دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای کاشت چای ترش و نکاتی برای بازدهی بهتر آن

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

چای ترش که به چای مکی نیز معروف است، از جمله گیاهان دارویی مفید است که برای کاهش فشار خون بسیار مؤثر می باشد. در این مطلب شما را با روش کاشت چای ترش آشنا خواهیم کرد.

چای ترش، چای مالمیر و یا چای مکه از کاسبرگ گیاه ترش بدست می آید، دارای رنگ قرمز بوده و همانطور که از اسمش پیداست، دارای طعم ترش می باشد؛ کاشتن چای ترش معمولا به وسیله بذر انجام می شود و گاهی نیز از طریق قلمه این کار صورت می گیرد. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد روش کاشتن این گیاه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

روش کاشت چای ترش

چای ترش از جمله گیاهان دارویی بوده که برای درمان فشار خون بالا و برخی دیگر از بیماری ها بسیار مفید می باشد. این دارو از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه شده و به صورت نوشیدنی مصرف می شود. کاسبرگ های این گیاه در ابتدا سبز رنگ بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز در می آید و نیز دارای گل هایی به رنگ زرد می باشد. برای آشنایی با روش کاشتن چای ترش تا پایان، مطلب ما را دنبال کنید.

کاشتن چای ترش

همانطور که گفتیم کشت چای ترش از طریق بذر و به صورت مستقیم در اردیبهشت ماه انجام می گیرد. کاشت این گیاه در مناطق سرد به صورت یک ساله بوده و در نواحی سرد، چند ساله می باشد. برای کاشتن چای ترش در ابتدا، بذرها را به یک کاغذ سنباده بمالید تا پوست آن نازک شود، بعد آنها را یک تا دو ساعت در آب گرم قرار دهید، سپس بذرها را در یک کمپوست مرغوب و با زهکشی خوب بکارید(مقدار عمق لازم برای قرار دادن بذر ها در خاک ۳ تا ۵ میلی متر می باشد)، کپوست باید مرطوب نگه داشته شود و تا زمان جوانه زنی بذرها این کار را ادامه دهید، ضمن اینکه مراقب باشید، محیط کشت بیش از حد خیس نشود. مقدار دمای لازم برای جوانه زنی گیاه ترش ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد بوده و در صورتی که شرایط مناسب باشد، گیاه بعد از حدود ۲ هفته جوانه خواهد زد و در غیر این صورت ممکن است یک تا سه ماه به طول بیانجامد. برای کاشت بذر لازم است این کار بعد از فصل سرما و به طور مستقیم صورت گیرد.

کاشت چای ترش

بعد از این که اندازه نهال به ۱۰ سانتی متر رسید، گیاه را به گلدان جداگانه منتقل نمایید، سپس نهال ها را می توانید بعد از فصل سرما به زمین منتقل کنید. توجه داشت باشید که فاصله مناسب بین نشاهای کاشته شده در زمین را رعایت نمایید؛ لازم است تا زمانی که اندازه نهال به ۵ سانتی متر می رسد، خاک این گیاه را مرطوب نگه دارید و بعد از آن نیاز به رطوبت متوسطی خواهد داشت، بعد از انتقال نهال به زمین به منظور مرطوب نگه داشتن خاک و نیز جلوگیری از رشد علف های هرز می توانید از کمی مالچ برای اطراف گیاه استفاده کنید؛ گیاه چای ترش در خاک دارای مواد آلی، بهتر رشد خواهد کرد و نیز ماهی یک بار کود دهی برای گیاه ترش مناسب می باشد. زمان برداشت چای ترش،۹۰ تا ۱۵۰ روز بعد از جوانه زنی گیاه می باشد، برای این کار کاسبرگ ها را از گیاه جدا کرده و آن را می توان به صورت تازه و یا خشک شده مصرف نمود.

  •  آرون گروپس

کاشت و برداشت چای ترش

کاشت گیاه ترش از طرق بذر در کشور هند به دو صورت دست پاش و خطی صورت می گیرد که کشاورزان بیشتر از روش دست پاش استفاده می کنند. در این روش بعد از آماده سازی زمین، بذرها را به صورت ضربدری پخش کرده و سپس با ماله روی دانه ها را می پوشانند. مقدار بذر مورد نیاز برای روش دستپاش در هر هکتار زمین ۱۵ تا ۱۷ کیلوگرم بوده و در روش خطی این میزان به مقدار ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم می باشد. در روش خطی فاصله هر ردیف ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر و روی یک خط ۷ تا ۱۰ سانتی متر است و در روش دست پاش بعد از طی ۴ هفته از رشد گیاه باید به فاصله۱۲ تا ۱۵ سانتی متر گیاه را تنک کرد. همچنین لازم است قبل از کشت بذور، آنها را با قارچ کش تیمار کرده تا از حمله بیماری ها در امان باشند؛ در روش نشا کاری زمانی که طول بوته ها در خزانه به ارتفاع ۶ تا ۱۰ سانتی برسد، آماده انتقال به مزرعه می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *