دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگهداری گیاه نیزه آفریقایی و شناخت شرایط نگهداری از آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

بهتر است بدانید ک گیاه نیزه آفریقایی در واقع از دسته گیاهان همیشه سبز می باشد که اغلب بومی مناطق گرمسبری است و در این مطلب سعی داریم شما را با روش های مراقبت و نگهداری گیاه نیزه آفریقایی آشنا نماییم.

به طور کلی گیاه نیزه آفریقایی که با نام سانسوریای نیزه ای نیز شناخته می شود از دسته گیاهان بومی مناطق آنگولا به شمار می آید که دارای برگ هایی راست لوله ای مشابه نیزه می باشد و به دلیل زیبایی گسترده ای که دارد مورد پسند اغلب باغبانان قرار گرفته است. توجه داشته باشید که معمولا این گیاه تا ارتفاع ۱ متر رشد خواهد کرد و قطر آن نیز به ۳ سانتی متر می رسد. در ادامه به معرفی روش نگهداری گیاه نیزه آفریقایی می پردازیم.

نگهداری گیاه نیزه آفریقایی

بهتر است دانید که گیاه نیزه آفریقایی در واقع از گیاهان همیشه سبز است که اغلب از زمین می روید و گاهی اوقات نیز زیر زمین وجود دارد و می توان آن را از دسته کلونی های وحشی دانست. این گیاه اغلب به صورت خالخالی و برگ هایی لوله ای دیده می شود که بسیار نرم می باشند و دارای رنگ های سبز و طوسی است. به طور کلی برگ های این گیاه حدود ۳ سانتی متر ضخامت دارد و توانایی رشد تا ارتفاع ۱ الی ۲ سانتی متری را دارا می باشند. جالب است بدانید که گیاه نیزه آفریقایی در سن پایین نیز شکوفه می زند و معمولا برای تزئین خانه مورد استفاده قرار می گیرد. گل نیزه آفریقایی جز گیاهان نامعمول و عجیب به حساب می آید که می توانید آن ها را در بستری پر از شن بکارید و مهم ترین نکته ای که برای کاشت و نگهداری گیاه نیزه آفریقایی وجود دارد این است که می توان پس از کاشت آن را به حال خود رها نمود تا روند رشد خود را طی کند.

چگونگی نگهداری گیاه نیزه آفریقایی

نحوه تکثیر گیاه سانسوریا

همه انواع سانسوریا را می توانید به روشهای مختلف بذر، پاجوش، قلمه برگ و ساقه و نیز تقسیم ریشه تکثیر کرده و پرورش دهید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش و مراقبت از گیاه نیزه آفریقایی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و روش های نگهداری گیاه نیزه آفریقایی پرداخته ایم که می توانید در این دوران از آن ها استفاده نمایید:

نور:

بهتر است بدانید که این گیاه در محیط های روشن دوام بالایی دارد و بایستی مقدار نور را به اندازه کافی دریافت نماید و همچنین می تواند از طریق نور جانبی زیر پنجره نیز رشد خوبی در پیش داشته باشد اما اگر برای مدت طولانی گیاه را در مکانی با نور کم نگهداری کنید، روند رشد متوقف خواهد شد. به طور کلی گیاه نیزه آفریقایی زمانی که نور کافی دریافت کند برگ های ایستاده ای خواهد داشت و می تواند در فضای گلدان جلوه زیباتری داشته باشد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه نیزه آفریقایی

  •  آرون گروپس

دما:

به طور کلی این گیاه بومی مناطق شرجی است و می تواند در بازه دمایی بین منفی ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی گراد به خوبی مقاومت کند و همچنین تغییرات دمایی را کنترل نماید ولی اغلب توصیه می شود آن را در دماهایی کمتر از ۱۳ درجه قرار دهید تا رشد خوبی داشته باشد. همچنین این دسته از گیاهان قابلیت تحمل هوای خشک را نیز دارند به شرط اینکه بیش از حد در معرض آلوده کننده ها مانند دود ماشین قرار نگیرند و در واقع یک رطوبت معمولی در محیط اتاق می تواند برای این گیاهان مفید و مطلوب باشد.

آبیاری:

توجه داشته باشید زمانی که رشد این گیاه فعال است بایستی آبیاری را به صورت متعادل انجام دهید و مقدار آن به اندازه ای باشد که خاک رطوبت خود را حفظ کند و پیش از هر بار آب دادن اجازه دهید بستر کاملا خشک شود. همچنین در فصول سرد سال نیز بایستی اجازه دهید سطح بستر تا نصف خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید و در هنگام انجام آن مراقب باشید که آب روی برگ ها نریزد زیرا این اتفاق باعث پوسیدگی برگ ها خواهد شد. به طور کلی اگر برگ ها بیش از حد مورد آبیاری قرار بگیرند دچار زردی خواهند شد و به تدریج از بین می روند.

آبیاری مورد نیاز بستر گیاه

خاک و تغذیه:

بهتر است بدانید که بستر گیاه نیزه آفریقایی باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد و می توانید برای بستر از ترکیب خاک شن، پرلیت و خاک برگ استفاده نمایید تا گیاه بتواند روند رشد خود را به درستی طی کند. همچنین توصیه می شود که در تغذیه گیاه خود افراط نکنید و تنها یک مرتبه در طول ماه گیاه را با استفاده از کود های مایع تغذیه نمایید.

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که باید در فصل بهار عمل تعویض گلدان را برای این گیاه انجام دهید زیرا در این فصل معمولا شاخ و برگ های آن شلوغ می شوند و در نتیجه بر اثر این شلوغی ممکن است ریشه ها دچار آسیب شوند. توصیه می شود که از گلدان جدیدی که دارای زهکشی مناسبی است استفاده نمایید تا گیاهتان دچار مشکل نشود و همچنین بایستی به اندازه کافی خاک رس را در پایین ترین سطح گلدان قرار دهید.

چگونگی انجام تعویض گلدان گیاه

بیماری های گیاه نیزه آفریقایی:

بهتر است بدانید که این گیاه بسیار مساعد در برابر پوسیدگی ریشه می باشند و به همین دلیل باید در روند آبیاری دقت زیادی داشته باشید و حتما در انتهای گلدان سوراخ هایی را برای خروج آب ایجاد نمایید. همچنین بیماری های قارچی نیز گیاه را مورد هجوم قرار می دهند که می توان برای نابودی آن ها از قارچ کش های مانکوز استفاده نمود و به طور کلی از نشانه های بروز این بیماری در گیاه می توان به زرد شدن ساقه ها و تغییر رنگ در ساقه و بدنه گیاه اشاره نمود.

مراقبت‌های خانگی از این گیاهان

گیاه نیزه آفریقایی یا سانسوریا از جمله گیاهان تزئینی می باشد که پرورش آن در منزل آسان و راحت است به طوری که حتی در صورت بی توجهی به گیاه نیز دوام می آورند، تنها نکته مهم برای نگهداری سانسوریا آن است که زهکشی گلدان این گیاه مناسب باشد.

مراقبت از گیاه نیزه آفریقایی

برای مراقبت و تمیز نگه داشتن گیاه می توانید با استفاده از یک دستمال پارچه ای مرطوب و تمیز، برگ های گیاه را از گرد و غبار و آلودگی پاک کنید.

همچنین از آنجا که در صورت مشکل کمبود جا و تنگ بودن گلدان، گیاه ممکن است دچار شکستگی شده و نیز توانایی ادامه رشد را نداشته باشد، بنابراین باید متناسب با اندازه گیاه، گلدان مناسب را انتخاب کنید.

هرس کردن گیاه

در نتیجه افزایش شاخ و برگ این گیاه و ایجاد شلوغی و در هم تنیده شدن برگ های آن نیاز به هرس کردن گیاه می باشد که برای این منظور می توانید با کمک یک چاقوی تیز، برگ های اضافی را برش زده و جدا کنید، اجازه دارید برگ ها را تا ۱۵ سانتیمتر برش بزنید.

علاوه بر آن می توان برگ های برش داده شده را به طور جداگانه در گلدان جدید قرار داده و اطراف آن را خاک مناسب بریزید تا با استفاده از روش قلمه زدن شاهد گیاه سانسوریا جدیدی باشید.

نگهداری نیزه آفریقایی

همچنین می توانید در لینک های مقابل با نحوه پرورش گیاه آگلونما نخشید و نگهداری از گل قاشقی آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *