دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات دارویی قرص فیفول (قرص آهن ) و دانستنی های مهم آن

  • بهاره سلطانی
  • ۴ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

قرص فیفول یا همان قرص آهن اغلب برای درمان کم خونی و جلوگیری از آن تجویز می گردد. کم‌خونی بیماری است که در آن میزان گلبول‌های قرمز و یا هموگلوبین در خون کم است. بیماری کم‌خونی انواع و علت های مختلفی دارد.

سه گروه شایع بیماری کم خونی شامل: ازبین‌ رفتن سلول‌های خونی (همولیز), کاهش تولید سلول‌های خونی, از دست رفتن حجم زیادی از خون. قرص فیفول در نوع کپسول خوراکی وجود دارد. این کپسول از دو قسمت سبز و شفاف تشکیل شده است. در این مقاله به طور مفصل درباره نحوه مصرف این دارو و علائم کم خونی صحبت می کنیم بنابراین اگر شما نیز تمایل دارید در مورد این دارو اطلاعات کافی به دست آورید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

موارد مصرف قرص فیفول

موارد تجویز این قرص ها برای رفع کم خونی, فقر آهن و کمبود اسید فولیک بدن است. این دارو به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود. هر کپسول دارای ۱۵۰ میلی گرم سولفات آهن و مقدار ناچیزی فولیک اسید می باشد. این دارو جزو داروهای ویتامینه محسوب می شود. برای جذب بهتر قرص آهن باید آن را با معده خالی خورد. در این حالت بدن بیشترین آمادگی را برای جذب آهن دارد.

اطلاعات دارویی قرص فیفول

موارد منع مصرف

زنان باردار خصوصا در سه ماه اول بارداری نمی توانند از قرص فیفول استفاده کنند. در دوران بارداری میزان آهن و اسید فولیک بدن افزایش پیدا می کند که با مصرف این دارو باعث بروز مسمویت و حساسیت دارویی می شود.

عوارض قرص آهن

افراط در خوردن قرص های آهن یا قرص فیفول، می تواند باعث بوجود آمدن اختلالات گوارشی مانند یبوست شود. برای رفع این مشکل می توانید از آب آلو استفاده کنید که برای تقویت سیستم گوارشی موثر است. همچنین ممکن است مصرف زیاد آهن باعث حالت تهوع و اسهال شود به همین خاطر برای جلوگیری از این عوارض توصیه می شود که قبل از خواب داروی فیفول مصرف شود.

قرص آهن یا فیفول و عوارض آن

  •  آرون گروپس

ممکن است افرادی که با معده خالی این قرص را می خورند دچار حالت تهوع شوند که به این افراد نیز توصیه می شود که این قرص ها را بعد از شام و نیم ساعت قبل از خواب میل کند.

علائم کم خونی

کم خونی با علائمی مانند رنگ پریدگی پوست, تنگی نفس, سر درد, بی حسی اندام های بدن, سرد شدن دست و پا, احساس درد در ناحیه قفسه سینه, ضعف و بی حالی, سرگیجه و ضربان نامنظم قلب از شایعترین علائم هستند بروز پیدا می کند. گفتنی است با شدت پیدا کردن بیماری, علائم نیز شدت پیدا می کند.

توصیه

دختران به ویژه در سنین بلوغ باید آهن خونشان به طور کامل تضمین شود. بخشی از این آهن از طریق رژیم غذایی مانند گوشت, سبزیجات و حبوبات تامین می شود. در کنار این مواد می توانند از قرص آهن نیز استفاده کنند و برای جذب بیشتر آن بهتر است که همراه ویتامین ث مصرف شود.

همچنین در کنار سالاد و سبزیجات می توانید از آبلیمو که سرشار از ویتامین ث می باشد نیز استفاده کنید.

از دیگر مواد غذایی که سرشار از آهن است و خوردن آن توصیه می شود می توان به تخم مرغ, گوجه فرنگی و فلفل دلمه ایی اشاره کرد. توصیه می شود که همراه این خوراکی حتما ویتامین ث نیز مصرف شود.

داروی فیفول برای درمان کم خونی

عوارض دیگر داروی فیفول

همانطور که می دانید فیفول با داشتن فواید فراوان مصرف خودسرانه و بیش از حد آن سبب بروز حساسیت و آلرژی در بدن می شود، برخی از افراد به این کپسول حساسیت دارند که این حساسیت دارای نشانه هایی مانند ورم چهره و گلو، تنگی نفس و جوش های پوستی است که به محض مشاهده این علایم بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید، برخی دیگر از عوارض جانبی آن عبارتند از :

  • زخم های دهانی
  • تحریک پذیری روده
  • مدفوع چسبنده
  • مدفوع نیره رنگ
  • اسهال

موارد کاربرد داروی فیفول

  • تقویت و رشد مو و ناخن
  • روشن شدن پوست
  • پیشگیری از کم خونی
  • بهترین مکمل دارویی
  • کمک به رشد بهتر جنین
  • تامین کننده انرژی از دست رفته بودن در دوران قاعدگی

اطلاعات دارویی فیفول

نکاتی که در مورد داروی فیفول باید بدانید

۱. در رابطه با انتخاب نوع مکمل آهن حتما نظر پزشک تان را بپرسید.

۲. پیش از مصرف این دارو از داشتن کم خونی مطمئن شوید.

۳. استفاده از این دارو برای خانم ها به نسبت مردها ضروری تر می باشد زیرا در دوره قاعدگی خانم ها خون زیادی از دست می دهد که با کمک کپسول ففول اینترافارم می توانید خون از دست رفته را جبران کرد.

۴. به هیچ وجه بدون تجویز پزشک از قرص های آهن استفاده نکنید.

۵. به منظور تاثیر گذاری بیشتر این دارو زمان و موقع مناسبی را برای استفاده از آن در نظر بگیرید.

۶. راهنمایی های موجود در بسته بندی دارو را به دقت مطالعه کنید.

۷. این دارو باید در محیط خشک، خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب نگه داری شود.

۸. دمای مناسب برای نگه داری این قرص زیر ۲۵ درجه است و بعد از مصرف درب قوطی را کاملا ببندید تا از نفوذ هوا جلوگیری شود.

نکاتی در رابطه با داروی فیفول

کم خونی در بارداری

در پایان این مطلب به کم خونی و علائم آن می پردازیم. کم خونی در زنان باردار شایع است به همین دلیل این کم خونی ممکن است گاهی برای جنین خطرساز شود. با استفاده از آزمایش های مختلفی می توان کم خونی را تشخیص داد. آزمایش هماتوکریت می تواند میزان گلبولهای قرمز را در پلاسما محاسبه کند. آزمایش هموگلوبین وزن هموگلوبین موجود در خون را محاسبه می کند. گفتنی است که در سه ماه دوم و سوم بارداری میزان کم خونی زنان باردار کم می شود با این حال دوباره این آزمایشات انجام می شود.

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با این دارو بیشتر آشنا کنیم که امیدواریم مطالعه مطلب گفته برای شما عزیزان مفید و سودمند باشد، به منظور آشنایی بیشتر با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *