دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تالاب چغاخور و طبیعت زیبای این منطقه در چهارمحال بختیاری

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

تالاب چغاخور که یکی از شگفت انگیزترین تالاب های ایرانی است، در ایلام قرار دارد و جاذبه های متنوعی برای گردشگران خواهد داشت. این تالاب گونه های جانوری و گیاهی بسیار متنوعی دارد.

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در استان چهارمحال بختیاری و ارتفاعات رشته کوه زاگرس، تالاب چغاخور بوده که جذابیت های طبیعت گردی فوق العاده ای دارد. این تالاب یکی از مهم ترین جاذبه ها برای طبیعت گردان است. این تالاب بین المللی شگفتی های زیادی برای علاقمندان دارد.

منطقه دیدنی چغاخور

معرفی تالاب چغاخور

این تالاب بین المللی از گذشته یکی از مهم ترین آبخورهای دامی در ایل بختیاری بوده است. حدود ۳۰۰ سال پیش ایل بختیاری به این نواحی سفر کرده اند و در اطراف این تالاب نیز سکونت داشته اند. این تالاب دیدنی ۲۳۰۰ هکتار مساحت داشته و در ۶۵ کیلومتری از شهرکرد قرار دارد. این تالاب در بروجن قرار دارد و امروزه از مکان های دیدنی چهار محال بختیاری و در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان قرار دارد.

دیدنی های تالاب چغاخور

در واقع با انعکاس چشم انداز زیبایی از این تالاب در میان آب های شفاف می توانید، مناظر زیبای آن را مشاهده کنید. در فصل بهار می توانید کوه های سر به فلک کشیده این نواحی را سرسبز و پر از گل ببینید. در زمستان این کوه ها سفیدپوش شده و سطحی صیقلی دارند. آبی آسمان در این ارتفاعات نیز شگفت انگیزتر هستند. پاین نواحی همچنین مکان مناسبی برای زندگی عشایران می باشند.

ارتفاعات چغاخور

زیستگاه تالاب:

این تالاب دیدنی و شگفت انگیز هر ساله میزبان گردشگران زیادی بوده همچنین در فصل های مختلفی از سال گونه هایی از پرندگان در این نواحی مهاجرت می کنند. حواصیل، لک لک، فلامینگو، شکاری ها، کشیم، خروس کولی، قو، اردک و … از مهم ترین گونه های پرندگان مهاجر هستند. این منطقه از جاذبه های گردشگری مهم در ایلام بوده و می توانید از آن بازدید کنید.

  •  آرون گروپس

زیستگاه چغاخور

این نواحی دارای گونه های مهم از آبزیان بوده که اهمیت زیادی دارند. ماهی گورخری، فیتوفاک، عروس، کپور، از مهم ترین گونه های آبزیان بوده که در این آب ها یافت می شوند. اگر می خواهید با زیتسگاه جانوری این تالاب بیشتر آشنا شوید، می توان به لاک پشت، مارها، بزمجه و … اشاره نمود. پستانداران این منطقه تشکیل شده از سمور، شنگ، گراز و شغال هستند.

اهمیت چغاخور

ویژگی های تالاب:

تالاب چغاخور دارای ۲۳۰۰ هکتار مساحت بوده و در ارتفاع ۲۱۰۰ متری کوه های زاگرس قرار دارد. در میان علفزارهای این کوهستان ها می توانید، چشم اندازهای بسیار ویژه ای را مشاهده کنید. آب های این تالاب از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می گیرند. حجم این تالاب در زمستان نیز به بالاترین حد خود می رسد. در تابستان آب های این نواحی نسبتا کم می شود.

تنوع جانوری چغاخور

این نواحی ویژگی های طبیعت گردی مهمی دارد. در این نواحی گونه های متنوعی از گیاهان وجود دارد که می توانید، مشاهده کنید. از مهم ترین گونه های گیاهی در این اطراف می توان به نم پسند، غوطه ور و حاشیه ور اشاره کرد که هر یک تنوع زیادی دارند.

شما علاقمندان در این بخش نگاهی به یک منطقه از دیدنی های چهارمحال بختیاری داشتید که این استان از تنوع و جذابیت زیادی برخوردار هستند. این نواحی مقصد گردشگران زیادی بوده و در سفر به آن تجربه خاصی خواهید داشت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *