دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

علائم ابتلا به ایدز و نشانه های اصلی آن

  • بهاره سلطانی
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

ایدز یک بیماری ویروسی است که از طریق ویروس HIV وارد بدن می شود. بیشترین تاثیر آن بر روی سیستم دفاعی بدن است که باعث ضعیف شدن بدن در مقابل میکروبها و حتی بیماری های ساده می شود. اولین فرد مبتلا به این ویروس در سال ۱۹۸۱ گزارش شد و روز به روز بر تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده شده و سالانه تعداد زیادی از آنها جان خود را از دست می دهند.

علت این بیماری ورود ویروس آن به بدن از طریق استفاده از سرنگ مشترک, روابط جنسی پر خطر و انتقال ویروس بیماری از مادر به جنین در شکم یا حین تولد است. علائم ابتلا به ایدز در مراحل مختلف بیماری را می توانید در این مطلب به طور کامل بخوانید. گفتنی است که هنوز درمان قطعی ایدز کشف نشده است و تنها با درمان هایی مانند واکسن یا درمانهای دارویی تا حدودی این بیماری کنترل می شود.

مراحل بیماری ایدز

اگرچه اسم بیماری ایدز ترسناک و دلهره آور است اما در صورتی که کنترل شده باشد و نکات لازم در مورد این بیماری رعایت شود، شخص بیمار می تواند تا سالها بدون مشکل به زندگی اش ادامه دهد. اما اگر شخص مبتلا به HIV باشد و تحت درمان موثر ضد ویروسی قرار نگیرد، این بیماری در طول زمان سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف کرده و شخص را در برابر عفونت ها یاحتمالی آسیب پذیر خواهد کرد.

نشانه ها و علائم ابتلا به ایدز را بهتر بشناسید

تشخیص این بیماری از روی نشانه های ظاهری ممکن است با خطاهایی روبرو باشد. گاهی ویروس ماه ها در بدن باقی مانده و تکثیر پیدا می کند و سالها بعد با آزمایش خودش را نشان می دهد. معمولا به دلیل شدت بیماری و تاثیر آن بر روی گلبولهای سفید و ضعف سیستم دفاعی بدن بیماری قابل تشخیص می شود. که معمولا با علائمی مانند طولانی شدن فرآیند بهبود زخم، عفونتهای قارچی و کم شدن تعداد گلبولهای سفید بروز می کند.

ایدز

نشانه های HIV که بعد از ابتلا به آن بروز می کند

برخی از افراد یکه به این بیماری مبتلا می شوند، تا مدت ها هیچگونه تغییرات آنی در سلامت خود احساس نخواهند کرد، اگرچه امکان دارد برخی افراد دیگر در چند هفته اول ابتلا به بیماری، علائمی مشابه آنفولانزا و یا جوش و ورم غدد را تجربه نمایند، حال این علائم نشانه های بیماری HIV نیستند و اغلب بعد از چند روز یا چند هفته رفع می شوند.

با وجود اینکه سیر عفونت HIV در بین بیماران مبتلا به آن، ممکن است متغیر باشد ولی الگوی شایعی در بین این بیماران دیده می شود. به طور کلی از هنگام ورود ویروس HIV به بدن تا زمانی که بدن دچار عفونت پیشرفته ناشی از این ویروس می شود، بیمار مراحل مختلفی را طی خواهد کرد که در ادامه به این موارد اشاره می کنیم.

نشانه های ابتلا به ایدز

یکی از راههای تشخیص اولیه این بیماری علائمی است که در دهان بوجود می آید مانند دانه هایی سیاه، خطوط سفید کنار زبان، تبخال هایی که به راحتی خوب نمی شوند. عفونت و زخم هایی در دهان، همچنین علائم گوارشی مانند اسهال شدید که بیش از چند ماه طول می کشد, کاهش وزن حدود ۱۰ درصد نیز از دیگر علائم ابتلا به ایدز است. همچنین یکی از تاثیرات این ویروس بر روی سیستم تنفسی بدن است که با بروز سرفه های شدید, بیماری سل و یا سرطان خود را نشان می دهد. به طور کلی با توجه به ضعف سیستم ایمنی بدن در برابر این بیماری, احتمال بروز بیماری های خود ایمنی و سرطان در افراد مبتلا به ایدز فراوان است که همین دلیلی بر جان باختن تعداد زیادی از این بیماران است. در واقع بیماری ایدز کشنده نیست بلکه بیماری هایی مانند سل, سرطان و … که در اثر ضعف سیستم ایمنی ناشی از ویروس HIV بوجود آمده اند باعث فوت مبتلایان به ایدز می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علائم ابتلا به ایدز

گاهی نیز این بیماری با اختلالات مغزی و عفونتهای پوستی همراه با خارش خود را نشان می دهد. تبی که بیشتر از یک ماه نیز به طول انجامد از جمله علائم ایدز است. بزرگ شدن غدد لنفاوی از دیگر علائم ابتلا به ایدز می باشد.

مراحل بیماری ایدز

اولین مرحله بعد از ورود ویروس HIV به بدن مرحله عفونت اولیه نام دارد که مانند سرما خوردگی و با علائمی مانند تب, درد مفاصل, گلو درد, بزرگ شدن غدد لنفاوی, سر درد, بی اشتهایی, کاهش وزن, اسهال شدید, حالت تهوع و استفراغ, ضعف و بی حالی همراه است و در حدود چند هفته نیز طول می کشد. در این مرحله ممکن است حتی با آزمایش وجود ویروس تشخیص داده نشود. و از راه آزمایش در حدود ده هفته یا حتی ۱۶ ماه بعد از ورود ویروس می توان آن را در بدن تشخیص داد.

دومین مرحله از این بیماری مرحله بالینی نام دارد که در حدود ۱۰ سال طول می کشد. این مرحله با علائم خاصی همراه نیست حتی سطح ویروس موجود در بدن در این مرحله بسیار کم است ولی همچنان می تواند به دیگران انتقال پیدا کند.

علائم ابتلا به ایدز

مرحله سوم این بیماری مرحله عفونت حاد است که با ضعف کامل سیستم ایمنی خود را نشان می دهد. در مراحل قبلی بافتهای بدن و غدد لنفاوی تحت تاثیر این ویروس دچار آسیب شدید شده اند و ویروس HIV شدت پیدا کرده یا به اصطلاح دچار جهش می شود و باعث تخریب بیشتر سلولهای بدن شده که در نتیجه آن بیماری های خود ایمنی, سرطان یا بیماری هایی که ناشی از ضعف دستگاه تنفس و ریه هاست به وجود می آید.

پیشرفت بیماری HIV

اگر فرد مبتلا به عفونت ایدز، تحت هیچگونه درمانی قرار نگیرد، روند پیشرفت بیماری در وی حدوداً ۱۰ سال طول خواهد کشید. در طی این مدت  سیستم ایمنی بدن شخص آسیب زیادی دیده و در نتیجه بدن وی مستعد عفونت های مختلفی می باشد.

علائم ابتلا به HIV

حالاین عفونت ها اغلب در افراد با سیستم ایمنی سالم مشکلی ایجاد نخواهند کرد، در صورتی که برای شخص مبتلا به ایدز مشکلات زیادی به وجود می آورد. از علایم و نشانه های بیماری ایدز در مراحل پیشرفته بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تب های مکرر
  • عرق شبانه
  • اسهال مزمن
  • لکه های سفید و یا ایجاد ضایعاتی در زبان یا دهان
  • خستگی مداوم و مبهم
  • خارش و ایجاد برآمدگی هایی روی پوست

باور غلط

باورهای غلط زیادی درباره این بیماری و نحوه انتقال آن وجود دارد همانطور که در ابتدا گفته شد این ویروس از طریق خون آلوده منتقل می شود که مهمترین آنها روابط جنسی نامطمئن و استفاده از سرنگ مشترک است. بنابراین ویروس از طریق سرفه, عطسه یا روبوسی, دست دادن و تماس پوستی به هیچ وجه منتقل نمی شود.

بیماری تنفسی و سل

لازم به ذکر است که بیماری ایدز از طریق استفاده از لوازمی مانند بشقاب, قاشق, چنگال, لباس, صندلی و یا شانه منتقل نمی شود. همچنین استخر مشترک یا حوله مشترک نیز نمی تواند ویروس این بیماری را منتقل کند. در صورت مشاهده علائم ابتلا به ایدز بهتر است بدون استرس و نگرانی برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که علایم این بیماری ممکن است در اثر بیماری های دیگر نیز در بدن ظهور نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *