دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاربردهای شربت، آمپول و قرص پرومتازین و عوارض جانبی آن

  • بهاره سلطانی
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

با آمدن فصل بهار افراد زیادی دچار حساسیت های فصلی می شوند که با علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی گلو و قرمزی چشم همراه است. یکی از داروهایی که برای جلوگیری و درمان حساسیت تجویز می شود قرص پرومتازین است. در ادامه بیشتر با این دارو و مکانسیم اثر آن آشنا می شوید.

این دارو از گروه داروهای ضد حساسیت می باشد. این دارو به شکل های آمپول و شربت نیز وجود دارد که ممکن است برای هر فردی با توجه به شدت بیماری یکی از این موارد تجویز شود. در ادامه این مطلب با موارد مصرف شربت و آمپول و قرص پرومتازین و همچنین عوارض جانبی و تداخل دارویی آنها آشنا می شوید.

قرص پرومتازین

اطلاعات دارویی قرص پرومتازین

مهمترین مورد درمانی این قرص آلرژی و سرگیجه می باشد. همچنین برای کاهش اضطراب می توان از این دارو استفاده کرد. از دیگر موارد مصرف این دارو جلوگیری از بروز حالت تهوع در زنان باردار می باشد. همچنین به عنوان داروی آرام بخش ممکن است قبل یا بعد از عمل جراحی مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر موارد مصرف این دارو قبل از مسافرت برای جلوگیری از بیماری مسافرت می باشد. همچنین برای بیماران حرکتی نیز ممکن است این دارو تجویز شود. این دارو در طی روز سه نوبت و به فاصله هر ۸ ساعت مورد استفاده قرار می گیرد.

تداخل دارویی با قرص پرومتازین

آمپول پرومتازین

برای درمان آلرژی های خفیف، جوش و راش های پوستی از این آمپول استفاده می شود. همچنین در مواردی برای قطع آبریزش بینی سرماخوردگی نیز تجویز می شود. این آمپول عضلانی است. استفاده از آمپول پرومتازین و میزان دوز آن باید با تشخیص پزشک باشد. دوز مصرف این آمپول با توجه به نوع بیماری و سن ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. از افزایش یا کاهش دوز مصرف پرومتازین به طور خودسرانه بپرهیزید.

شربت پرومتازین

شربت پرومتازین جزو گروه داروهای آنتی هیستامین است که باعث خنثی شدن ماده ایی به نام هیستامین در بدن می شود. هیستامین موجود در بدن در هنگام بروز حساسیت آزاد می شود که همراه با آبریزش بینی، خارش چشم و قرمز شدن بینی همراه است. از این دارو برای از بین بردن حالت تهوع و استفراغ، سرماخوردگی، سرگیجه و حساسیت های فصلی استفاده می شود. همچنین قبل و بعد از عمل جراحی نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. عوارض جانبی شربت پرومتازین مانند قرص پرومتازین است و در صورتی که بعد از مصرف شربت علائم بیماری تشدید شد مصرف شربت را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.شربت پرومتازین

عوارض جانبی

عوارض خطرناکی از مصرف این دارو گزارش نشده است با این حال ممکن است فرد بعد از مصرف آمپول، قرص یا شربت پرومتازین دچار سرگیجه، خشکی دهان، تاری دید، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، افزایش میزان قند خون، لرزش اندام ها، وز وز گوش، خواب آلودگی، یبوست، کاهش یا افزایش فشار خون، عدم تعادل بدن و تاری دید شود. اما در مواردی ممکن است عوارض حادتر مانند عوارض پوستی مانند جوش، سرگیجه شدید، تورم لب ها و تنگی نفس بوجود آید که در صورت مشاهده این علائم مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

  •  آرون گروپس

تداخل دارویی

مصرف بعضی داروها به طور همزمان ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در بدن شود. از داروهایی که مصرف همزمان آنها با داروی پرومتازین ممنوع است می توان به داروی اپی نفرین اشاره کرد زیرا ممکن است باعث تشدید فشار خون شود.
مصرف همزمان با داروهای مهار کننده MAO نیز باعث تشدید اثرات آرام بخش این دارو ها شده و ممکن است مشکلاتی برای سلامتی به وجود آورد.
از مصرف همزمان این قرص با آنتی هیستامین ها، آرام بخش ها، الکل، داروهای ضد اضطراب و خواب آور بپرهیزید.
مصرف قرص های لورازپام، کدئین، زولپیدم، آلپرازولام، ستریزین، مورفین، دیفن هیدرامین و دیازپام با قرص پرومتازین ممنوع بوده زیرا ممکن است باعث تشدید اثر این دارو ها شود.

نحوه مصرف داروی پرومتازین

مصرف در بارداری و شیردهی

مصرف شربت، آمپول یا پرومتازین، در دوران بارداری ممنوع بوده و در صورتی مجاز است که مصرف آن اجتناب ناپذیر باشد که در این شرایط باید طبق نظر پزشک مصرف شود. مادران شیردهی که دارو مصرف می کنند بابد بدانند که بخش زیادی از داروها در شیر ترشح می شود و روی نوزاد تاثیر می گذارد. اثر این دارو بر روی نوزاد شیر خوار ممکن است باعث تشنج شود.

موارد احتیاط

افرادی که دچار حساسیت دارویی هستند ممکن است در اثر مصرف قرص پرومتازین دچار حساسیت شوند. خصوصا افرادی که به داروهای آنتی هیستامین حساسیت دارند باید قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنند.
افرادی که بیماری های گوارشی مانند زخم گوارش دارند نیز ممکن است در اثر مصرف این دارو دچار عوارض ناخوشایند شوند.
بیماران قلبی و افرادی که دچار اختلالات کبدی هستند نیز ممکن است بعد از مصرف این دارو بیماری شان شدت پیدا کند.
کودکانی که مشکلات تنفسی دارند ممکن است بعد از مصرف این دارو سرفه هایشان تشدید شود. بنابراین بزرگسالان و به خصوص کودکانی که مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم هستند نباید از این دارو استفاده کنند.
اگر مصرف این دارو بر روی بینایی شما تاثیر می گذارد بعد از مصرف دارو از انجام کارهایی مانند رانندگی خودداری کنید. همچنین به دلیل اثر خواب آلودگی توصیه می شود از انجام دادن کارهایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند نیز خودداری کنید.
بعد از مصرف شربت، قرص یا آمپول پرومتازین، از ماندن در زیر نور آفتاب خودداری کنید زیرا ممکن است حساسیت بوجود آید.
افرادی که از این دارو برای جلوگیری از بیماری مسافرت استفاده می کنند باید اولین وعده را یک ساعت قبل از حرکت مصرف کنند و در روزهای بعدی باید همراه غذا یا قبل از خواب مورد استفاده قرار گیرد.

موارد مصرف شربت پرومتازین

مصرف در سالمندان

با بالا رفتن سن میزان حساسیت بدن به داروها بیشتر می شود. مصرف داروهای آنتی هیستامین در سالمندان ممکن است باعث بروز حساسیت های دارویی مانند خشکی دهان سرگیجه، خواب آلودگی و اختلال ادرار شود. در صورت مشاهده عوارض گفته شده باید به پزشک مراجعه شود و معمولا با کاهش میزان مصرف این دارو عوارض ذکر شده کاهش می یابد.

مصرف در کودکان

مصرف شربت، آمپول و قرص این دارو در کودکان زیر ۶ ماه ممنوع است و در کودکان زیر ۲ سال نیز باید با احتیاط صورت گیرد. ممکن است برای اختلال تنفسی کودکان تجویز شود که مقدار دوز و نحوه مصرف آن باید با نظر پزشک انجام شود. ممکن است این دارو در بعضی کودکان اثر معکوس داشته باشد به همین دلیل توصیه می شود در صورت مشاهده عوارضی مانند تب شدید، سرگیجه، خواب آلودگی و تنگی نفس سریعا کودک را به یک مرکز اورژانس منتقل کنید.

نکاتی که در مورد داروی پرومتازین باید بدانید

۱. پیش از مصرف دارو در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت نمایید.

۲. احتمال ایجاد خشکی دهان با مصرف داروی پرومتازین وجود دارد.

۳. درمان با این دارو باید یک تا سه هفته پیش از زایمان قطع شود تا سبب پیشگیری از بروز یرقان و نشانه اکستراپپرامیدال در نوزاد شود.

۴. از مصرف این دارو بیشتر از مقدار تجویز شده پرهیز کنید.

۵. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز کنید.

۶. در طول مصرف دارو از مصرف الکل و ماری جو آنا پرهیز کنید زیرا، سبب تشدید عوارض آن خواهد شد.

اطلاعات دارویی پرومتازین

۷. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران خودداری نمایید.

۸. پس از مصرف داروی پرومتازین به منظور پیشگیری از سرگیجه از بلند شدن سریع از وضعیت دراز کشیده یا نشسته پرهیز کنید.

۹. قبل از مصرف داروی پرومتازین لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان بگذارید زیرا امکان دارد این دارو با دیگر داو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۱۰. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۱۱. به دلیل اینکه مصرف این دارو امکان دارد سبب کاهش تعریق بدن شده و خطر سکته گرمایی را افزایش می دهد لذا به منظور پیشگیری از بروز این مشکل از انجام کارهایی که سبب افزایش دمای بدن می شوند پرهیز کنید مانند : ورزش در هوای گرم، فعالیت بدنی شدید و یا استفاده از وان داغ.

۱۲. در هوای گرم لباس کمتر پوشیده و مایعات فراوانی بنوشید و در صورت گرمایی شدید فوراً به مکان خنک رفته و در صورت مشاهده تب، سردرد، سرگیجه و یا تغییر خلقی بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نمایید.

۱۳. شربت پرومتازین ممکن است دارای الکل و یا قند باشد بنابراین، اگر بیماری کبدی و یا دیابت رنج می برید در مورد مصرف آن با پزشک مشورت نمایید.

نکاتی در مورد داروی پرومتازین

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی پرومتازین آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *