دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سفر به سرزمینهای خوش رنگ و بو، در همین نزدیکی

  • یلدا محمدی
  • ۱۵ دی ۱۳۹۷
  • ۰

فرقی نمیکند انگیزه شما از سفر چه باشد ، مهم این است که وقتی دریچه ای جدید در زندگی باز می کنید و از آن عبور می کنید ، گویی که ذهن تان را خاموش و بعد روشن می کنید و بیشتر خستگی ها و بن بست ها را از ذهن خود پاک می کنید .

هیجان و جنب و جوش سفر ، خواه نا خواه ذهن و جسم شما را درگیر می کند و از رخوت و یکنواختی خارج می کند و اینگونه است که تاثیر مثبت سفر بر سلامتی انکار ناپذیر می شود . میخواهیم با هم چند جاذبه گردشگری هیجان انگیز و جالب توجه را از نزدیک ببینیم ، شاید مقصد بعدی شما یکی از این جاذبه ها باشد.

وایلد وادی دبی

با وایلد وادی به دنیای ملا نصر الدین سفر کنیم

حوالی سال ۲۰۰۰، هر مسافری که از سفر دبی برمی گشت امکان نداشت با شگفتی و حیرت از خاطرات گردش و تفریح در منحصر به فردترین پارک آبی که در طول عمرش رفته ،  تعریف نکند و اسم وایلد وادی را برای خیلی ها به آرمانی برای سفر به دبی تبدیل نسازد  ! با گذشت حدود ۲۰ سال ( از افتتاحیه سال۱۹۹۸ تا کنون) هنوز هم چیزی از این همه جذابییت کاسته نشده است ، خصوصا خانواده ها نهایت تلاش خود را میکنند تا برای سرگرمی و خوش گذرانی هر چه بیشتر ، وایلد واری را در برنامه هایشان بگنجانند  .  .

بدون شک روزی که گروه موفق بین المللی ساخت و ساز جمیرا ، بعد از پروژه های عظیم هتل و رستوران خود ، تصمیم به احداث پارک آبی وایلد وادی گرفتند ، از موفقییت چشمگیر آن اطمینان داشتند و امروز  از خوش اقبالی خود در پردازش چنین ایده ای بسیار خرسند هستند .

وایلد وادی دبی

این پارک بر اساس یک شخصیت معروف  به اسم  “یوها” در داستانهای عربی ساخته شده  ؛ یوها ی باهوش که گاها برای فرار از مشکلات و یادآوری زشتی ها به سایرین خود را به نادانی میزند ، شخصییتی مشابه ملانصرالدین در داستانهای کهن پارسی دارد . اگر قبلا ماجراهای یوها را خوانده باشید قطعا به محض ورود به وایلد وادی ،  همه آنها برایتان تداعی خواهد شد  . به این ترتیب زمان و هزینه ای که برای حضور در وایلد وادی صرف میکنید ، تنها برای چند ساعت تفریحات هیجانی نیست بلکه به نوعی گذر در تاریخ و ادبیات عرب هم هست ، با این امتیاز که شاید در این پارک ۵ هکتاری  شاهد ماجراجووییهایی باشید که در هیچ کتابی هزار صفحه ای نوشته نشده …

این سرزمین اسرار آمیز در خیابان جمیرا و در همسایگی هتل معروف جمیرا و برج العرب  واقع شده و دنیایی حیرت انگیز با بیش از ۳۰ مدل وسیله تفریحی و سرگرمی را  در اخیتار مرد و زن و پیر و جوان قرار میدهد .

اگر برای اقامت در دبی ، یکی  از هتل های جمیرا را برگزیده اید ، میتوانید به رایگان از حضور در این بهشت پر هیاهو لذت ببرید . برای سایر مراجعین بلیط  ورودی به پارک آبی وایلد وادی  بر اساس قد محاسبه میشود ، هر چه قد بلند تر ، گرانتر ! ( ورودی کودکان زیر ۲ سال رایگان است . ) فراموش نکنید که برای ورود به این پارک ،ملزم به ارائه کارت شناسایی هستید .

اگر قصد دارید در فصول سرد به دبی سفر کنید و حتما میخواهید به وایلد وادی هم سر بزنید خوب است بدانید که این پارک رو باز ، امکان سرد و گرم کردن آب در فصول مختلف را دارد !پس اصلا نگران نباشید . شاید جالبتر باشد بدانید که برخی وسایل موجود در وایلد وادی برای بانوان باردار نیز مناسب است !

سرسره های آبی انفجاری ، موج سواری و استخر موج ، تنتروم اَلِی، سواری در قایق و دریاچه یوها ، سفر یوها ، رودخانه خروشان ، سرسره آبی که با سرعت باورنکردنی ۸۰ کیلومتر در ساعت  در آن حرکت خواهید کرد، ماشین های موج سواری ، آبشارهای مصنوعی با ارتفاع ۱۸متر در ورودی پارک ، سر خوردن روی بلندترین سرسره آبی جهان  (بعد از ایالت متحده ) تجربه یک سقوط نفس گیر ۳۳ متری همراه با یک آبشار از سرسره سقوط آزاد جمیرا سکیرا تنها چند سرگرمی ساده این مجموعه به شمار می آیند .

برج سورج ، که یک سرسره پیچ در پیچ است و  به یک استخر منتهی میشود و پیچش و سر خوردن بر آن لذتی وصف ناپذیر خواهد داشت و همچنین مستر بلسترز که در واقع یک ترن پر پیچ و خم است. دو تا از برترین های این مجموعه اند .

طبق آمار و اطلاعات دقیق اخیر ، وایلد وادی “هفتمین پارک آبی برتر دنیا ” به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری تور دبی به حساب می آید و یک روز سرشار از هیجان را برای مهمانانش به ارمغان می آورد به علاوه دسترسی راحتی را به امکانات رفاهی قابل توجهی مهیا میسازد  ، وجود بزرگترین استخر موج خاورمیانه و شهرت زیاد سایر وسایل بازی و سرگرمی هر گردشگری را مشتاق حداقل یک بار حضور در آن میسازد .

از آنجا که وایلد وادی از  لحاظ ایمنی (حضور غریق نجات و کلیه تجهیزات ایمنی )، بهداشت ، فن آوری ، خلاقییت و کیفییت سرویس دهی و همچنین آموزش و برنامه های جالب توانسته به شهرت ویژه ای در دنیا دست پیدا کند  ، موفق به دریافت جوایز ویژه ای نیز گردیده است :

از نظر وب سایت تریپ ادوایزر ، وایلد وادی به عنوان هفتمین پارک آبی برتر دنیا در سال ۲۰۱۸، یکی از ۱۰ پارک آبی برتر دنیا و همچنین برترین پارک آبی خاورمیانه در سال ۲۰۱۷، برگزیده شد. به علاوه این مجموعه برنده جایزه گلد کوالیتی دبی در سال ۲۰۰۷ میلادی شده و همچنین دارنده گواهینامه ایزو (که نشان میدهد این مجموعه به طور کامل استاندارد سازی شده) میباشد  …

علاوه بر تمام امکانات تفریحی که برایتان توصیف کردیم ، ۲ فروشگاه و ۳ رستوران هم در محوطه در نظر گرفته شده که اگر گرسنه تان شد و یا به وسیله خاصی احتیاج داشتید نیازی به خروج از مجموعه نداشته باشید .

ساعت کاری پارک آبی وایلد وادی همه روزه از ۱۰ صبح تا ۷ عصر میباشد ( به جز روزهای دو شنبه که تا ۵ عصر باز است)

برج گالاتا استانبول

شهر استانبول تنها شهر جهان که در دو قاره قرار گرفته است، شهری پر از عجایب، زیبایی ها و مکان های فوق­العاده است. چیزی که زیبایی این شهر را بیشتر می­کند، تلفیقی از بناهای بسیار قدیمی و سبک معماری جدید است. این شیوه شهرسازی موجب شده شهر استانبول مورد پسند افراد زیادی با سلیقه های گوناگون باشد.

چشم و چراغ استانبول که به عنوان سمبل شهر شناخته می­شود، برج گاتالا نام دارد.

برج گالاتا استانبول

قدمت این برج به سال ۱۳۸۴ میلادی برمی­گردد. یعنی چیزی در حدود ۷۰۰ سال پیش. این برج تا ۱۰۰ سال پس از ساخت به عنوان بلندترین برج استانبول شناخته می­شد. تا زمانی که در شهر برج جدیدی ساخته شد. هدف از احداث این برج ۶۷ متری نظارت بر رفت و آمد کشتی ها بود.

در طی دوران به عنوان رصدخانه، زندان و برج دیده بانی از این برج استفاده می­شد. گذشت زمان و اتفاقات مختلف موجب شده که بنا بارها مورد تخریب و تعمیر قرار بگیرد. از بالای آن به راحتی جزیره زیبای پاریم آدا و شهر استانبول قابل روئیت است.

این برج در محله بی اوغلو واقع شده است. منطقه زیبایی که بخاطر داشتن مغازه های دیدنی و فضای خاصی که در آن ایجاد شده است، از مکان های مورد علاقه گردشگران تور استانبول است.

یکی از مزیت های این محله این است که برج گالاتا، میدان تکسیم و خیابان استقلال همگی در این منطقه قرار گرفته اند و می توان بعد از پیاده روی در خیابان استقلال و بازدید از مغازه های جذاب آن به این برج رسید.

راه بالا رفتن از این بنای مرتفع، پله ها  و یا آسانسوری است که به تازگی برای آن نصب شده است.

ساختار این برج با دژها و قلعه های قدیمی اندکی متفاوت است که نشان می­دهد دلیل ساخت آن علاوه بر مقاومت در برابر دشمن، بیشتر کاربرد دیدبانی داشته است. محله گاتالا منطقه اقامت استعمار گران رومی بوده و این برج از استحکامات آن دوران و نمادی از امپراطوری بیزانس هم بوده است.

نمای برج تا حدودی شبیه به معماری های فیلم های قرون وسطایی است و از این رو بسیار جالب و دیدنی است.

دیوارهای ضخیم برج نماد استحکام ۷۰۰ ساله آن است که با وجود گذشت قرن ها، هنوز هم پابرجا مانده است.

بالای این برج مکانی خاص و مناظری حیرت آور دارد. رستوران ها و کافه هایی که در بالای برج در حال خدمت رسانی هستند قیمت های بالایی دارند.

این بنای عظیم از معدود مکان های تاریخی و ارزشمند بجامانده از عصر بیزانس و ساخته شده به سبک رومی است.

قدم زنی در کوچه پس کوچه های قدیمی و سنگ فرش شده­ی محله گاتالا و بازدید از این برج، لحظاتی ناب و عاشقانه را برای گردشگران رقم می­زند. در این بازدید فوق العاده دوربین و اسباب عکاسی را حتما همراه خود داشته باشید.

سعی کنید برای بازدید از این بنای ارزشمند روزهایی را انتخاب کنید که جمعیت بازدید کنندگان از آن کمتر باشد. ازدحام جمعیت در کوچه های باریک و پله های این برج کمی کلافه کننده خواهد بود.

معمولا در بازدید خود متوجه حضور افرادی از فرهنگ ها و زبان های مختلف می­شوید. بنابراین سعی کنید با صبر و حوصله و حفظ احترام به دیگران بازدید خود را به اتمام برسانید تا از ایجاد مشکل خودداری کنید.

معبد وات رونگ خون تایلند

اماکن مذهبی همچون مسجد، کلیسا یا معبد همواره منتقل کننده پیام­های روحانی هستند، آنچه که در دنیای مادی نمی­توان یافت. این اماکن علاوه بر جنبه های زیبایی ظاهری عواطف و روان انسان ها را هم تحت تاثیر قرار می­دهند. یکی از دلایل محبوبیت این­گونه معابد در میان گردشگران تور تایلند  ، جاذبه معنوی آن­ها است.

به طور کلی معابد بودایی بخش­های مختلفی دارند.

 Bot یا  Ubosot تالاری مستطیل شکل است که درب اصلی آن رو به شرق باز می­شود. این تالار محل برگزاری مراسم های مختلف مذهبی است. معمولا دیوارها با نقاشی های Ramakien، نسخه تایلندی از حماسه هندی Ramayana است که مربوط به داستان های زندگی پیشین بودا است، نقاشی شده است.

معبد وات رونگ خون تایلند

Wat یک معبد پیچیده شمال سازه های مختلفی مثل گنبد، viharn، Bot و دیگر سازه ها که درون یک محوطه محصور شده اند که بسته به نوع معبد شامل بخش­های مختلفی مثل کتابخانه، مدرسه مذهبی و محل زندگی برای راهبان است. Chedi،Prang، Mondop، Sema، Ho Trai  و Sala انواع دیگری از معابد بودایی هستند که هرکدام ویژگی­های خاص خود را دارند که معرفی آن­ها در حوصله این متن نمی­گنجد.

معبد وات رونگ خون از جمله این اماکن است که دیدن آن تنها محدود به بازدید از یک مکان تاریخی نیست. معبد سفید رنگ رونگ خون قصری رویایی برآمده از دل رویاهای کودکی است. آنچه از رونگ خون خواهید دید، مجموعه ای از خلاقیت و ظرافت­های هنرمندترین معماران تایلند است که سال­هاست در تلاشند که این مکان را به چیزی فراتر از یک معبد معمولی تبدیل کنند. این معبد در دسته بندی های انواع معابد بودایی در گروه Wat قرار گرفته است. همانطور که گفته شد Wat ها معابدی تلفیقی از سازه های متنوع هستند. رونگ خون نیز تشکیل شده از  ۹ ساختمان مختلف ساخته شده است که مهمترین آن­ها Ubosot، یک سالن بزرگ برای برگزاری دعاهای و مراسمات مذهبی، یک سالن مدیتیشن، محل زندگی راهبان و یک گالری هنری است.

رونگ خون یکی از شگفت انگیزترین بناهایی است که تا بحال دیده اید. همه چیز این معبد و محوطه اطراف آن سفید رنگ است. گویی در قصر یخی شناور بر دریاچه قدم می­زنید. جاده، درختان، مجسمه ها، نرده ها، استخر، در و پنجره ها و حتی شیشه های این معبد سفید رنگ است. رنگ سفید در آیین بودا به معنای پاکی و خلوص است و اگر به پرچم تایلند دقت کنید یک نوار سفید رنگ در آن خواهید دید که نماد آیین بودا در این کشور است. نمای بیرونی معبد تشکیل شده از تراشه های شیشه ای درون گچ است که با تابش آفتاب تمام معبد و محوطه اطرافش درخشان می­شوند. شیشه نماد حکمت بودا و Dhamma تعالیم بودایی است.

این معبد سرگذشت جالبی دارد. در اوایل قرن بیستم تصمیم به مرمت بنای اصلی معبد که بسیار فرسوده و رو به نابودی بود، گرفته شد. این تعمیرات تا حدودی انجام شد، اما به دلیل نبود بودجه ادامه کار متوقف شد. مدت­ها بعد “Chalermchai Kositpipat” معمار معروف تایلندی که زاده شهر چیانگ رای بود، تصمیم به ادامه بازسازی معبد گرفت و تامین هزینه های این پروژه را شخصا پذیرفت. او این معبد را به عنوان محل یادگیری آموزه های بودایی و مدیتیشن تعیین کرد و درامدهای حاصل از آن را صرف بازسازی معبد کرد. ساخت بنا هنوز هم ادامه دارد.

در سال ۲۰۱۴ بر اثر یک زلزله شدید بخش­های زیادی از معبد آسیب دید اما مجددا بازسازی شد.

یکی از دیدنی های این معبد پل چرخه تولد است. این پل بر روی یک استخر در بخش روبروی معبد ساخته شده است و در مقابل این پل بخش دایره واری است که درون آن صدها مجسمه دست است که رو به آسمان بلند شده اند. این اشکال بیان گر طلب است و رنج و جهنم را نشان می­دهند. در واقع این پل نشان می دهد عبور از چرخه مرگ و تولد دوباره، رسیدن به  خلوص مطلق است. این راه سعادت را با غلبه بر امیال دنیوی مثل وسوسه، حرص و طمع، نشان می دهد. در کنار استخر دو “Kinnaree” زیبا (موجودی از اساطیر بودایی، نیمه انسان، نیمه پرنده) ایستاده است.

با وجود اینکه نقاشی های بسیاری از معابد قدیمی دارای صحنه هایی از داستان های بودایی را نشان می دهد، دیوارهای معبد سفید شامل نقاشی های رنگارنگ و مدرن است که نیکی و بدی را به تصویر می کشد. شخصیت های معاصر مانند بتمن، مرد عنکبوتی و الویس، خائنان و ابرقهرمانان فیلم ها و و حتی سفینه های فضایی در این نقاشی­ها به چشم می­خورند.

این معبد در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر چیانگ رای “Chiang Rai” و در جاده “Phahonyothin” ساخته شده است. تا به امروز بیست سال از اولین کلنگ زنی آن گذشته و همچنان ساخت آن ادامه دارد.

مارینا بی سندز سنگاپور

ایستگاه بعدی گردشگری در آسیا، سنگاپور است. این کشور صاحب زیباترین و لوکس ترین هتل­ها و مراکز تفریحی است. سنگاپور برای ۴ سال پیاپی عنوان گران­ترین شهر دنیا را در کارنامه خود دارد. این موضوع شاید بسیاری را از سفر به این کشور منصرف کند. اما جالب است بدانید با وجود گران بودن سنگاپور، شما می­توانید سفری کم هزینه و بصرفه را هم در این کشور داشته باشید.

یکی از مناطق تفریحی پر طرفدار و مجذوب کننده در سنگاپور، مارینا بی سندز است. این بخش از سنگاپور در واقع یک مجموعه مستقل است که در سال ۲۰۱۰ با سرمایه گذاری شرکت Las Vegas Sands در سواحل دریای Marina افتتاح شد. این مجموعه تفریحی عظیم تا به امروز عنوان گران ترین کازینوی جهان را به نام خود ثبت کرده است. هزینه ساخت مجتمع در کنار هزینه خرید زمین از این کشور در مجموع به مبلغ خیره کننده ۸ میلیارد دلار رسید.

این تفریحگاه توسط معمار بزرگ اسرائیلی “Moshe Safdie” طراحی و ساخته شد.  بخش­های مختلف آن شامل هتل مارینا با مساحت ۱۲۰ هزار متر مربع، نمایشگاه مرکزی، مرکز خرید بزرگMarina Bay Sands mall، یک موزه و دو سالن بزرگ تئاتر، رستوران های زنجیره ای”آشپز معروف”، دو بنای شیشه ای شناور، نمایشگاه علمی- هنری و در آخر بزرگترین کازینوی جهان است که در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار ساخته شده اند.

مارینا بی سندز سنگاپور

جالب ترین بخش این مجموعه پارک هوایی و استخر ۱۵۰ متری است که در طبقه ۵۷ از سه برج ساخته شده است و بهترین چشم اندازها را از کوالالامپور و دریای مارینا به بیننده عرضه می­کند. سه برج بلند هتل دارای یک لابی پیوسته هستند که از ویژگی های برجسته طراحی این سه برج­ است. ایده اولیه برج­ها برگرفته از شکل یک کشتی است که پارک و استخر در قسمت عرشه آن قرار دارند. طراحی برج ها بسیار عجیب و زیباست. هر برج ساخته شده از دو منحنی است که از پایه جدا از همند و در میانه به هم متصل می­شوند و باز هم در بالاترین قسمت از هم جدا هستند. این حالت شبیه به سه پایه برای نگهداشتن کشتی است.

پارک هوایی سه برج را به هم متصل می­کند و دارای مسیرهای پیاده روی، باغ و استخر شنا با ظرفیت ۱۵۰ نفر است. بدنه اصلی این پارک در ۱۴ بخش جداگانه از فولاد ساخته شده و بعدها برای نصب به بالای برج منتقل شده است. حس عجیب و نفس گیر شنا در میان زمین و آسمان را در استخر مارینا می­توانید تجربه کنید. یکی از زیباترین خاطراتی که از مارینا در خاطره شما ثبت خواهد شد، منظره شگفت انگیز غروب آفتاب بر بلندای سه برج و در پارک آسمانی مارینا است.

چیزی که شما از هتل مارینا خواهید دید فراتر از یک هتل لوکس است. خدمات بسیار عالی و امکانات هتل فوق­العاده است. البته با توجه به تعاریفی که از این مرکز ذکر شد، باید بگویم هزینه های پرداختی چندان ارزان نیست و در حد هتل­های پنج ستاره یا کمی بیشتر خواهد بود.

طراحی هتل و مجموعه مارینا به نوعی است که مسافران لزومی بر خروج از این منطقه نمی­بینند. بهترین رستوران­ها، سرگرمی­ها و بهترین خدمات هتل و نیز استخر و پارک خیره کننده تمام آن­چیزهایی است که از یک مسافرت انتظار دارید. رستوران­های “celebrity chef” با ایده های فوق­العاده در تهیه انواع غذاها شما را حیرت زده می­کند.

موزه ArtScience ساختمانی الهام گرفته از نیلوفر آبی است که محل برگزاری نمایشگاه های توریستی و معروف سنگاپور است. این موزه تعاملی دیدنی به زندگی بشر بخشیده است و به انسان می­آموزد که زندگی را از دیدگاه دیگری نظاره کند.

این مجموعه توریستی، تفریحی یکی از برترین معماری های جهان است که خاطراتی فوق العاده از سفری بی­نظیر به جنوب شرق آسیا را به گردشگران  تور مالزی  سنگاپور هدیه می­دهد.

مارینا بی سندز به راحتی با وسایل حمل و نقل عمومی قابل دسترسی است و تا نزدیک ترین استگاه مترو در خیابان Bayfront چند دقیقه فاصله دارد.

تاج محل هند

هندوستان سرزمینی که از یک سمت به اقیانوس هند و از طرف دیگر به رشته کوه هیمالیا متصل می­شود، کشوری است که از هر رنگ، قوم و نژاد در آن می­توانید پیدا کنید. سرزمینی پر از رنگ، بو و طعم غذاهای خوشمزه و لذیذ.  مراسم و جشنواره های متعدد و همچنین آثار باستانی شگفت انگیز هندوستان از دلایلی است که سالانه مقصد گردشگری هزاران گردشگر تور هند از نقاط مختلف دنیاست.

تاج محل هند

تاج محل، مکانی که نزدیک به ۷ الی ۸ میلیون بازدید کننده در سال دارد و از آثار باستانی ثبت شده در یونسکو است، یکی از عجایب هفت­گانه جهان است. بنایی که طبق تاریخ، در یادبود عشق شاه جهان و ارجمند بانو ساخته شد. ارجمند بانو، زنی ایرانی تبار که در چهاردهمین زایمانش، دختری به نام گوهره بیگم می­زاید و سپس از دنیا می­رود. وصیت وی به همسرش این بوده که پس از مرگ او ازدواج نکند و  مکانی را به یاد بود او بسازد تا به واسطه این مکان نام او زنده بماند.

شاه جهان، به واسطه وصیت همسرش در سال ۱۶۳۲میلادی شروع به ساخت این ارامگاه کرد و پس از ۱۵ سال ساخت این بنا تکمیل شد. این بنا ۵۸ متر ارتفاع و ۵۶ متر پهنا دارد. تاج محل در باغی ۱۸ هکتاری، بر روی صفحه مرمرین ۱۰۰ متر در ۱۰۰ متر با سنگ مرمر سفید ساخته شده است. بنایی که معماری ایرانی، اسلامی و هندی در آن بسیار مشهود است. به طوری که تمامی خطاطی عمارت تاج محل اثر امانت خان الشیرازی است. افراد دیگری نیز از ایران و افغانستان و … در ساخت این بنا همت ورزیدند مانند احمد و حمید لاهوری و استاد عیسی شیرازی نقش نویس. در حکایات است که بیش از ۲۰ هزار کارگر و هنرمند در ساخت این بنا همکاری کرده اند.

از لحاظ جغرافیایی تاج محل در ۲۰۰ کیلومتری دهلی نو درنزدیکی شهر اگرا پایتخد هند در ان زمان در ایالت اوتار پرادش هندوستان قرار دارد. ساختمان مزار با طرح هشت بهشت طراحی شده است. گنبد مرمری این بنا حدود ۳۵ متر ارتفاع دارد. در چهار سوی گنبد اصلی چهار گنبد کوچک قرار دارد. در این عمارت مقبره شاه جهان در کنار مقبره همسرش قرار دارد اما شاه جهان نیت ساخت عمارتی با سنگ سیاه در مقابل مقبره سفید رنگ در آن سوی رود جمنا برای برای خود داشت. او قصد داشت این دو بنا را با پلی به یکدیگر متصل کند که نشان پیوند بین او و همسرش باشد. اما پس از ساخت تاج محل، شاه جهان توسط پسرش کشته شد و در کنار همسرش به خاک سپرده شد. بنای سیاه رنگ برای همیشه درحد رویا در خاطر شاه جان باقی ماند.

تاج محل در ساعات مختلف شبانه روز به رنگ های متفاوت دیده می شود. صبح به رنگ صورتی، عصر ها شیری و در هنگام شب طلایی به نظر می آید. بعضی این تغییر رنگ را به تغییر حالات بانوان تشبیه می­کنند. اما واقعیت این است که به خاطر حضور کارخانه در اطراف این محل آلودگی هوا نیز وجود دارد و این آلودگی موجب تغییر رنگ این بنا در شبانه روز می شود.

اطراف این عمارت سفید رنگ دو بنای دیگر یکی مسجد در شرق به رنگ قرمز ساخته شده از ماسه سنگ و دیگری مهمانسرا به همین رنگ در سمت چپ قرار دارد. مسلمانان برای برگزاری نماز و برپایی مراسم های مختلف به این مسجد می روند. جالب است بدانید که کاربرد اصلی مهمانسرا مشخص نیست و روایت های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. اما آنطور که به نظر می رسد، این بنا بیشتر برای حفظ تقارن تاج محل ساخته شده است. به طور کلی معماری اسلامی در کل این بنا مشهود است. مقبره ای کوچک در کنار مسجد وجود دارد که مزار موقت ممتاز محل قبل از دفن او در مقبره مرمرین بوده است.

درکنار این سه بنای زیبا، موزه تاج محل قرار دارد. ورود برای عموم به موزه تاج محل رایگان است. در این موزه کوچک می توانید کلکسیونی از سکه های طلا و نقره، نقاشی های مینیاتوری مغولی، ظروف سلادونی و نقاشی های از شاه جهان و همسر محبوبش را مشاهده کنید.

گفته می شود برای ساخت این بنا مصالح مرغوب از سراسر جهان تهیه شد و هزینه ای برابر با ۳۲ ملیون روپیه داشت.

تاج محل را همگان می­شناسند، حیف است در طول زندگی دیدن این بنای با شکوه را از خود دریغ کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *