دسته ها
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

آسیب های که با خوردن مواد شوینده توسط کودک ایجاد می شود

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که مواد شوینده توسط کودک گاهی اوقات خورده می شود که در این مواقع بایستی اقدامات خودسرانه را کنار بگذارید و کودکتان را هر چه سریع تر به مراکز درمانی انتقال دهید. در این مقاله به بیان اقدامات لازم پس از تماس کودک با ماده شوینده به منظور آشنایی بیشتر پرداخته ایم با ما همراه باشید.

خطر خوردن مواد شوینده خطرناک توسط کودک همواره وجود دارد زیرا گاهی اوقات ممکن است کودک تان به صورت تصادفی وایتکس و یا مواد شوینده را بخورد و از آنجایی که کودکان دارای جثه ی کوچکی هستند مواد شوینده با سرعت بیشتری در بدن شان اثر خواهد کرد. به همین خاطر باید روند رسیدگی به آن را سریع تر کنید و برخی از اقدامات کمک به کودک را بیاموزید.

خورده شدن مواد شوینده توسط کودک

همانطور که می دانید کودکان اغلب به خاطر کنجکاوی زیاد و عدم شناخت نسبت به دنیای اطراف ممکن است اقدام به خوردن و آشامیدن مواد غیر خوراکی کنند و خطر مسمومیت را برای خود ایجاد کنند. به طور کلی یکی از این مواد شوینده و شیمیایی که در تمام خانه ها هم وجود دارد شامپو و مایع ظرفشویی خواهد بود که اغلب به خاطر رنگ و عطر خوبی که دارند توجه کودک را به جلب خواهند کرد.

علئم مختلف مسمومیت کودک

گاهی اوقات نیز به خاطر رها کردن مواد شوینده اعم از وایتکس و پودر لباسشویی در معرض دسترس کودک ممکن است آن ها را بر حسب اتفاق بخورد. دقت داشته باشید که معمولا کودک در سنی که هنوز قدرت تشخیص کافی ندارد بیشتر در معرض خطرات قرار خواهد گرفت و یکی از این خطرات مسمومیت با مواد شوینده مانند ریکا، وایتکس، صابون و صابون مایع خواهد بود.

از آنجایی که کودکان حس کنجکاوی زیادی دارند نباید نسبت به مراقبت آن ها در این سن کوتاهی کنید. با وجود اینکه خطرات ناشی از مسمومیت با مواد شوینده بسیار زیاد است اما خوشبختانه با رعایت چند نکته راحت می توانید از کود در محیط خانه به خوبی مراقبت نمایید و از هر گونه مسمومیت احتمالی پیشگیری نمایید.

توجه داشته باشید که هر نوع ماده شوینده از جمله انواع ضد عفونی کننده ها، سفید کننده ها، جرم گیرها، پاک کننده های سطوح و حتی صابون های معمولی می توانند برای کودکتان مسموم کننده و در نهایت خطرناک باشند. بر اساس آمار به دست آمده در طول سال کودکان بسیاری دچار مسمومیت به خاطر استنشاق گاز های خطرناک و یا تماس با مواد ضدعفونی کننده و سفیدکننده می شوند.

پیامد های خوردن مواد شوینده توسط کودک

  •  آرون گروپس

که گاهی اوقات این مسمومیت ها به موقع رسیدگی و درمان می شوند اما گاهی اوقات نیز عوارض آن به اندازه ای شدید است که باعث فوت کودک خواهد شد. برخی از مواد شوینده گاز های خطرناکی دارند که ورودشان به ریه برای کودک بسیار خطرناک خواهد بود و همچنین ترکیب برخی شوینده ها و جرم گیرها با یکدیگر نیز باعث تولید گاز های خطرناک شده و می تواند سلامت کودک و سایر اعضای خانواده را به خطر بیندازد.

البته که میزان آسیب پذیری ریه کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است و چنانچه مراقبت صحیحی از کودکتان نداشته باشید ممکن است او اقدام به خوردن مواد شوینده کند و در نهایت دچار مسمومیت گردد.

تاثیر مواد شوینده بر ریه کودکان

علائم مسمومیت کودک با مواد شوینده

همانطور که متوجه شدید مواد شوینده بخاطر گاز های سمی که تولید می کنند ریه ها را به خطر خواهند انداخت. به همین خاطر اگر متوجه شدید که مواد شوینده توسط کودک خورده شده بایستی به علائم آن دقت داشته باشید که برای سهولت در این روند برخی از علائم شایع را شرح داده ایم:

  • ایجاد تنگی نفس و سرفه
  • تاول و لب های قرمز
  • درد و ورم دهانی
  • در موارد شدید تر خورده شدن مواد شوینده توسط کودک ممکن است او علائم فوق را از خود نشان دهد:
  • استفراغ و گاهی وجود خون در استفراغ
  • کاهش فشار خون و ضربان قلب
  • دل درد و وجود خون در مدفوع
  • کاهش فشار خون و ضربان قلب
  • آسیب به مری
  • وجود قرمزی و التهاب یا سوختگی سطحی
  • کاهش فشار خون و ضربان قلب
  • سوزش و قرمزی چشم ها و در مواردی از دست دادن بینایی
  • تورم راه های تنفسی، تنفس با صدای بلند و تغییر رنگ کودک

نشانه های مسمومیت کودک با مواد شیمیایی

اقدامات اولیه پس از مسمومیت

همواره توصیه می شود پس از اینکه کودکی دچار مسمومیت با مواد شوینده شد به هیچ وجه بدون اطلاع و بر اساس حدس و گمان شخصی اقدامی نکنید. در ادامه برخی از کار های نباید در این مواقع را شرح داده ایم:

  • برای مثال اگر کودک تان مواد شوینده حاوی اسید خورده او را مجبور به خوردن ماده ای که اثر اسیدی را خنثی خواهد کرد نکنید زیرا در این مواقع آسیب وارده دوچندان خواهد شد.
  • زمانی که کودک ماده شوینده ای مانند وایتکس خورده قطعا دچار خفگی نمی شود اما اگر استفراغ کند و بالا بیاورد و مجددا آن را ببلعد ممکن است دچار خفگی شود. در این شرایط کار خودسرانه ای انجام ندهید و در سریع ترین زمان ممکن است با اورژانس تماس بگیرید و از توصیه های آن استفاده نمایید.
  • دقت داشته باشید که در این مواقع بهترین کار حفظ خونسردی است تا بتوانید درست فکر کنید و تصمیم معقول بگیرید. بهتر است بدانید که در صورت بسته بودن راه تنفسی کودک سعی کنید با آب دادن به او تا رسیدن نیرو های اورژانس راه تنفسی کودک را باز کنید.

اقدامات لازم خنگام مسموم شدن کودکان با ماده شوینده

کارهای ممنوعه پس از خوردن مواد شوینده

گاهی اوقات ممکن است در این مواقع بر اساس شنیده های بی اساس و بی پایه اقدام به خوراندن برخی از مواد برای نجات کودک کنید که کاملا اشتباه است. در ادامه کارهایی را بیان کرده ایم که در صورت خورده شدن مواد شوینده توسط کودک نباید انجام دهید.

  • خوردن شیر برای کاهش عوارض بلع ماده شوینده:

برخی از افراد تصور می کنند که خوردن شیر در این مواقع باعث کاهش میزان جذب ماده شوینده می شود و یا از عوارض آن می کاهد و به همین خاطر اقدام به خوراندن شیر به کودک می کنند. در صورتی که انجام این کار گاهی نتیجه ای کاملا عکس خواهد داشت و باعث جذب سریع تر ماده سمی در بدن کودک خواهد شد.

  • خوردن آب نمک برای استفراغ مواد شوینده:

برخی از افراد اعتقاد دارند که آب نمک با غلظت بسیار بالا باعث تحریک بدن برای استفراغ می شود و بنابراین مواد سمی با استفراغ از معده خارج خواهد شد. اما بایستی بدانید که آب نمک با غلظت بسیار زیاد ممکن است کودکتان را دچار اختلالات الکترولیتی و مشکلات جسمانی کند.

کار های ممنوعه هنگام مسومیت کودک

  • خوراندن آب لیمو برای خنثی سازی اثر ماده شوینده:

گاهی اوقات بر اساس باورهای غلط قدیمی والدین ممکن است برای خنثی سازی اثر ماده شیمیایی ناشی از مواد شوینده توسط کودک اقدام به خوراندن آب لیمو به کودکشان کنند اما باید بدانید که انجام این کار باعث درد و آسیب به معده کودکتان خواهد شد.

  • وادار کردن کودک به استفراغ:

هیچ پزشکی انجام این کار را توصیه نمی کند زیرا بالا آوردن ماده سمی باعث آسیب به دستگاه گوارشی خواهد شد. پس شما نیز اقدام خودسرانه ای انجام ندهید و اجازه دهید پزشک بر اساس تشخیص و و تجویز خود کودک را درمان کند.

روش های درمانی ایده آل:

بهتر است بدانید اینکه یک کودک در اثر تماس با مواد شیمیایی دچار مسمومیت شده بستگی زیادی به نوع ماده مسموم کننده و میزان قرار گرفتن کودک در معرض آن خواهد داشت. همچنین نوع درمان او نیز بسته به ماده ی خورده شده دارد. به طور کلی کودک ممکن است به یکی از روش هایی که در ادامه بیان کرده ایم با ماده شوینده مسموم گردد:

اصول درمان کودک پس از خوردن مواد شوینده

  • اگر تنها ماده شوینده به پوست کودک تماس پیدا کرده باشد درمان آن مشابه درمان سوختگی خواهد بود.
  • اگر مواد شیمیایی توسط کودک خورده شده باشند ممکن است درمان هفته ها و حتی ماه ها طول بکشد.

توصیه می شود که در صورت مشاهده علائم مسمومیت در کودک حتما او را به بیمارستان انتقال دهید. در بیمارستان معمولا پزشک علائم حیاتی کودک شامل ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون و تنفس را کنترل خواهد کرد. همچنین اگر می دانید که کودک با چه نوع ماده شوینده ای در تماس بوده و میزان این تماس چقدر بوده حتما اطلاعات خود را به پزشک انتقال دهید.

از دسته روش های درمان مسمومیت توسط مواد شوینده می توان به اکسیژن، داروهای مسکن، مایعات داخل وریدی، لوله تنفس، برداشتن یا پانسمان قسمت های سوخته پوست، شستن مداوم قسمت های سوخته، انجام برونکوسکوپی و آندوسکوپی اشاره کرد که توسط پزشک متخصص تجویز خواهند شد.

دلایل خوردن مواد شوینده توسط کودک

همچنین در پایان پس از آشنایی با خطرات خوردن مواد شوینده توسط کودک پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با دیگر مطالب در رابطه با مواد غذایی ممنوع برای کودکان و درمان حالت تهوع در کودک نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *