانید

* در طول درمان با این قرص، برای انجام آزمایش های گوناگون همچون خون، ادرار و … مسئول آزمایشگاه و یا پزشک معالج را از مصرف این دارو مطلع کنید.

* در صورتی که برای بهبود درد موضعی از پاراستامول استفاده می کنید به محض تسکین درد می توانید مصرف این قرص را قطع کنید. اما در صورت تجویز پزشک تا پایان طول درمان باید از این دارو مصرف نمایید.

* خودسرانه به هیچ وجه دوز دارو را افزایش ندهید. بیماری های کبدی در کودکان و افراد بزرگسال از عوارض شایع مصرف بیش از اندازه استامینوفن یا پاراستامول می باشد.

* احتمال مثبت شدن کاذب آزمایش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت با مصرف همزمان این دارو وجود دارد.

داروی پاراستامول

* مصرف این قرص که از انواع مسکن ها می باشد بهتر است همراه با غذا باشد تا به دستگاه گوارشی آسیب کمتری وارد نماید.

* از مصرف همزمان انواع داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا سالیسیلات ها بیش از چند روز جدا پرهیز گردد.

* در صورت ابتلا به بیماری های کبدی و همچنین هپاتیت ویروسی مصرف قرص پاراستامول باید زیر نظر پزشک و با احتیاط باشد.

* مصرف بیش از ۲ روز این دارو باید با تجویز پزشک  همراه باشد.

* در طول درمان با پاراستامول در صورت استفاده از فرآورده های الکی، پزشک معالج را مطلع سازید.

* تاثیر این دارو پس از مصرف به مدت ۶ ساعت می باشد.

* مصرف این دارو اعتیاد آور نمی باشد.

موارد منع مصرف پاراستامول

این قرص از دهه ۱۹۰۰ شناخته شده است اما در دهه ۱۹۵۰ در بین مردم به عنوان داروی ضد درد در حد وسیعی مورد استفاده و کاربرد قرار گرفته شد. این دارو به عنوان یکی از قوی ترین و کم عارضه ترین قرصهای مسکن غیر اعتیاد آور محسوب می شود. چنانچه دچار درد و تب خفیف شدید می توانید در خانه از آن استفاده کنید. برای مطالب بیشتر در این زمینه به بخش اطلاعات دارویی مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *