دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تزریق آمپول بتامتازون در بارداری خطرناک است؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۱ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

آمپول بتامتازون در بارداری از داروهای استروئیدی است که معمولا زمانی که خطر زایمان زودرس وجود دارد، توسط پزشک تجویز می شود. استفاده از استروئیدها ممکن است برای مادران این نگرانی را پیش آورد که تزریق این دارو برای وی و جنینش عوارضی به همراه داشته باشد، از این رو در ادامه قصد داریم شما را با مزایا و معایب این دارو آشنا نماییم.

تزریق آمپول بتامتازون در بارداری، خطر ابتلا به بیماری ریه را برای نوزادانی که زود به دنیا می آیند و نیز خطر ابتلا به زایمان زودرس را به میزان ۴۰ درصد کاهش می دهد. همه نوزادان متولد شده در قبل از هفته ۲۸ ام حاملگی مشکل ریه دارند، اما این عارضه برای کودکانی که قبل از تولد استروئید مصرف کرده اند، کاهش یافته است، بتامتازون فواید دیگری نیز برای جنین و مادر دارد که برای آگاهی از این موارد می توانید با ما همراه شوید.

آمپول بتامتازون در بارداری

آمپول بتامتازون از داروهای استروئیدی می باشد و تا هنگامی که دوران حاملگی خوب پیش می رود، تشخیص پزشک براین است که می توانید تا انتهای بارداری، بچه را نگه داشته و نیازی به تزریق آمپول بتامتازون در دوران حاملگی نخواهد بود، اما ممکن است گاهی اوقات مادر باردار با علائمی مانند زایمان زودرس مواجه شود، از این رو پزشک تجویز آمپول استروئیدی بتامتازون را خواهد کرد و از این نظر از بسیاری مشکلاتی که در اثر زود به دنیا آمدن، ممکن است برای جنین رخ دهد، جلوگیری می کند. روش مصرف این دارو به این صورت است که باید در دو روز متوالی و هر بار ۳ عدد آمپول تزریق شود که معمولا بعد از تزریق حرکت جنین کم می شود که در صورت کم شدن زیاد باید از جنین نوار قلب گرفته شود.

 آمپول بتامتازون در بارداری

زایمان زودرس می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ریه، قلب، مغز و یا سایر سیستم های بدن نوزاد شود، از این رو کشف داروهای مؤثر در این زمینه توانسته است زمان زایمان را به تاخیر انداخته و در نتیجه مشکلات ناشی از زایمان زودرس را کاهش دهد، برخی از علائم زایمان زودرس شامل انقباضات مکرر (سفت شدن شکم)، کمردرد، فشار در لگن یا قسمت پایین شکم، گرفتگی خفیف در شکم، پارگی کیسه آب، تغییر در ترشحات واژن، لکه گذاری یا خونریزی از واژن و اسهال است که در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه ها حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 آمپول بتامتازون در دوران بارداری

آمپول بتامتازون در بارداری در زمانی که جنین به صورت نارس در حال متولد شدن می باشد، بسیار مؤثر است، یعنی در زمانی که جنین قبل از هفته ۲۸ حاملگی را دارد، تزریق آمپول های استروئیدی می تواند به رشد سریع ریه های نارس کمک کرده و در نتیجه ریه های نوزاد با ساخت ماده ای روان ساز پرداخته و به شکل پوششی بر روی کیسه های هوایی ریه ها قرار می گیرند. بنابراین در هنگام تنفس، حرکت کیسه های هوایی در کنار هم راحت تر می باشد و از سندروم زجر تنفسی در امان خواهد بود. اگر کودک مبتلا به زجر سندروم تنفسی باشد، بدون استفاده از دارو و یا مداخله بیرونی به سختی تنفس خواهد کرد. آمپول بتامتازون همچنین فواید دیگری نیز دارد و مانع خونریزی جنین نارس می شود، زیرا خونریزی نوزاد گاهی اوقات به صورت خونریزی مغزی بوده و در نتیجه خطرناک می باشد. تزریق آمپول های استروئیدی همچنین برای روده ها و دستگاه گوارشی نوزاد مفید بوده و از عفونت و ورم روده، همینطور آسیب به بافت و دفع نامناسب کمک می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عوارض آمپول بتامتازون در بارداری

تقریبا تمام داروها دارای عوارض جانبی هستند و آمپول های استروئیدی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند، بنابراین تزریق آمپول بتامتازون در کنار مزایایی که برای جنین دارد، می تواند با خطراتی برای مادر همراه باشد که در زیر به این موارد اشاره کرده ایم.

 آمپول استروئیدی بتامتازون در بارداری

افزایش فشار خون

باقی ماندن آب در ریه ها (Pulmonary Edema)

تزریق این دارو موجب افزایش قند شده، در نتیجه برای مادرانی که دچار دیابت بارداری هستند، نیاز به دوز انسولین بیشتری داشته و از این بابت باید حتما تحت نظر پزشک باشند.

تزریق این دارو همچنین در برخی از نوزادان منجر به کاهش وزن و نیز رشد کم کودک بعد از تولد می شود.

به این نکته توجه داشته باشید که فواید مصرف بتامتازون بیشتر از معایب این دارو می باشد، بنابراین در صورت تجویز پزشک زیاد نگرانی به خود راه ندهید، زیرا در برخی موارد مصرف این آمپول برای حفظ سلامتی جنین حیاتی است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *