دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره قرص پنتوکسی فیلین بدانیم

  • پریسا پورقربان
  • ۳ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

قرص پنتوکسی فیلین ازسری داروهای که گشادکننده عروق می باشد.از این دارو در درمان بیماری های عروقی محیطی استفاده می شود.و مصرف این دارو در درمان ناباروری بسیار موٍثر می باشد. در ادامه با نحوه مصرف و مکانسیم این دارو آشنا می شوید.

قرص پنتوکسی فیلین از خانواده گزانتین است، برای کسانی که از مشکلات عروقی محیطی رنج می برند مفید می باشد. فعالیت عمده این دارو کاهش وزیسکوزیته خون می باشد و کاهش موقت دردهای لنگیدن که براثر تجمع خون در پا اتفاق می افتد، موثر است، در ادامه مطلب اطلاعاتی از این دارو را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد بنابراین اگ شما نیز در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

اطلاعات دارویی قرص پنتوکسی فیلین

پنتوکسی فیلین، جریان خون را بهبود می بخشد و باعث حمل سریع اکسیژن به بافت ها و اندام ها می شود. همچنین اثر دارویی این قرص باعث کاهش فشار اکسیژن در مایع مغزی نخاعی می شود. از دیگر موارد این مصرف می توان در ناباروری مردان نیز استفاده شود.

قرص پنتوکسی فیلین

مقدار مصرف

همانطور که گفته شد، مهمترین مورد مصرف این دارو گشاد کننده عروق که در لنگیدن متناوب است بکار برده می شود. تشخیص و تجویز این دارو باید با نظر و صلاح دید پزشک صورت گیرد و مدت زمان مصرف آن نیز با نظر پزشک است. معمولا مقدار مصرف این دارو برای بزرگسالان در حدود ۴۰۰ میلی گرم بوده و روزانه سه مرتبه حتما باید همراه غذا مورد استفاده قرار بگیرد. درصورت بروز مشکلات ناخواسته مقدار مصرف به دو بار در روز با همین مقدار دوز کاهش می یابد.

اثر مکانیسم

 این دارو به آسانی و به طور کامل از طریق مسیر دستگاه گوارش جذب می گردد،ولی تحت متابولسیم کبدی قرار می گیرد. نیمه عمر قرص پنتوکسی فیلین تقریبا ۴ تا ۷.۵ ساعت می باشد. بیشترین مقدار دفع این دارو در روزهای اولیه به صورت متابولیت از طریق ادرار دفع می شود و کمتر به صورت مدفوع دفع می گردد. نیمه عمر این دارو تقریبا حدود ۳۰ الی۴۵ دقیقه می باشد، ولی نیمه عمر متابولیت این دارو حدود یک ساعت بیشتر است.

اطلاعات دارویی پنتوکسی فیلین

  •  آرون گروپس

عوارض جانبی

مهم ترین عوارض ناشی از قرص پنتوکسی فیلین ،آریتمی قلبی ،زیاد شدن تپش قلب و احساس درد در قفسه سینه و گرگرفتگی می باشد. سر درد، اختلال خواب، اسهال، یبوست، سو هاضمه ،گاز معده و نفخ ،تنگی تنفس،خشکی دهان ، خون دماغ ، تاری دید، اضطراب ،تشنج ، احساس ناخوشی ،تب ،ضعف ، در مواردی ممکن است عوارض حادتر مانند عوارض پوستی مانند خارش شدید و کهیر، سرگیجه ممکن است در مصرف این دارو بوجود آید.در صورتی که عوارض گفته شده تا چند روز باقی ماند مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی

مصرف بعضی داروها به طور همزمان ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در بدن شود. مصرف این قرص با داروهای خوراکی ضد انعقاد خون نظیر وارفارین ،یا دارو مهار کننده تجمع پلاکتی سبب بروز اختلاتی در خونریزی می شود.

مصرف این دارو با تئوفیلین سبب افزایش سطوح سرمی تئوفیلین می شود.

مصرف قرص پنتوکسی فیلین در دوز بالا باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می شود. و سبب هیپوگلیسمی در افراد دیابتی خواهد شد.

مصرف این قرص را نباید به هیچ عنوان با etorolac و meloxicam تجویز کرد، چون باعث افزایش خطر خونریزی شدید و افزایش پروترومبین در فرد بیمار می شود.

توصیه های مهم

از مصرف این دارو برای سایر موارد و ناراحتی های جسمی خودداری کنید. همچنین از مصرف خودسرانه و بدون نسخه پزشک نیز باید اجتناب شود.در مصرف دوز این دارو و اینکه حتما با غذا میل شود دقت کنید.

در مصرف این قرص اگر احساس ناخوشی نمی کنید و بیشتر احساس بهتری دارید، به هیچ عنوان ترک دارو نکنید. برای درمان بهتر و اثر بخشی این دارو حداقل به مدت ۲ الی ۸ هفته زمان نیاز است تا اثر دارو معلوم شود .

درصورت هرگونه عارضه جانبی CNS و گوارشی حتما در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید، چون تغییر میزان دوز مصرف لازم است.

مقدار دوز مصرفی این قرص را در بیماران مبتلا به نارسایی کبد و کلیه باید کاهش داد.

درصورت بروز علایم و نشانه های آنافیلاکتیک باید مصرف این قرص را ترک کنید و به پزشک مراجعه کنید.

موارد منع کصرف داروی پنتوکسی فیلین

مصرف این دارو در گروه های سنی مختلف

با بالا رفتن سن میزان حساسیت بدن به داروها بیشتر می شود.بیماران سالمند و سالخورده با مصرف این قرص ممکن است دچار کاهش دفع دارو شوند، و بیشتر دچار مسمومیت دارویی می شوند. در این افراد عوارض جانبی دارو نسبت به سایر سنین رواج دارد بنابراین بهتر است این قرص با دورز کمتری برای مراحل اولیه درمان تجویز شود، و معمولا با کاهش میزان مصرف این دارو عوارض ذکر شده کاهش می یابد.

مصرف این قرص نیز در کودکان و نوجوانان در میزان اثر بخش بودن و بی ضرر بودن این دارو تاکنون اطلاعاتی کشف نشده است .

مصرف اکثریت شربت، آمپول یا قرص ها در دوران بارداری ممنوع بوده و در صورتی مجاز است که مصرف آن اجتناب ناپذیر باشد که در این شرایط باید طبق نظر پزشک مصرف شود. مادران شیردهی که از این قرص استفاده می کنند. باید بدانند که در شیر ترشح می شود و استفاده از این دارو در دوران شیردهی به مادران توصیه نمی شود.

نکاتی که در مورد داروی پنتوکسی فیلین باید بدانید

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید پیش از مصرف دارو حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۲. این دارو به منظور وضعیت فعلی شما تجویز شده است لذا، از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز کنید.

۳. در صورتی که از بیماری خاصی رنج می برید قبل از مصرف دارو پزشک تان در جریان بگذارید.

 ۴. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید و از زیاد کردن دوز دارو پرهیز کنید.

۵. پیش از استفاده از این دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

اطلاعات دارویی پنتوکسی فیلین

۶. در صوتی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید پیش از استفاده از این دارو به پزشک تان اطلاع دهید.

۷. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش سده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز کنید.

۸. پیش از استفاده از دارو به تاریخ انقضای آن توجه داشته باشد.

۹. بدون مشورت با پزشک مقدار مصرف دارو را تغییر ندهید.

۱۰. در صورت مصرف بیش از خد قرص پنتوکسی فیلین با پزشک مشورت کنید.

۱۱. از خرد کردن و جویدن این دارو پرهیز کنید.

۱۲. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۱۳. این قرص را دور از دسترس اطفال نگه دارید. از یخ زدگی و تابش نور مستقیم آفتاب نیز جلوگیری کنید. از مصرف دارو تاریخ گذشته نیز جدا خودداری نمایید.

۱۴. اگر با مصرف این دارو دچار علائمی مانند : خارش، تورم زبان، تورم گلو، تورم صورت، سرگیجه، درد قفسه سینه شدید به پزشک مراجعه نمایید.

نکاتی در مورد داروی پنتوکسی فیلین

افرادی که سابقه هرگونه بیماری خاص دارند، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کرده و او را در جریان بیماری ها و روند درمانی قرار دهند. در اکثر موارد مصرف این دارو باعث تشدید بیماری های گفته شده می شود. ضمن اینکه امیدواریم نکات مطرح شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد، در صورت تمایل جهت آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *