دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های استاندارد درمان واریس پا با ورزش

  • مهلا بستگان
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

برای درمان واریس پا با ورزش ایده هایی را در این مقاله ارائه داده ایم که می تواند به شما برای برطرف کردن مشکل تان کمک کند.

بر اثر نارسایی دریچه سیاهرگ واریس اتفاق می افتد. واریس می تواند در هر جای بدن رخ بدهد اما بیشتر در اندام های پایینی بدن مثل پشت زانو، ساق پا و قوزک پا تشکیل می شود. برای درمان واریس پا با ورزش به مطالعه ادامه این مقاله بپردازید.

واریس چیست و چرا به وجود می آید؟

واریس به اختلالات سیاهرگی گفته می شود که بر اثر بسته نشدن دریچه سیاهرگ در زیر پوست اتفاق می افتد. افرادی که مجبور به ایستادن های طولانی مدت می باشند، لباس های تنگ می پوشند، اکثرا با این مشکل مواجه می شوند. گاهی هم این بیماری یک عامل وراثتی است و یا بخاطر بارداری رخ می دهد. این بیماری آن چنان خطری ندارد اما با استفاده از ورزش می توان به درمان آن پرداخت.

چگونه با استفاده از ورزش واریس پا را درمان کنیم؟

بهبود واریس پا با ورزش:

بعضی از ورزش ها نه تنها به درمان واریس پا کمکی نمی کنند بلکه به شدت آن نیز می افزایند. ما در ادامه این مبحث از ورزش هایی گفته ایم که در درمان واریس پا تاثیر مثبت دارند:

  1. پیاده روی کنید: پیاده روی یک ورزش مناسب و موثر در درمان واریس پا می باشد. این ورزش علاوه بر این که فشاری بر بدن ایجاد نمی کند باعث پمپاژ بهتر و بیشتر خون نیز می شود که در جلوگیری از ابتلا به واریس و درمان آن بسیار مفید می باشد. برای نتیجه گرفتن بهتر است حداقل پنج روز در هفته را به پیاده روی اختصاص دهید.
  2. دوچرخه سواری کنید: یکی دیگر از ورزشهای مناسب برای رفع واریس پا استفاده از دوچرخه ثابت می باشد. این ورزش نیز فشاری بر بدن وارد نمی کند و به علاوه در گردش سریع جریان خون نیز تاثیر مثبت دارد.
  3. بدوید: بر روی یک سطح نرم مانند چمن به آهستگی بدوید تا با قوی شدن ماهیچه ها به بهبود واریس پا به وسیله ورزش دست زده باشید.
  4. پدال بزنید: بر روی یک سطح صاف دراز بکشید و هر دو دست خود را زیر باسن بگذارید و همانند و قتی که سوار دوچرخه هستید، شروع به پدال زدن بکنید. برای این کار پاها را بالا نگه دارید و تا زمانی که گردش خون را احساس نکردید و دردتان کمتر نشد به این ورزش ادامه دهید.

ورزش های مفید برای درمان واریس پا

  1. پای خود را بالا نگه دارید: در کنار یک دیوار دراز بکشید و دستانتان را در زیر باسن خود بگذارید و با انقباض کمر پاهای خود را به ترتیب به طور عمود بالا نگه دارید.
  2. ساق پای خود را تقویت کنید: دستتان را به یک میله بند کنید و بعد بر روی پنجه پا بالا بروید و سپس فرود بیایید این کار را در سه ست ۱۲ تایی انجام دهید.
  3. شنای پهلو بزنید: بر روی شکم خود بخوابید و پاها و دستهای خود را متناوبا بالا و پایین ببرید. در درمان واریس پا می توان از حرکت شنای خوابیده می توان استفاده کرد.با چه ورزش هایی می توان واریس پا را درمان کرد؟
  4. روی پنجه راه بروید: برای خون رسانی به ماهیچه ها در حین انجام کار هر از گاهی بر روی پنجه خود راه بروید و بر روی آن بپرید.
  5. پاهای خود را قفل کنید: در حرکت قفل پا شما باید بر روی زمین دراز بکشید و ران پای خود را به زمین بچسبانید، سپس یک پای خود را به طرف صورت خود خم کنید و از آن طرف سر و گردن خود را بالا بگیرید به طوری که نوک بینی مماس با سر زانوی شما باشد. این حرکت را سه بار برای هر پا سه مرتبه انجام دهید.

واریس چیست و چرا به وجود می آید؟

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اگر به هر دلیلی قادر به انجام فعالیت های گفته شده در بالا نیستید به این روش ها در درمان واریس پا با ورزش اکتفا کنید:

  • در حالی که نشسته و یا ایستاده به کار خود مشغول هستید، پاهایتان را برای جریان یافتن خون در آن از زانو خم و راست کنید.
  • در حال انجام کار به حالت ایستاده و یا نشستن های طولانی مدت و در هنگام حاملگی از جوراب های محکم استفاده کنید تا فشار را از روی پاهای شما کم کند.

راه های درمان واریس پا با ورزش

  • پوشیدن کفش های پاشنه دار را به مهمانی ها محدود کنید و در همیشه از این کفش ها استفاده نکنید تا ماهیچه ساق پایتان ضعیف نشود.
  • در حالی که مجبورید ساعات طولانی مدتی را یک جا بنشینید، پنجه پای خود را بالا بیاورید تا فقط پاشنه بر روی زمین قرار بگیرد و بعد پنجه پای خود را روی زمین بگذارید و پاشنه پا را بالا بگرید تا به عضله های پای خود خون رسانی کنید.
    ورزش های مفید برای درمان واریس پا

انواع واریس

بیماری واریس دارای انواع متفاوتی است که هر کدام از آنها به روش خاصی درمان می شوند، در زیر با هر یک از این موارد آشنا می شوید :

رگ های عنکبوتی (تلانزکتازی) :

رگ های کوچک و گشاد شده ای هستند که همچون تار عنکبوت در رنگ های قرمز، آبی و بنفش بر روی پوست دیده می شوند، در واقع این تار ها سیاهرگ های صاف بوده و ظاهری همچون خونمردگی و کبودی پیدا کرده اند.

رگ های شبکه ای :

رگ های بزرگ تر و گشاد شده ای می باشند که به نسبت رگ های عنکبوتی در عمق بیشتری از پوست قرار می گیرند و اغلب به رنگ آبی و صاف بوده و پشت پاها، مخصوصا پشت زانو دیده می شوند.

رگ های واریسی :

این نوع رگ ها نیز به شکل برجسته و بزرگ شده به رنگ آبی، بنفش و یا به صورت گوشتی هستند به طوری که همچون طناب برجسته پیچ خورده ظاهر می گردند، برای درمان این رگ های واریسی حتما باید عمل جراحی صورت گیرد.

بهبود واریس پا با ورزش

عوارض جانبی واریس

رگ های واریسی ضمن اینکه دارای ظاهری ناخوشایند می باشند، سلامتی بیمار را نیز تهدید خواهند کرد، در زیر با برخی عوارض این بیماری آشنا می شوید :

  • درد شدید و خستگی مزمن
  • حس سنگینی در پا ها در شب و بعد از ورزش
  • خونریزی شدید به دنبال وارد آمدن آسیب جزئی به ناحیه درگیر
  • گرفتگی عضلات
  • خارش در ناحیه رگ های واریسی
  • ترومبوفلبیت یا ایجاد لخته خون در سیاهرگ واریسی
  • تورم مچ پاها و التهاب آن
  • تلانژکتازی و ایجاد رگ های عنکبوتی در پای آسیب دیده
  • تغییرات آشکار پوست در نزدیکی رگ های واریسی (رگ ها به رنگ آبی و یا قهوه ای ظاهر می شوند)
  • خشکی و قرمزی پوست اطراف ناحیه آسیب دیده و احساس خارش در آن
  • سندرم پای بی قرار که یکی از عوارض شایع بیماری واریس است
  • ایجاد آتروفی بلانچ یا لکه های سفید نامنظم که به شکل اسکار روی مچ پا ظاهر می شوند.

درمان واریس پا با تمرینات

البته ممکن است برخی مبتلایان به واریش هیچ یک از علایم بالا را مشاهده نکنند، اما با این حال این بیماری نیاز به درمان دارد.

در درمان واریس پا با ورزش از نکات گفته شده در این مطلب استفاده کنید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد از ورزش های سنگین، یک نشستن و سر پا ایستادن های طولانی بپرهیزید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *