دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم ناراحتی قلبی و مهمترین نشانه های آن چیست؟

  • بهاره سلطانی
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

قلب مهمترین عضو بدن است که حیات را تضمین می کند. قلب مسئول پمپاژ خون است و سلامت بسیاری از اعضای بدن در گرو سلامت قلب می باشد. ممکن است بیماری ها یا نارسایی هایی این عضو بدن را دچار مشکل کند. ما در این مطلب شما را با علائم ناراحتی قلبی آشنا می کنیم.

علائم ناراحتی قلبی گاهی بعضی افراد را در گیر می کند و عده ای با مشاهده این علائم گمان می کنند که به این بیماری دچار شده اند, در حالی که گاهی این علائم، نشانه بیماری های دیگری است.  معمولا این بیماری با تشخیص پزشک و با آزمایشات متعدد انجام می شود. در ادامه این مطلب به نشانه های اولیه ناراحتی قلبی می پردازیم.بیماری قلبی

علائم ناراحتی قلبی

یکی از اولین علائم ناراحتی قلبی, درد در ناحیه قفسه سینه است. البته در مواردی ممکن است این درد علل دیگری داشته باشد. دردی که به علت ناراحتی قلبی باشد معمولا به صورت فشار بر روی قفسه سینه حس می شود و تا ناحیه پشت جناغ نیز درد حس می شود, همچنین گاهی این درد دست چپ, گردن و حتی قسمتهایی از شکم را نیز در بر می گیرد. معمولا این درد با قرص های نیتروگلیسیرین در همان دقایق اول تسکین می یابد.

در مواردی ممکن است درد قفسه سینه زیاد شود, اگر این درد با علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ و تعریق سرد همراه باشد, ممکن است فرد دچار حمله شدید قلب بشود. بنابراین بهتر است که سریعا فرد را به اورژانس منتقل کرد.

نارسایی قلب

خستگی

از دیگر علایم ناراحتی قلبی می توان به خستگی زود رس اشاره کرد. مشکلاتی که ممکن است در دریچه قلب بوجود آید و یا نارسایی ها باعث احساس خستگی در فرد می شود. برای تشخیص بهتر این موضوع پزشک از اکوکاردیوگرافی, نوار قلب, عکس قفسه سینه و آزمایش خون استفاده می کند.

تنگی نفس ممکن است علاوه بر نشانه های بیماری ریوی نشانه ناراحتی قلبی نیز باشد. اگر تنگی نفس با علائم دیگری مانند تورم پا همراه باشد احتمال ناراحتی قلبی افزایش می یابد.

ناراحتی قلبی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

از علل دیگر ناراحتی قلبی سرگیجه است. منشا سرگیجه بیماری اعصاب است ولی اگر این سرگیجه با تاری دید, تعریق سرد و عدم تعادل همراه باشد نشانه بروز ناراحتی قلبی است.

ضربان نامنظم

ضربان نامنظم قلب از دیگر نشانه های مشکل قلبی است. این طپش نامنظم ممکن است گاهی به دلیل استرس و اضطراب باشد و گاهی نیز به دلیل فعالیتهای بالای بدنی ضربان قلب بالا می رود. اما اگر در حالتهای عادی و زمانهای دیگر هم بود احتمال نشانه آریتمی قلبی است. ضربان نامنظم قلب توسط الکتروگرام قلبی قابل تشخیص است.

تعریق

یکی دیگر از علائم ناراحتی قلبی, تعریق زیاد است. عرق سردی که ممکن است بر روی بدن فردی بنشیند ناشی از نارسایی قلب و آریتمی است. تعریق معمولا همراه با سایر علائم بروز می کند. اگر این تعریق همراه با ضربان نامنظم قلب, سرگیجه و ضعف باشد احتمال بروز ناراحتی های قلبی زیاد است.

درد در ناحیه فک

سبک زندگی

عوامل دیگری نیز ممکن است در بروز ناراحتی های قلبی تاثیر گذار باشند از آنها می توان بالا رفتن سن را نام برد. در افرادی که بالای ۶۵ سال دارند احتمال بروز حمله های قلبی زیاد است. گفتنی است زنان بیش از مردان در معرض این بیماری هستند. وراثت نیز در بروز این بیماری نقش دارد. به عنوان مثال پدر یا مادری که مبتلا به ناراحتی قلبی هستند احتمال بروز این بیماری در آنان بیشتر است.

افراد سیگاری چهار برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر این بیماری هستند. همچنین ممکن است ناراحتی قلبی در ادامه مشکلاتی مانند فشار خون, چربی خون و چاقی بروز کند. لذا توصیه می شود تمام افراد به سلامتی خود توجه داشته و با رژیم غذایی مناسب از بیماری قلبی جلوگیری کنند.

علائم ناراحتی قلبی

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در افراد دیابتی

چربی و کلسترول خون خود را کاهش دهید؛ به این صورت که از مصرف غذا های پرچرب خودداری کرده و با توصیه پزشکان میزان چربی سطح بدن خود را در سطح مناسب قرار دهید. (کلسترول نوعی چربی است که دارای دو نوع LDL یا کلسترول بد و HDL یا کلسترول خوب می باشد و نوع بد آن می تواند علت اصلی تصلب شرایین باشد به طوری که با رسوب در رگ ها و به همراه عوامل دیگری موجب بسته شدن و تنگی سرخرگ ها خواهد شد و خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد از این رو این نوع کلسترول باید غلظت کمی د خون داشته باشد و کلسترول خوب د واقع کلسترول اضافی بدن را از بافت ها خارج کرده و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.)

کنترل فشار خون؛ فشار خون زیاد موجب وارد شدن فشار بیشتری به قلب شده و در نتیجه نیاز قلب به خون افزایش پیدا خواهد کرد، موجب تسریع در روند تصلب شرایین شده و نیز باعث آسیب اندام های مختلف بدن خواهد شد.

نشانه های ناراحتی قلبی

کنترل وزن و داشتن وزن مناسب؛ یکی از دلایل افزایش فشار خون چاقی می باشد، ضمن اینکه موجب افزایش مقاومت سلولهای بدن نسبت به انسولین خواهد شد، از این رو برای داشتن وزن مناسب و متناسب با قد، جنسیت و سن خود باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت داشته باشید.

ترک سیگار؛ مصرف دخانیات ضربان قلب را افزایش داده و در نهایت قلب را از کار می اندازد، ضمن اینکه موجب افزایش فشار خون خواهد شد. در اثر مصرف سیگار احتمال انعقاد خون و غلیظ شدن آن وجود دارد و در نتیجه موجب ایجاد لخته و بسته شدن سرخرگ ها خواهد شد، از تاثیرات دیگر سیگار بر روی رگ های کوچک، خون رسانی به اندام تحتانی از جمله پاها را دچار اختلال خواهد کرد، حال این مساله در دیابتی ها که مشکل اعصاب محیطی دارند، اهمیت زیادی داشته و منجر به قطع عضو خواهد شد، همچنین سیگار نقش زیادی در ابتلا به سرطان دارد و در نتیجه با ترک سیگار می توان از سرطان پیشگیری کرد.

کنترل قند خون؛ کاهش قند خون و کنترل آن هم به شکل مستقیم و هم غیر مستقیم نیز نقش قابل توجهی می تواند در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی داشته باشد.

علائم بیماری قلبی

انجام فعالیت های ورزشی منظم؛ تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که کم تحرکی و داشتن یک زندگی بدون فعالیت های بدنی موثر صرفنظر از عوامل خطرناک دیگر می تواند احتمال ابتلا به دیابت، بیماری کرونری قلب و چاقی را افزایش دهد، از این رو انجام فعالیت هایی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری، تنیس روی میز، دویدن آرام و باغبانی تاثیر خوبی در تندرستی بدن دارند، بنابراین انجام روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است، البته می توانید این میزان فعالیت را در سه تایم ۱۰ دقیقه ای و با فاصله انجام دهید.

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به صورت طولانی و غیر طبیعی حتما به متخصص قلب مراجعه کرده تا با انجام آزمایش های دقیق نوع بیماری و درمان آن تشخیص داده شود. گفتنی است با تغییر سبک زندگی از جمله عادات غذایی, ترک سیگار و دوری از محیط استرس زا می توانید سلامت قلبتان را حفظ کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *