دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات دارویی شربت سانستول و عوارض جانبی آن

  • بهاره سلطانی
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

بعضی داروها به عنوان مکمل غذایی تجویز می شوند. و حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند. یکی از این داروها شربت سانستول است که بیشتر برای کودکان تجویز می شود. در این مقاله درباره این دارو، نحوه مصرف، تاثیر آن بر بدن و عوارض آن می خوانید.

این شربت دو نوع مختلف بدون آهن و حاوی آهن می باشد. تجویز و مصرف این شربت محدودیت سنی ندارد و برای تمام گروه های سنی قابل استفاده است. عمده دلیل تجویز داروی سانستول، پیشگیری از کاهش ویتامین های بدن است. همچنین برای تامین آهن بدن و رفع خستگی و ضعف دوره نقاهت بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه کمبود ویتامین روی به یکی از مشکلات رایج در بین کودکان و بزرگسالان تبدیل شده است که سبب بروز مشکلاتی مانند : افسردگی، بی اشتهایی عصبی، اختلال در رشد خطی کودکان، اختلال در تمرکز کودکان، التهاب پوستی متعدد، اسهال مزمن و حاد و… می شود که با کمک داروی سانستول می توانید این مشکل را برطرف کنید، در ادامه مطلب اطلاعاتی از این دارو را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مواد معدنی

 اطلاعات دارویی شربت سانستول

این شربت دارای ویتامین های گروه D، C، B، A و همچنین آهن، روی، مس، منگنز و کلسیم است. به دلیل وجود آهن به عنوان یک مکمل غذایی مصرف می شود و در پیشگیری از کم خونی و افزایش اشتها موثر است. از این شربت برای جبران کمبود ویتامین ها، تقویت دستگاه تنفس، متابولیسم پروتئین ها و رشد بدن کودکان استفاده می شود. کلسیم موجود در این دارو باعث شکل گیری و تقویت استخوان دندان و عضلات بدن می شود. همچنین آهن موجود در آن در خون سازی و گردش خون موثر است.

روی از مواد معدنی مفید برای بدن است که بدن قادر به ساختن آن نیست و فقط از طریق رژیم غذایی وارد بدن می شود. این شربت حاوی روی است که باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود و از انواع عفونت ها پیشگیری می کند. همچنین در رشد ناخن و مو، تقویت حس چشایی و بویایی، کاهش استرس و افزایش اشتها تاثیر زیادی دارد.

روی موجود در این شربت خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در کاهش آثار دخانیات و سایر عوامل سرطان زا موثر است. در صورت مشاهده علائمی مانند کاهش وزن، کاهش اشتها، عفونت و خشکی پوست، آکنه، شکنندگی ناخن و شب کوری می توانید از شربت سانستول که حاوی روی فراوان است جهت درمان استفاده کنید.
یکی دیگر از موارد درمانی موثر این شربت کاهش علائم افسردگی است. افرادی که استرس، اضطراب یا اختلال وسواسی دارند می توانند از این دارو استفاده کنند. همچنین گفتنی است که این شربت دارای خاصیت انرژی زایی بوده و باعث نشاط نیز می شود.

عوارض شربت سانستول

  •  آرون گروپس

نحوه مصرف

طریقه مصرف این شربت در بزرگسالان و کودکان متفاوت است و به کودکان باید مقدار کمتری داده شود. بزرگسالان می توانند در طی روز یک مرتبه و به اندازه دو الی سه قاشق غذا خوری مصرف کنند.

در کودکان با توجه به رده سنی دوز مصرف آن متفاوت است. در خردسالان یک تا پنج سال در حدود ۲۰ میلی لیتر در طی روز باید خورانده شود. و در کودکان بالای ۵ سال نیز ۱۰ میلی لیتر در دو نوبت جداگانه مصرف شود. لازم به ذکر است که گفته شود هر قاشق غذا خوری ۱۰ میلی لیتر است.

نحوه مصرف شربت سانستول

عوارض احتمالی

در اثر مصرف داروی سانستول ممکن است رنگ ادرار تغییر کرده و تیره تر شود که در این صورت جای نگرانی نیست زیرا عوارض خطرناک محسوب نمی شود. به افرادی که سابقه هرگونه حساسیت غذایی یا دارویی دارند توصیه می شود که قبل از مصرف سانستول حتما با پزشک مشورت کرده و از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل کنند. به طور کلی عوارض خطرناکی از مصرف این دارو گزارش نشده است ولی در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی مانند تب، استفراغ یا سرگیجه مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

مصرف شربت سانستول در بارداری

نکاتی درباره داروی سانستول

۱. قبل از مصرف شیشه شربت را به آرامی تکان دهید و بعد از یکبار مصرف آن را حتما در یخچال نگه داری کنید. در دوران بارداری و شیر دهی این دارو باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

۲. این دارو حاوی کربوهیدرات می باشد، یعنی در یک قاشق غذا خوری شربت سانستول در حدود ۸ گرم کربوهیدرات وجود دارد. بنابراین افراد دیابتی قبل از مصرف این دارو باید حتما نظر پزشک متخصص را جویا شوند.

۳. این دارو به منظور تشخیص، پیشگیری و درمان نمی باشد و فقط یک محصول غذایی است.

۴. در صورت حساسیت داشتن به این دارو مصرف دارو را قطع کرده و یا با پزشک یا دارو ساز مشورت نمایید.

۵. بیش تر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

اطلاعات دارویی سانستول

خواص شربت مولتی ویتامین سانستول

  • بلع راحت تر به علت فرم شربت
  • بهبود سلامت کودکان و بزرگسالان
  • تامین ویتامین های ضروری بدن کودکان و بزرگسالان
  • کمک به رشد استخوان ها و رشد عمومی

مقدار مصرف سانستول

کودکان یک تا چهار سال : روزی دو بار و هر بار پنج میلی لیتر

کودکان چهار تا هشت سال : روزی دو تا سه بار و هر بار پنج میلی لیتر

بزرگسالان و کودکان بالای هشت سال : روزانه پانزده تا بیست میلی لیتر

آشنایی با داروی سانستول

ویتامین های موجود در داروی سانستول

ویتامینA (رتینول پالمیتات) : بهبود دید شبانه، موثر در شکل گیری سلول ها و تقویت سیستم عصبی بدن

ویتامین C: سلامت پوست، کاهش نشانه های سرماخوردگی، موثر در ساخت کلاژن، کاهش دوره نقاهت بیماری و تقویت سیستم ایمنی

ویتامین E: پیشگیری از رادیکال آزاد، کاهش التهاب و تنظیم سیستم ایمنی

ویتامین D: افزایش جذب آهن، کاهش خستگی و تقویت سیستم ایمنی

ویتامین B1 (تیامین): تولید انرژی، موثر در کاهش خستگی و افزایش اشتها

ویتامین B2 (ریبوفلاوین): کمک به جذب آهن و موثر در حفاظت سیستم عصبی

ویتامین B3 (نیکوتین آمید): موثر در تولید انرژی و موثر در متابولیسم کربوهیدرات

ویتامین B5 (دکس پنتنول): بهبود سلامت پوست و مو

ویتامین B6 (پیریدوکسین): افزایش تمرکز و کاهش استرس و خستگی

ویتامین B12: موثر در جذب آهن، جلوگیری از کم خونی و موثر در محافظت از سیستم عصبی

نحوه نگهداری سانستول

دارو را داخل جعبه و در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد و همچنین دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و در مورد این دارو اطلاعات کافی به دست آورده باشید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی لینک کلیک نمایید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *