دسته ها
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش شمشاد جنگلی و دستورالعمل کاشت آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع کاشت و پرورش شمشاد جنگلی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کشت، پرورش و نگهداری این گیاه زینتی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی درخت شمشاد جنگلی از دسته گیاهان تزئینی محسوب می شود که انواع مختلفی را شامل خواهد شد. شمشاد جنگلی در فضای شهری و مسکونی مورد کشت قرار می گیرد و به خاطر ظاهر بسیار زیبایی که دارد مورد توجه علاقه مندان به پرورش گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش شمشاد جنگلی

بهتر است بدانید درخت شمشاد جنگلی که امروزه با عنوان شمشاد معمولی نیز مطرح شده با نام علمی Buxus sempervirens شناخته خواهد شد. شمشاد جنگلی را می توان گونه معروفی از خانواده بوکساسه ها دانست که دارای برگ هایی بیضی شکل به رنگ سبز تیره بوده و در برخی از گونه های خود برگ ها به رنگ ابلق سبز، سفید یا سبز و زرد خواهند بود.

چگونگی پرورش شمشاد جنگلی

با وجود اینکه این درخت در فضای سایه نیز رشد می کند اما تمایل بیشتری به آفتاب دارد. درخت شمشاد جنگلی به خاطر داشتن قابلیت شکل پذیری آسان یکی از گیاهان ایده آل حصاری به شمار می آید که چنانچه هرس نشود گل های زرد کوچکی تولید خواهد کرد. توجه داشته باشید که تمامی قسمت های این گیاه سمی است و بایستی آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

توجه داشته باشید که درخت همیشه سبز شمشاد جنگلی نقش بسیار مثبتی در محوطه سازی فضای سبز دارد و زیبایی بی نظیری به محیط اطراف می بخشد. این گیاه بسیار کوتاه قامت بوده و تقریبا ۱ تا ۹ متر ارتفاع دارد. همچنین محور رشد آن نیز تنها ۲۰ سانتی متر خواهد رسید.

گیاه شمشاد جنگلی به رشد درختچه ای عادت داشته و شاخه های گسترش یافته از آن با زاویه گسترده یا کم و بیش خمیده خواهد بود. برگ های این گیاه اغلب سطحی و چرمی بوده و لبه هایی بدون دندانه خواهند داشت. تقریبا میزان طول برگ در شمشاد های جنگلی به ۲۴ تا ۳۵ میلی متر می رسد و اغلب به شکل نیزه ای مشاهده می شوند.

راه های تکثیر درختچه شمشاد

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت و تکثیر

توجه داشته باشید که معمولا تکثیر و کاشت شمشاد جنگلی از طریق دو روش کاشت بذر و قلمه زدن ساقه انجام می شود که در ادامه مراحل انجام آن ها را شرح داده ایم.

با این حال مناسب ترین و کاربردی ترین روش تکثیر انجام قلمه زنی شمشاد است که معمولا توصیه می شود  در اواسط فصل بهار تا اوایل فصل تابستان برای تکثیر آن اقدام نمایید. بهتر است از قلمه های نرم نیمه چوبی و چوبی برای تکثیر گیاهتان استفاده نمایید.

همچنین از برش های قلمه ای که به صورت افقی هستند نیز می توانید استفاده نمایید زیرا احتمال ریشه زایی آن بیشتر خواهد بود.

بهتر است برگ های انتهایی قلمه را به صورت کامل از گیاهتان حذف کنید و تنها دو الی سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید که در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه ها کاهش می یابد.

دستورالعمل کاشت شمشاد

شرایط مورد نیاز برای نگهداری شمشاد جنگلی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز جهت پرورش و نگهداری شمشاد جنگلی پرداخته ایم.

  • نور و دما:

شمشاد جنگلی برای رشد ایده آل نیاز به نور کامل خورشید دارد و همچنین هوای آفتابی را نیز می پسندد. با وجود اینکه قابلیت رشد در نور کم را دارد اما سرعت رشد آن کمتر خواهد شد و همچنین دریافت نور کم می تواند موجب کم رنگ شدن برگ هایش شود.

در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که هوای خنک بهترین رشد را برای شمشاد جنگلی دارد و در مقابل دماهای بالا از سرعت رشد آن می کاهند. همچنین در صورت افزایش بیش از اندازه دما برگ های گیاه دچار سوختگی شده و در نتیجه ریزش برگ های گیاه را در پی خواهد داشت.

شرایط مورد نیاز برای کاشت گیاه

  • آبیاری:

توصیه می شود که آبیاری گیاه شمشاد را به صورت منظم انجام دهید و همچنین سطح بستر را حتما پیش از آبیاری مرطوب نمایید تا از خشک شدن خاک بستر جلوگیری شود. البته که در فصول سرد سال بایستی میزان آبیاری را کاهش دهید و این کار را تا حدی انجام دهید که خاک اطراف ریشه ها خشک نشود زیرا کمبود رطوبت خاک باعث خشکیدگی نوک برگ های گیاه خواهد شد.

  • خاک و کوددهی:

به طور کلی شمشاد جنگلی در خاک های سنگین ماند خاک باغچه و ماسه ریشه زایی می کند اما بهترین ترکیب برای بستر آن ماسه دریا همراه با کمپوست خواهد بود که پس از ریشه دهی قلمه ها می توانید گیاهتان را به فضای اصلی باغچه انتقال دهید.

همچنین در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت که شمشاد جنگلی را هر دو هفته یک مرتبه از اردیبهشت تا شهریور ماه هر دو هفته یک مرتبه تغذیه نمایید.

شرایط لازم برای نگهداری شمشاد معمولی

  • هرس:

بهتر است بدانید که فصول بهار و پاییز بهترین زمان برای هرس گیاه محسوب می شوند. این گیاه معمولا هر مقدار و هر نوع هرسی را تحمل می کند و بدون هرس نیز بوته هایی زیبا و متراکم خواهد داشت و با این حال ظاهر و اندازه نهایی هرس به نوع شمشاد ها وابسته خواهد بود.

برای انتقال گیاه به محل اصلی حتما ریشه ها را هرس کنید و همچنین برای متراکم شدن گیاه بایستی بوته را تا سه سال به صورت منظم هرس نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *