دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص چای ترش و تاثیرات دارویی و درمانی آن

  • پروین حیدریان
  • ۵ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

چای ترش دارای خواص و فواید فراوانی برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری ها را دارد. این چای با رنگ قرمز و طعم ترشی که دارد محبوب برخی از افراد است. در این مقاله با خواص چای ترش و فواید دارویی و درمانی آن برای درمان انواع بیماری ها آشنا خواهید شد.

از نوشیدنی های محبوب که در ایران طرفداران زیادی دارد چای است. چای انواع مختلفی دارد مانند چای سیاه، چای سبز، چای ترش و انواع چای دیگر که هر کدام خواص خاص خود را دارند. چای ترش از گیاه هیبیسکوس یا رز چینی تهیه می شود که از دانه ها و گلبرگ آن می توان نوشیدنی درست کرد. این چای به دلیل رنگ قرمز و طعم ترشی که دارد به چای ترش معروف است که برخی آن را چای قرمز نیز می نامند. خواص چای ترش بسیار متعدد و فراوان هستند.

در عهد باستان از چای ترش یا قرمز به عنوان شاداب کننده و رفع کننده عوارض بیماری های قلبی استفاده می کردند. مصرف چای ترش در بسیاری از فرهنگ ها مانند مکزیک، چین و حتی اروپا وجود دارد. در مصر و سودان چای ترش به عنوان یک نوشیدنی تشریفاتی در مهمانی ها و جشن های رسمی استفاده می شود.

گل چای ترش

خواص چای ترش و مهمترین تاثیرات دارویی و درمانی آن

افرادی که دارای چربی، فشار خون بالا و قند هستند می توانند یک یا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای ترش اختصاص دهند. مصرف چای ترش بیش از چای معمولی برای پرفشاری خون افراد دیابتی موثر و مفید است. مصرف این چای موجب رقیق و تصفیه شدن خون، کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات صفراوی و کبدی و همچنین خاصیت آرام بخشی را دارد.

خواص چای ترش

فواید چای ترش برای لاغری

چای قرمز حاوی ماده ای است که می تواند از جذب کربوهیدرات بکاهد. این چای را می توانید در کنار رژیم لاغری مصرف نمایید. چای ترش در کنار رژیم غذایی و تحرک می تواند یک نوشیدنی کم کالری و رژیمی بسیار مفیدی باشد.

  •  آرون گروپس

مزیت های چای قرمز برای بیماران دیابتی و کاهش فشار خون

طبق تحقیقاتی که بر روی این گیاه صورت گرفته است، به این نتیجه رسیده اند که چای ترش با خاصیت هایی که دارد موجب کاهش و کنترل فشار خون می شود. همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد به طور قابل توجهی فشار خون را در بیماران کاهش می دهد. خواص چای ترش برای بیماران دیابتی به دلیل ویژگی آنتی اکسیدانی که دارد موجب تنظیم و تعادل سطح کلسترول خون می شود و سطوح کلسترول بد را کاهش می دهد. در نتیجه این تنظیم کلسترول موجب می شود تا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و رگ های خونی را کاهش دهد. این خواص کاهش دهنده قند و چربی خون برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند مفید است.

پیشگیری از سرطان

چای ترش به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد یک نوع داروی طبیعی ضد تومور شناخته شده است. طبق تحقیقاتی که در وزارت و مرکز تحقیقات بیوشیمی در چانگ شان صورت گرفته است، نشان می دهد که خواص چای ترش از انتشار سلول های سرطانی جلوگیری می کند و باعث نابود سازی سلول های سرطانی خطرناک می شود.

چای ترش

چای ترش موجب کاهش درد قاعدگی می شود

از دیگر مزایای چای ترش کمک به کاهش و از بین بردن درد قاعدگی است. این چای با خواصی که دارد می تواند گرفتگی عضلات را کاهش دهد و درد قاعدگی را نابود سازد. چای ترش می تواند تعادل هورمون ها را به حالت طبیعی و تعادل بازگرداند که در نتیجه موجب کاهش علائم قاعدگی مانند نوسانات خلقی، افسردگی و پرخوری می شود.

چای ترش برای درمان افسردگی

چای ترش حاوی ویتامین و مواد معدنی مانند فلاونوئید ها است که دارای خاصیت ضد افسردگی هستند. مصرف مرتب چای ترش به طور روزانه می تواند به آرام کردن سیستم عصبی کمک کند. همچنین با ایجاد احساس آرامش در ذهن و بدن موجب کاهش اضطراب و افسردگی می شود.

دیگر فواید دارویی چای ترش

  • چای ترش تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. این چای حاوی میزان بالایی از ویتامین C می باشد که در برابر سرما خوردگی و عفونت مقاومت ایجاد می کند.
  • خاصیت چای ترش برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی مفید است.
  • به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها به مبارزه و نابودی رادیکال های آزاد در بدن عمل می کند از این رو به حفاظت از سلول های بدن کمک می کند.
  • چای قرمز به هضم غذا کمک می کند و موجب بهبود سلامت گوارش می شود، همچنین از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.
  • یکی از فواید دارویی چای ترش تاثیر آن در درمان یبوست است.
  • چای ترش می تواند عطش و تشنگی را بر طرف سازد و بدن را بسیار سریع خنک کند از این رو برای ورزشکاران مفید است.
  • به سلامت کبد کمک می کند.

خواص دارویی چای ترش

عوارض جانبی مصرف چای ترش

این چای معروف و شگفت انگیز در کنار مزایای بی شماری که دارد، همچون بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی دیگر می تواند دارای عوارض و معایبی باشد که در ادامه به معرفی این موارد می پردازیم.

تاثیر چای ترش روی استروژن بدن

از آنجا که چای ترش سطح استروژن خون را کاهش می دهد، بنابراین در صورتی که تحت کنترل بارداری بوده و یا در حال استفاده از درمان جایگزینی هورمون می باشید، باید مصرف این نوشیدنی را کنار بگذارید.

تاثیرات آن روی بارداری

همانطور که گفتیم؛ مصرف این چای می تواند سطح استروژن را کاهش دهد، یعنی اینکه چای ترش می تواند تاثیر مستقیمی در فرایند تولید مثل داشته باشد، حال از آنجا که پایین بودن استروژن برای افرادی که قصد باردار شدن را دارند، می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید، بنابراین اگرچه تحقیقات زیادی درباره تاثیرات چای بر جنین وجود ندارد، اما بهتر است زمانی که باردار هستید یا می خواهید باردار شوید، از مصرف آن صرفنظر کنید.

خواص چای ترش مفید

کاهش فشار خون

در بالا اشاره کردیم که از جمله فواید چای ترش، کمک به کاهش فشار خون می باشد، اما به دلیل خاصیت این دارو گیاهی در کاهش فشار خون و ادرار آور بودن آن امکان دارد، منجر به گسترش رگ های خونی شده و برای افراد دارای فشار خون پایین یا افرادی که دارو های کاهش فشار خون مصرف می کنند، منجر به افت فشار شدید و به دنبال آن عوارض شدید ناشی از آن شود، بنابراین باید آن را از برنامه غذایی خود حذف کنند.

چای ترش برای بیماران سرطانی

چای ترش می تواند بر سلولهای سرطانی مغز و پوست تاثیرگذار باشد، تحقیقات انجام گرفته نشان داده است؛ افرادی که تحت درمانهای شیمی درمانی یا پرتو درمانی هستند باید از مصرف این چای خودداری کنند، زیرا امکان تداخل آن با دارو های سرطانی بسیار زیاد می باشد.

اثرات توهمی ناشی از نوشیدن چای ترش

از دیگر عوارض این چای، توهم زا بودن آن است و امکان دارد برخی از افراد بعد از نوشیدن چای ترش احساس سبکی و حتی مستی کنند، بنابراین بهتر است به هنگام رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به احتیاط و مراقبت بیشتر می باشد، از مصرف این نوشیدنی خودداری کنید.

فواید چای ترش

چای ترش همانطور که از نام آن پیدا است مزه ای ترش دارد، بنابراین می توانید برای شیرین شدن آن به آن عسل اضافه نمایید. اما بسیاری از افراد همان طعم ترش آن را دوست دارند. در این مقاله با چای ترش و فواید بی نظیر آن آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات و فواید انواع مواد غذایی به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *