دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

با خواص لپه بیشتر آشنا شوید

  • زهرا قشقایی
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲
  • ۰

لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دو لپه ای است، و در خانواده نخود جای می گیرد، حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند، و مناسب ترین جایگزین برای گوشت هستند، لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و بیماری های قلبی عروقی بسیار مفید است.

حبوبات جزو گروه های غذایی مهم است و استفاده از آن ها در سلامتی بدن تاثیر مثبتی دارد. در مقالات گذشته با خواص لوبیا سفید و خواص ماش سبز آشنا شدید در این مطلب به خواص لپه می پردازیم. این نوع لپه در طب سنتی، طبعی معتدل دارد.‏ مهم ترین خاصیت لپه حجم بالای فیبر و پروتئین و همچنین کلسترول پایین آن است که باعث شده این ماده غذایی بسیار ارزشمند شود. در ادامه با خواص دیگر لپه ارزشمند، آشنا می شوید.

آشنایی با خواص لپه

لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دو لپه ای و در خانواده نخود جای می گیرد، حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند، و جایگزین بسیار بالایی برای گوشت هستند، که دارای پروتئین و نشاسته نیز هستند، بنابراین خواص لپه بسیار زیاد است، هم انرژی بدن را تامین می کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف کننده می رساند، طبق آمار به دست آمده، از نظر انرژی یک واحد غذایی لپه پخته حدود ۲۳۱ کیلو کالری انرژی و ۱۶ گرم پروتئین دارد، لپه منبع خوب ویتامین B6 و B1 و اسید فولیک نیز می باشد، لپه نباید زیاد پخته شود زیرا گروه B در برابر حرارت ناپایدارند،

خواص لپه

سلامت مو

یکی از فواید بی نظیر لپه سلامت مو است زیرا، دارای مقادیر فراوانی پروتئین، منگنز و روی می باشد و با تقویت فولیکول های مو سبب پیشگیری از ریزش مو می شود و همچنین دارای ویتامین A و روی است و کمک زیادی به کاهش التهاب پوست سر می کند و به منظور درمان شوره سر نیز گزینه بسیار مناسبی است.

سلامت پوست

لپه نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند و کمک زیادی به پاک سازی پوست صورت، روشن شدن و سفید تر شدن پوست صورت می کند و به دلیل داشتن فولات، روی و ویتامین ها مانند ضدآفتاب عمل کرده و سبب محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماورای بنفش خورشید و کاهش خطر آفتاب سوختگی می شود.

درمان پوکی استخوان

لپه دارای کلسیم و فسفر است از این رو، کمک زیادی به تقویت استخوان های بدن و کاهش پوکی استخوان می کند بنابراین، استفاده از لپه برای آن از افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند مناسب می باشد.

کاهش وزن

از دیگر فواید بی نظیر لپه لاغری و کاهش وزن است زیرا، لپه دارای فیبر و پروتئین است و کمک زیادی به کاهش وزن می کند بنابراین، اگر تمایل به لاغری دارید می توانید از لپه استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

لپه و سلامت دستگاه گوارش :

لپه منبع غنی از فیبر است به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست پیشنهاد می شود، و ابتلا به بیماری های روده را کاهش می دهد، و در کاهش وزن نیز مفید است.

خواص لپه

ارزش غذایی لپه چقدر است؟

هر واحد غذایی لپه که حدود یک فنجان نپخته است، معادل یک واحد گوشت یعنی ۶۰ تا ۹۰ گرم وزن دارد، بیشترین ارزش غذایی حبوبات به خاطر دارا بودن پروتئین شان است، و برای افرادی که دارای سوء تغذیه، کودک و سالمند می باشند بسیار مفید است، با خوردن هر ۱۰۰ گرم لپه ۲۲ گروم پروتئین تامین می شود، بنابراین کسانی که گوشت نمی خورند، بهتر است لپه را با برنج مخلوط و میل نمایند.

فواید لپه

مصرف لپه در بارداری :

لپه جزو گروه حبوبات و غلات است که مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود، و بسیار مفید است، به علت فیبر بالایی که دارد از یبوست مادران باردار جلوگیری می کند، همچنین به علت دارا بودن اسید فولیک برای سلامت جنین نیز مفید است،فواید لپه

لپه و کم خونی فقر آهن :

لپه از نظر مواد معدنی منبع غنی آهن است، و برای افرادی که کم خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می آید. مصرف هر پیمانه لپه ۱۴ درصد نیاز روزانه بدن به آهن را نیز تامین می کند.

لپه و بیماری های قلبی عروقی :

لپه منبع غنی فیبر است، به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون، کاهش بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود.عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری‌ های قلبی، عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می‌سازد، وجود پتاسیم است. به طوری که هر واحد آن حدود ۷۱۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم ، مقدار سدیم لپه کم است، به همین خاطر خوردن آن برای افراد فشار خونی توصیه می شود. فیبر موجود در لپه، احتمال خطر بیماری های قلبی، سکته و بیماری های روده را کاهش می دهد. لپه مانع از ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود و به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

خاصیت لپه

لپه در مقایسه با سایر حبوبات :

لپه بهتر است، در برنامه غذایی هفتگی حداقل یکی، دو بار مصرف شود. یکی از ویژگی‌های بارز لپه در مقایسه با دیگر حبوبات این است که سریع پخته می‌شود.هم مانند دیگر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخ حاصل از مصرف لپه کمتر از دیگر حبوبات است و خیلی به خیساندن نیاز ندارد اما افرادی که احساس می‌کنند با مصرف لپه به نفخ دچار می‌شوند،بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.

خواص لپه

لپه و بیماری دیابت :

آخرین تحقیقات انجام‌شده بیانگر این است که لپه حاوی کلسیم ومنیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق‌العاده عالی است. لپه موجب می‌شود که کلیه‌های این بیماران خوب کار کند و چون حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست برای کاهش فشار خون بالا بسیار خوب و مفید است.گفتنی است کربوهیدرات و پروتئین موجود در حبوبات باعث می‌شوند فرد دیابتی مدت زیادی در طول روز احساس سیری کند و به سراغ مواد شیرین نرود، فواید لپه بسیار زیاد است همچنین لپه دارای فیبر بالایی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نباید خیلی زیاد پخته شود.

فایده لپه

در این مقاله در مورد فواید لپه اطلاعاتی را برای شما همراهان گرامی تهیه کردیم، امیدواریم لپه را در برنامه غذایی تان قرار دهید و از خواص آن بهره مند شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *